Gå til innhold

Overlever mugg-bakterier varmebehandling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppdaget nettopp at hvitosten er myglet, og jeg hadde den på pizza i går. Vet jo at man ikke skal spise muggost etc. når man er gravid, og sånn mugg som ikke er dyrket fram er vel enda farligere? Men tåler den varme, eller tok jeg knekken på den i ovnen?

Er jeg hysterisk nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mugg er en SOPP, ikke en bakterie. Trodde det var ok å spise muggost som var varmebehandlet, f.eks på pizza, men dette kan jo ha endret seg de siste åra.

Skrevet

Mugg er sopp,ja. Og det er ikkje muggen som er farleg i ost, men enkelte muggostar kan innehalde listeriabakterie som er farleg for gravide. Denne vert drepen ved oppvarming, så det er trygt å ete muggost som er steikt.

Skrevet

Her står det en noe om at mugg stort sett overlever varmebehandling

http://www.matogdrikke.no/content/view/1891/10007/

Som en hovedregel så skal man ikke spise muggen mat, men oddsen for at det skal skade deg eller babyen vil jeg tro at er uhyre liten. Da jeg var gravid med mine for rundt 15 år siden så skuffet vi innpå med både muggost og spekemat og det gikk jo bra, så slapp av og tenk at hvis dette var det værste som skjedde i svangerskapet så ligger nok babyen din godt an i forhold til mange andre :-)

Skrevet

Du tok fint knekken på både muggsoppen og eventuelle bakterier i stekeovnen på rundt 250 grader. Pasteurisering er til sammenligning 70 grader...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...