Gå til innhold

Vaksine,- innlegg nr.457 :) Men,hva jordmor anbefalte meg :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har termin i morgen... Og kan selvsagt få vaksinen. Men jordmor, som er en klok og koselig en, sa at der mest sannsynlig var bivirkninger med vaksinen og at siden jeg er dagsventende,så ville hun ha født først og tatt vaksinen etterpå... Grunnen er at om jeg får feber av vaksinen og så går i fødsel, så vet jo ikke sykehuset hva som gir meg feberen og ergo ikke om det er farlig eller "bare" vaksinen etc og dermed ikke om jeg bør behandles med antibiotika etc...Nå er jeg overvektig i tillegg, og har barn i barnehagen,- så jeg er definitivt i risikogruppen.

Fød først, så tar du vaksinen, gjerne innen en uke etter fødsel. Det anbefalte hun meg. Ikke noe problem å amme etter vaksinen ( hun jobber på ammehjelpen) heller... Så dette er da hva jeg kommer til å gjøre. Dere som har en god del lenger igjen til termin kan nok og bør nok ta den,- men for oss som er dagsventende ville hun definitivt født først. Jeg syns argumentene hennes var veldig gode,jeg... Så da hører jeg på det :)

Hvis vi da får sure leger som mener at nei,da er vi ikke gravide lenger og har ikke krav på den,- så skal vi krangle litt,- for svangerskapshormoner og kroppens gravide tilstand bruker gjerne ca 6 uker eller mer for å ta seg inn igjen og bli mer normal :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmmm... Nå ble jeg veldig usikker. Jeg er over termin og legen min mener det er best jeg tar vaksinen i morgen. Gutten min på to har astma og legen mente at det var best at også han tar den. Er influensa i barnehagen men jeg har hatt han hjemme med meg og det ser ut som han har gått klar forløpig..............

Vanskelig dette, rart de sier så mye motstridende. Blir jo veldig vanskelig og ta et valg da!

Trodde hun det kunne være skadelig for babyen da?

Skrevet

Argumentet for at jeg ikke skulle la meg vaksinere var rett og slett at hvis jeg fikk en reaksjon på vaksinen så ville det muligens gi dobbeltsymptomer ved fødsel og dermed gjøre det usikkert hva som egentlig feite meg hvis uhellet var ute... Men at jeg var snart 2barnsmor og dermed absolutt burde ha vaksinen i etterhånd, for å sikre meg mot problemer i barseltiden... Å ha lillemor i barnehagen hjelper jo heller ikke. Godt at du holder din hjemme nå, det ville jeg også ha gjort om der var influensa i barnehagen hennes...

Jordmoren min er veldig "naturlig",- altså jobber på Storken her i Bergen og liker ikke ting med bivirkninger etc for baby. Jeg fikk inntrykk av at hun mente at gravide burde ta vaksinen,- men ikke dagsventende som oss... Da kunne vaksinen rett og slett vanskeliggjøre fødselens forløp...

Det er et veldig vanskelig valg og jeg skjønner godt at du nå ble forvirret...Kremt, unnskyld ;)

Skrevet

Ja, det er jo helt sant. Noen blir jo syke av vaksinene. Som liten ble jeg syk av vaksine enten mot røde hunder eller meslinger. Jeg fikk sykdommen som en reaksjon på vaksinen. Spesielt gjelder dette om det er svekkede og ikke døde virus som sprøytes inn.

Du forvirret meg litt også, mamsen, for jeg hadde ikke tenkt til å ta den, siden jeg etter fødsel ikke anser meg for å være i en risikoguppe...:)

Skrevet

Ja det er jo skrevet på pandemisidene at de bivirkningene som kan fåes ved å ta vaksinen er som ved alle andre vaksiner, influensasymptomer som feber osv. Det står også at disse symptomene kommer oftere ved denne vaksinen, altså ikke farlig men sikert j... lig tøft å gå gjennom en fødsel med feber eller andre influensasymptomer...

Skal ta vaksinen på onsdag men jeg har 5 uker igjen til termin, så jeg har tid til å bli litt dårlig først :-p

Lykke til med fødselen når den kommer damer! =)

Skrevet

veldig fint å høre hva andre er blitt anbefalt.. har selv termin på mandag og er veldig i tvil om hva jeg skal gjøre... i høst virket legen min veldig skeptisk selv om hun ikke frarådet vaksine. jordmor ville ikke anbefale noe annet en det myndighetene råder oss til.En ting hun også nevnte var at imunforsvaret er svekket også etter fødsel og at babyen ikke blir smittet av meg. men hun nevnte ingenting om feber i forbindelse med fødsel...

Skal på informasjonsmøte for gravide i ettermidag og vil da ha mulighet for å vaksinere meg, men har ikke bestemt meg ennå. eventuelle bivirkninger skremmer jo å...

Skrevet

Jeg tok vaksinen i går - 6 dager før termin. Har ikke merket noe annet enn at det er litt ømt der sprøyten ble satt. Er veldig glad jeg tok den. De fleste får ingen bivirkninger.

Siden det er en ikke-levende vaksine er det ikke mulig å få svineinfluensa av vaksinen, men man kan få litt feber/muskelverk 1-2 dager etter vaksinering. Men de fleste merker ingenting. Legen sa til meg at hvis jeg gikk i fødsel i løpet av et par døgn etter vaksinering måtte jeg informere jordmor om at jeg var nyvaksinert slik at de har mulighet til å vurdere årsaken til evt feber.

Skrevet

Nå har jeg 2,5 uke til termin, men kommer til å gjøre det samme som Uglemamma :)

Skrevet

Fordelen med å vaksinere seg før fødsel er at barnet også blir vaksinert da!!! Dersom du venter til etter fødsel er ditt nyfødte barn utsatt for smitte. Jeg ville heller født med feber og trygget barnet mitt.

Lykke til alle sammen:)

Skrevet

Hvis man ikke vaksinerer seg før fødsel, bør man nok ta den etter. Leste at de som er nærkontakter bl.a. til barn under 6 mnd står først i køen for å bli vaksinert. Sammen med de andre risikogruppene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...