Gå til innhold

Hvordan ville du reagert...(penger og samboer)

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvis du lånte/gav samboeren din 5000 kr for å hjelpe han økonomisk. Han var kommet i en god del minus på kontoen, og strevde for å komme seg opp igjen. Vi tjener ca like bra (han litt bedre, men jeg er flinkere til å spare).

Vi har separat økonomi, men felles konto for regninger eneste.

Dette var 1 mnd siden. Nå har han nettopp kjøpt seg pc til 10000 kr.

Har ikke sagt noe om pengene.

Jeg førte dem over, og sa jeg ville hjelpe han økonomisk, og at han kunne betale tilbake hvis han følte for det/hadde mulighet senere.

Jeg kjenner jeg blir litt irritert fordi han ikke har nevnt at han kommer til å betale meg tilbake, når han punger ut 10000. Han har fortsatt minus da, men det kommer seg sier han. Fordi han er blitt flinkere til å la være å sløse nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, han følte vel ikke for det da?

Jeg ville blitt mer sur om han kjøpte den pc'n uavhengig av om jeg ga han penger eller ikke.

Han bør betale det han skylder før han kjøper noe nytt.

Skrevet

Jeg hadde bedt han levere pc tilbake! Er han i minus, har han ikke råd til den, så enkelt er det!

Skrevet

Såpass ja...Tror jeg komme til å spørre om når han vil betale meg tilbake jeg..

HI

Skrevet

Du må vel først bestemme deg om du lånte ham dem, eller om du gav ham pengene? Kan jo ikke kreve tilbake noe du har gitt ham...

Skrevet

Du skriver at han "kunne betale tilbake hvis han følte for det/hadde mulighet senere."

Hvis han følte for det er da en åpen invitasjon til å ta det som en gave spør du meg...

I min mangel på betydningsfulle ting å fylle hverdagene med har jeg sett noen program av "Judge Judy" - jada, vet det er tragisk... Der hadde du stilt dårlig med den uttalelsen.

Men hvis du ikke har sagt det på den måten må han selvfølgelig betale deg tilbake før han kjøper seg ny pc!

Skrevet

Hva med å sette deg ned med han å si at nå må dere snakke sammen. Si at det ikke går lenger om han bare vaser bort alle pengene sine på egne og private ting, kjøper pc'er på overtrekk ol. Du har sikkert mange eksempler. Pek ut for han at han tjener mer enn deg, men alltid har mindre, at det er greit nok at han bruker sine penger, men du liker å spare dine, og at han ikke har rett til å bruke dine penger slik han vil. Da får dere heller gå over på fellesøkonomi. Jeg antar at dere har barn sammen, eller venter barn sammen. Si at dere må snakke om hvordan dere skal bruke pengene og ikke bare kjøre ego løp uten å snakke sammen. Gi slipp på de fem tusen, men sikre at slikt ikke går for fremtida.

Skrevet

Hjelp... Dette minner meg om min forrige samboer....

Han var IKKE flink med penger i det hele tatt, lånte masse fra meg, og betalte aldri tilbake. MEN - han hadde en hang up på gadgets og duppeditter, og kunne gjerne kjøpe seg ny mobiltelefon, MP3-spiller, dataspill osv. med en gang han fikk lønn - og før han betalte tilbake så mye som en krone til meg.

Jeg ble superstresset av alt dette rotet, og tok heldigvis til vettet og avsluttet forholdet før han kjørte meg ned i kjelleren rent økonomisk, også.

Mulig at samboeren din ikke er så ille som min eks, men poenget mitt er: Sett grenser med en eneste gang! Dersom man skal kjøpe seg noe nytt, må det være ETTER at man har betalt regninger, lån, satt av penger til mat osv. Med andre ord; man må ha SPART seg opp til det.

Ta tak i dette først som sist...

Hilsen Brent "Barn"...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...