Fru Balalaika Skrevet 22. oktober 2009 #1 Skrevet 22. oktober 2009 Jenta vår skal begynne på skolen neste høst, og vi har så smått begynt å tenke på Steinerskolen. Broren hennes går på vanlig skole, men de er så forskjellige. Han er en veldig akademisk type, mens hun er mer fysisk. Dessuten synes jeg hun er litt umoden til å skulle begynne på skolen allerede. Hvilke erfaringer har dere der ute? Det er Steinerskolen i Stavanger som er aktuell, så hvis noen har noe å si om den, hadde det vært helt supert:)
metaMORfose Skrevet 22. oktober 2009 #2 Skrevet 22. oktober 2009 Som pedagog har jeg et visst innblikk i Steinerpedagogikken, og selv om mange suksessrike mennesker har gått der (feks statsministeren), så er ikke jeg overbegeistret. Jeg liker rett og slett ikke ustrukturen jeg opplever der, og jeg synes ikke det som er ekstra er så mye bedre at det er verdt det i forhold til vanlig skole. Men hver og en får gjøre seg opp en egen mening om det.
❤ mamma til 2 ❤ Skrevet 22. oktober 2009 #3 Skrevet 22. oktober 2009 En i nær familie har gått på steinerskolen, å som han sa til sin mor. Hvorfor måtte jeg gå der? jeg lærte jo ingen ting. Å jeg er glad for at jeg nå går i vanlig ungdomsskole. Så jeg hadde aldri vurdert den skolen jeg nei til mine barn.
heidetermeg Skrevet 22. oktober 2009 #4 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg har flere venner som gikk på Steinerskolen da vi vokste opp. Har aldri følt at de sitter inne med mindre kunnskap enn meg selv. Det finnes selvfølgelig mer og mindre skoleflinke elever der som alle andre steder, men en relativt stor prosentandel av de jentene som gikk der da har gjort det veldig bra senere i livet (guttene kjenner jeg ikke til). Har selv valgt å ha sønnen min på Steinerskolen. Han gikk på offentlig skole i 1., men vi flyttet da han skulle begynne i 2., og valgte da at han skulle begynne på Steinerskolen. Jeg merker at måten å jobbe på er anderledes, og i begynnelsen var det litt uvant, særlig fordi de først begynner å lære ordentlig å lese og skrive i 2. klasse (og da hadde jo min sønn allerede vært gjennom den biten). Nå har det seg slik at jeg blir mer og mer fornøyd med hvordan læringen foregår etterhvert som jeg blir mer kjent med pedagogikken. Jeg prøvde å komme med noen punkter på hva jeg synes er positivt, men det blir for mye for meg å skrive sent på kveld. Hvis det er noe spesifikt du lurer på så svarer jeg gjerne i morgen. Ellers så vil jeg anbefale deg å gå inn på Steinerskolen i Stavanger sin hjemmeside. Det står helt sikkert noe om skolens pedagogikk der, eller en link. Må bare si at jeg føler at skolen i aller høyeste grad bærer preg av å være akademisk, i mye høyere grad enn offentlig skole, både i pensum og undervisningsmetoder. Barne lærer de fagets forskjellige elementer i et litt annet tempo enn i offentlig skole fordi man ønsker å presentere stoffet på det tidspunkt man mener er mest gunstig i barnets utvikling. Noe lærer man da tidligere, andre ting kommer på et litt senere tidspunkt. Her i byen vår lå 5. trinn sånn ca midt på treet på de nasjonale prøvene, mens åttende lå på topp i alle fag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå