Gjest thricane Skrevet 23. oktober 2009 #1 Skrevet 23. oktober 2009 har ei tuppe på 4 mnd som våkner om natten med 2-3 timer mellom hver gang. dette er noe hun har startet med i senere tid, hun sov faktisk 10 timer om natten fra hun var 6 uker. når tid kan man begynne med nattavvenning, hvor gamle må de være. tar gjerne mot erfaringer om hvordan dere gikk frem og hvordan dere synes det var
mamman til to gutter Skrevet 23. oktober 2009 #2 Skrevet 23. oktober 2009 De bør være minst 6mnd og spise to gode posjoner fast føde i løpet av dagen før man begynner nattavvenning. Det som går an å gjøre før det, er å være sikker på at det virkelig er mat de våkner for. Når mini var ca3-4mnd våknet han til omtrent nøyaktig samme tid hver natt og fikk mat med en gang han våknet. Så prøvde jeg bare for å se om det virkelig var mat han våknet for, å gi smokken i stedet for mat når han våknet og da sovnet han igjen nesten med en gang og han sov en stund. De første gangene i løpet av natta, så tok det lang tid fr han våknet igjen, men etter en stund, så var det ikke lenge det var stille før han våknet igjen og da ga jeg han mat. Etter kun noen få netter, så sov han forbi det første tidspunktet han hadde pleid å våkne for mat og våknet kun en gang, så det var tydelig at han våknet av gammel vane og ikke fordi han faktisk var sulten. Hvis han hadde hylt masse når han våknet og ikke blitt fornøyd med smokken, så ville jeg selvfølgelig gitt han mat, for det er helt vanlig at så små babyer trenger mat på natta, det er mer unormalt at de sover natta gjennom. Det hender også i perioder at de våkner oftere enn ellers og da er det gjerne fordi de har mer behov for melk og har en økeperiode og så går det seg til igjen også.
Labambie Skrevet 23. oktober 2009 #3 Skrevet 23. oktober 2009 Minimum 6 mnd og minimum 2 måltider fast føde.. Allikevel, de fleste barn avvenner seg selv iløpet av det første året. Noen er på ingen måte klare for å bli avvent når de er så små som 6 mnd. Dessuten synes jeg det er ganske bestialsk å la ungen hyle i timesvis fordi man ikke vil gi mat på natta...
3småtroll♥ Skrevet 23. oktober 2009 #4 Skrevet 23. oktober 2009 Jeg syns personlig at det er for tidlig med nattavvenning i en alder av 4 mnd, men det kommer selvfølgelig an på barnets vekt, hvor mye hun spiser på dagtid osv... Som en gutt+ skriver så er jo anbefalingen de fleste hs bruker at de skal være 6 mnd og/eller spise minst 2 faste måltider om dagen-altså grøt el. middag... Jeg hadde heller i første omgang prøvd å kutte ned på antall måltider om natten før jeg hadde kuttet alle! Prøv å se om snuppa kan roe seg med sutt, litt vann eller bare litt kos.. Et annet tips er jo å gi mme på kvelden hvis du ammer ellers. Det metter lenger enn mm! Ev. kan du prøve med litt grøt eller velling til kvelds. Da kan det jo hende hun holder litt lenger før 1. våkning;) Utenom det hadde jeg smurt meg med tolmodighet- det er helt vanlig å være oppe med de små på natten til de er langt over 4 mnd! Jeg har selv 3 barn og hatt veldig forskjellig erfaring med nattavvenning.. 1. sluttet med pupp da hun var 3-4 mnd og da fikk hun 1 flaske om natten til hun var rundt 67mnd 2. fikk bare flaske og fikk flaske om natten til hun var rundt 1 år 3. var en skikkelig puppegutt og han var jeg oppe på natten med til han var 15 mnd(!) Jeg orket ikke å avvenne han for det var lettere å slenge ut puppen 1-2 ganger å gå å legge eg enn å være oppe halve natten med hyl og skrik... Han sluttet med nattpupp av seg selv og jeg syns det var veldig fint! Som du ser så er det veldig forskjell på barn! Så du må nesten bare prøve deg frem og se hva som passer deg og snuppa best;)
Brillefint - Jadda! Skrevet 23. oktober 2009 #5 Skrevet 23. oktober 2009 Det er ikke all nattavvenning som ender med hyling i flere timer..... Her i huset tok nattavvenningen tre netter og det var bare litt småsutring i 10-15 min tre ganger pr natt kanskje. Ellers som de andre sier. 6 mnd og minimum to måltider per dag.
Gjest thricane Skrevet 23. oktober 2009 #6 Skrevet 23. oktober 2009 takker for svar, alltid kjekt med tips og ideer. blir selvfølgelig ingen skrikekur på ei som er 4 mnd, det er uaktuelt. men noe må jeg finne på etter hvert, for allerede nå merker jeg at det ikke er helt fordi hun er så veldig sulten at hun våkner. mange gode ideer. takk skal dere ha
snartgladmamma Skrevet 23. oktober 2009 #7 Skrevet 23. oktober 2009 Hei! Vi har en datter på 4 mnd som vi har nettopp begynt å avenne om natten (3 dager). Hun har tidligere spist en gang om natten og sovnet med en gang. I det siste merket jeg at hun ikke var spesielt sulten, men våknet av vane. Nå gir jeg henne smokken når hun våkner, og hun har ikke grått et sekund (hadde hun begynt å skrike eller gråte hadde jeg selvfølgelig gitt henne). Hun våkner av vane, og hun bruker litt tid på å sovne igjen, så hun blir liggende å pludre litt i sengen sin. Men våke periodene blir kortere for hver dag. Skrikekur for en 4 mnd baby er nok tidlig, men prøv deg frem. Alle barn er forskjellige og har forskjellige behov. Kjør på du.. barnet sier jo ifra dersom det er behov for mat!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå