Gå til innhold

De vil ikke teste sønnen min...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han ligger syk med feber, verk i kroppen, hoste og er skikkelig dårlig, men de har ikke kapasitet til å teste folk lenger!!! Er veldig bekymret om det er svineinfluensa. Er i uke 20 nå, og jeg tilhører risikogruppen, og vaksinen kommer ikke før slutten av neste uke her. Fått tamiflu til min sønn pga astma, og jeg fikk den andre, så håper det vil hjelpe oss. Men er temmelig frustrert over helsenorge at de ikke tester, for vi vet jo ikke om han har den influensaen, og det å holde barna hjemme i en uke, hvis det ikke er det han har syns jeg er dumt. Jeg har 3 barn og det kan jo bli 3 uker borte fra jobb det! + evnt meg selv...! Og på slutten av året har man jo ikke mange syke-barn-dager igjen... Huff, frustrert! På svinet, helsenorge og alt som følger med!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så fælt for deg. Jeg kjenner jeg blir så irritert på dine vegne som nå står oppi dette her. Det smelles opp med store overskrifter at gravide må vaksineres, vi er i risikogruppe, dette er farlig osv. Men når en gravid ringer til legkontoret pga syk sønn i risikogruppe, så har de ikke kapasitet til å følge det opp en gang. Urovekkende.Hvem skal vi sette vår lit til når informasjon, oppfordringer og handling er så sprikende. Hvordan skal vi tolke statistikkene dersom så mange, inkludert de i risikogruppen, ikke blir testet og får det påvist?

Legen må kunne gi deg en sykemelding!

Masse god bedring til sønnen din, håper han kommer seg raskt og at du slipper helt unna svineriet!

Skrevet

Tusen takk for det.

Ja det er virkelig frustrerende. Jeg ringte legekontoret igjen nå, og spurte på mine knær om å teste han, hun skulle snakke med fastlegen vår og ringe meg tilbake. Kanskje de gjør det likevel. HÅPER!

Noen som vet hvordan de tester om en har det eller ikke? Blodprøve eller andre måter? Sønnen min vil ikke bli stukket i armen sier han, men jeg sa at hvis det er slik de gjør det, så må han bare. Han godtok det sånn nesten da.

Huff, liker ikke å plage de mens de er syke, men noen ganger må man jo bare....

Skrevet

Har du prøvd legevakta? Volvat?

De tester med en prøve fra bakre svelg. Det kan være ubehagelig for små barn, derfor ønsker de ikke teste dem unødig. Men du kan få Relenza forebyggende siden du er gravid og har et familiemedlem med influensasymptomer. Om vaksinen er kommet der du bor bør du også vaksinere deg så raskt du kan.

Ellers vil jeg anbefale deg å mase, klage, sitere fra pandemi.no (eventuelt også ringe Publikumstelefonen) og ikke gi deg. Da mannen min fikk svineinfluensa måtte jeg snakke med 3 leger og stå på mitt for å få noe ordentlige svar. Testen viste at han hadde svineinfluensa og jeg ble sykemeldt i en uke og rømte til mamma og pappa. Klarte heldigvis dermed å unngå smitte.

Håper alt går bra med deg og sønnen din også. Ønsker ham masse god bedring :-)

Skrevet

Takk for det, SusiQ!

Jeg skal vaksinere meg bare vaksinen kommer hit... Det tar sånn tid!

Jeg maser på legene nå, og håper jeg blir hørt.

Sønnen min blir snart 10 år og han klarer nok den testen der uten store problemer vil jeg tro.

Flott og se at det hjelper å mase litt, godt du klarte å holde deg unna smitte. Jeg har fått resept på relenza forebyggende. Tamiflu skulle vi gravide ikke bruke.

Huff, syns feberen hans er noe skremmende. Den går i jo-jo opp og ned fra 38,2- 39,5. Og siden den hopper sånn opp og ned håper jeg den ikke blir høyere. De sier jo også at det hele kan forandre seg veldig fort, så jeg er skitnervøs på min sønns vegne.

Nå har jo en gutt på 2,5 år dødd av svineinfluensaen, og de sier han var i risikogruppen, men vi får ikke vite hva... Min sønn har astma, hadde den stakkars gutten det å? Blir så sinnsykt nervøs kjenner jeg!

Huff, dette er ikke moro.

Skrevet

Hvis sønnen din har astma, bør de utvilsomt ta deg på alvor hos legen. Stå på ditt og ikke gi deg. Selv om det helt sikkert går helt fint bør de jo i det minste vurdere seriøst om han skal få Tamiflu. Det er ikke farlig å få Tamiflu selv om han ikke har svineinfluensa. (Det verste som kan skje er at medisinen gjør ham kvalm, noe de har rgeistrert som bivirkning hos enkelte barn, men da er det iflg Legemiddelverket bare å slutte på kuren, så gir bivirkningene seg umiddelbart. Det gjør heller ikke noe å slutte før de fem dagene er over)

Mannen min fikk Tamiflu fordi han har astma.

