Gå til innhold

Kan noen hjelpe? (helsetilsynet)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fikk i sommer vår mor innlagt på psykiatrisk for et døgn, grunnet at hun hold på å drikke seg ihjel. Hun er en respektert dame på jobb, og har vært det i mange år. Har lagt drikkingen til ferier og helger, så hun har aldri drukket på jobb.

Etter at legevakt ble tilkalt og hun havnet på observasjon over natta, politiet kom inn i bildet grunnet enn voldelig ektemann osv, har hun nå fått brev fra helsetilsynet om at de ikke tror hun er egnet for sin lederstilling i helsevesnet, hvor hun jobber, og at hun må skrive et brev for å rederligjøre for seg..

Jeg trodde en ansatt med et rusproblem skulle få hjelp? Kan hun istedet risikere å miste jobben? Hvilket tiltak er det da, for en alkoholiker som nettopp har blitt tørr, hun kommer jo såklart til å miste både hus og hjem og ramle utpå igjen dersom hun mister jobben.

Noen som vet litt mer om saksgang osv i slike tilfeller'?

På forhånd takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I utgangspunktet kan hun miste lederstillingen, men ikke helt uten videre miste jobben.

Har hun vært gjennom et AKAN-opplegg via jobben?

Så lenge Helsetilsynet er involvert, kan det være at de vurderer å frata henne lisensen...

Det kan jo være at det har vært flere hendelser på jobb som ikke dere kjenner til - alkoholikere er jo ofte utrolig dyktige til å manipulere sine omgivelser og sjarmere seg gjennom det utroligste, så jeg hadde ikke umiddelbart trodd på dette, om jeg ikke hadde fått det bekreftet fra annet hold.

Med andre ord; det foreligger litt for få opplysninger for å kunne gi deg et godt nok svar. Men tipset vil være at hun tar kontakt med fagforeningen sin; de kan hjelpe henne gjennom dette.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...