Gå til innhold

Kan noen hjelpe? Dagpenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært student i tre år og fikk fast jobb i aug 2008. Tjente ca 110.000 i fjor. Er nå pemittert 50%. Hvor mye får jeg i dagpenger for de dagene jeg er permittert?Har lest litt på nettet og d ut som jeg skal få 2,4 promille av fjorårets inntekt. dvs 264 kroner dagen. Evt kan de se på gjennomsnittet av de tre siste årene, noe som gir et enda dårligere tall siden jeg har vært student.

Kan dette stemme??? Eller kan man legge frem lønnsslipp for å vise nåværende lønn som er 320.000 kr i året og få et høyere beregningsgrunnlag? Har jo huslån! Tenk om man hadde blitt permittert 100%!!! Skulle jeg hatt 264x30=7920 kr i måneden da???

Håper noen kan hjelpe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener du skal ha ca 65% av årsinntekten du hadde i fjor. Og for ditt vedkommende blir det 65% av års inntekten de dagene du ikke jobber.

I tillegg må du søke om barnetilsyns penger, eller muligens det heter forsørgelsestillegg, som er ca 80,- for førstebarn og litt mindre for de øvrige barna.

Registrere deg som permitert og arbeidssøker asap, og få inn søknadspapirene. De kan mer om dette på nav, når du hevender deg der.

Jeg tar alle mulige forbehold om feil. Lykke til :-)

Skrevet

Hei, takk for at du svarer:)

Selv om man regner med ca 65% av fjorårets inntekt, så blir jo det 110000x0,65=71500. men dette er jo for hele året. Vet ikke hvor mange arbeidsdager man regner på et år, la oss si 5x48=240. Da skal jeg ha 71500/240=297 kr dagen de dagene jeg er permittert.

Så det blir jo ca samme greia....

Det må jo finnes ordninger for slike tilfeller. Ellers så sitter jo alle nyutdannede i saksa hvis de skulle bli permittert..

Skrevet

Om du kun tjente 110 000 kr i 2008 og 320 000 kr nå i 2009 kan det faktisk lønne seg mye for deg å vente til jannuar med å melde deg arbeidsledig om du har råd til å gå uten ekstra penger frem til da. Om ikke er det det du tjente i fjor som blir lagt til grunn for hele dagpengeperioden.

Skrevet

Hmm ja, ser den. Står på nav sine sider at "Dagpengegrunnlaget fastsettes når en ny dagpengeperiode innvilges. Dagpengegrunnlaget kan på visse vilkår beregnes på nytt i forbindelse med gjenopptak når en løpende dagpengeperiode har vært avbrutt av arbeid i minst 12 uker."

Så da hjelper det tydeligvis ikke at det er blitt nytt kalenderår. Synes dette er helt sprøtt. Kan jo ikke være tilfelle. Men det er jo ikke meningen at folk skal klare å lese seg til hva de har krav på...Det ville jo blitt for enkelt og dyrt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...