Tamiflu kan gis til barn ned til ett år, så alderen hans burde ikke være noe problem. Flott at han er så stor, da går nok testen bra også.

Tamiflu fungerer best om det tas innen 48 timer etter at symptomene dukket opp, så om dere fortsatt er innenfor fristen er det bare å stå på ditt.

Lykke til :-)

Skrevet

Jeg hadde mast meg til det. Min eldste på snart seks hadde de fleste symptomer og vi fikk komme med en gang. tok prøve fra hals og nese. han hadde heldigvis ikke svineinfluensa. nå er yngstemann på to og et halvt syk og jeg må innrømme at jeg engster meg over alt media skriver. vaksinen kommer ikke før neste tirsdag hit, akkurat nå kan jeg ikke få vaksinert meg selv og familien raskt nok. jeg er i uke 32.

Lykke til, håper det ordner seg greit for dere.

Skrevet

Min sønn på 2,5 år har vært skikkelig syk nå i 1,5 uke. Høy feber, hoste, diare.. vil ikke spise, nesten bare sitte stille eller sove. Helt ulikt han som er superaktiv til vanlig. Han har aldri vært så syk før. Jeg er i tillegg i 3 semester.

Verken på legevakten eller hos fastlegen ville de teste han. Legevakten skylte på at de ikke tok slike tester der, og legekontoret skylte på at siden han var på bedringens vei skulle vi bare se det ann.. og ville ikke teste fordi d var så traumatisk opplevelse for de små å ta blodprøve ??! I tillegg mente legen d var så liten sanns.h. for at d var svineinfluensa og at vi ikke må bli hysteriske ol.

Så jeg er også frustert og irritert... hvordan kan de si at sannsynligheten er liten for svineinfluensa.. når de aldri tester noen, kan de ikke si noe om sannsynlighet fordi de vet ikke hvor mange som er smittet. Vi fikk ikke beskjed om å holde oss hjemme eller noe... så jeg gikk på jobb som vanlig..

Jeg vil vite om det er svineinfluensa han har hatt fordi

1. Da slipper han å ta vaksine - og vi kan slå oss til ro med det.

2. Da kan det være jeg har hatt svineinfluensa (hadde mild influensa for ca 1 mnd siden) og da slipper jeg også ta vaksinen og kan slå meg til ro med det.

3. Viss testen er negativ dvs. han ikke har hatt svineinfluensa må vi vise ekstra forsiktighet pga. hans immunforsvar er redusert osv.

Skrevet

De ringte meg opp igjen fra legekontoret ista, og de tester IKKE! Kjenner jeg blir litt sint! Men jeg vet at hvis han forverres utover kvelden natten, så ringer jeg og "truer" med å ta med han til legen og sitte der til de tar testen. Utrolig frustrerende å bli avfeid av leger. De sa at selvom han har fått influensaen så skal han vaksineres allikevel. Bare for sikkerhetens skyld.

Ha har fått Tamiflu, men han klarer ikke å svelge de tablettene! Da er jeg jo like langt. Skal spørre om han kan få mikstur på apoteket imorgen. Jeg går nå på Relenza, og håper jeg vil være litt tryggere for min egendel. Så nå håper jeg egentlig bare at min sønn blir frisk snart, og at de to andre barna mine ikke blir smittet, og heller ikke meg og babyen i magen... Noe mer får jeg ikke gjort nå.

Hold dere friske dere også!

Klem!

Skrevet

hva ?? Skal de som har hatt positiv test på svineinfluensa også vaksineres??

åhh så irriterende dette er...

skal ta kontakt med privat senter i morgen og høre om de tester..

Skrevet

Nå er det slik at de har ikke testet han så vi vet jo ikke om han har det, men istedenfor å teste gir de han vaksinen for sikkerhetsskyld.... Tror ikke de som har fått påvist svineinfluensa trenger det, men kun de som har hatt symptomer uten å ha fått testet og fått bekreftet det.

Skrevet

Jeg hadde alle symptomene på svineinfluensa i september, har aldri vært så syk i hele mitt liv, ikke engang da jeg hadde kyssesyka.. Jeg blei frisk da, men kjenner jeg er sååå bitter nå på legene som ikke testa meg, da hadde jeg jo visst det nå om jeg trengte å ta vaksinen eller ikke. nei, stå på ditt, jeg angrer på jeg ikke gjor det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...