Gå til innhold

Dere som lager vårruller selv!

Anbefalte innlegg

Skrevet

har dere noen lure tips eller ideèr til en nybegynner? :-))

Skal lage dette for første gang i morgen, så det blir spennende! :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

antar du kjøper ferdig vårrulldeig? Sparer masse tid.. veldig bra med frityrkoker... gode sauser til å duppe i-jeg bruker sweet chili.. ikke for mye fyll i hver, går ofte huller mens man friterer dem da

Skrevet

Jeg kjøpte de Vietnamesiske fra Blue Dragon jeg, de duger kanskje?

Frityrkoker har vi, så da blir det bra! Kan jeg spørre hva du har i som fyll?

Tusen takk for svar :))

Skrevet

Jeg har laget to ganger. Bruker å lage 100 stk. Fikk oppskrift fra en venninne fra Thailand. Har i kjøttdeig, soyasaus, hvitløk, gulrøtter, glassnudler, vårrullseasoning og en tørket soppting som kjøpes fra asiabutikker. Så ruller jeg de i rispapir. Husk å lime fast med egg så de ikke løser seg opp når de stekes. Bruker å dyppe i sweet chilli-saus. Jeg steker de bare i olivenolje i en dyp stekepanne. Blir kjempegodt:)

Skrevet

300 gram kjøttdeig. Er også godt med blanding med svinekjøttdeig, eller ren kyllingkjøttdeig.

2 ss soyaolje

1 løk

1 gulrot

3 fedd hvitløk

100 gram kål

1 bunt vårløk

1 ss revet ingefærrot

1 ss chili, hakket

3 ss fishsauce

6 ss oystersauce

2 ts sesamolje

1/2 lime, saften av den

50-100 gram risvermecelli, tynne risnudler

1 egg

Vårrulldeig, ferdige plater: bruk frosne som du får kjøpt i innvandrerbutikker.

Soyaolje til fritering- jeg bruker solsikkolje, det går bra

Dette gjør du: Riv gulrot og eventulet løk/hvitløk (jeg fiiinsnitter og presser de to siste) Fres kjøttdeigen i olje og ha i grønnsakene. Fres godt sammen og tilsett finsnittet kål. La det steke litt før du tilsetter ingefær, chili, fishsauce, oystersauce, sesamolje og limesaft. Kok risvermecelli som anvist på pakken, hell av vannet og bland i kjøttstuingen og bland godt sammen. (Husk på at hvis du lager risvermecellien på forhånd, så må du ha litt olje i den når den er kokt, for å unngå at den kleber seg fullstendig sammen.)

Friter dem så lyesebrune i oljen, la renne av på kjøkkenpapir.

Jeg lager store porsjoner av denne om gangen, frityrsteker alle og fryser ned. Varmer så i ovnen når jeg føler for å spise dem- da klapper jeg av dem litt underveis med kjøkkenpapir; all olje man kan bli kvitt, bør man bli kvitt:-)))

----------------------------

hovedsak er det vel sånn jeg gjør det, med svipper gjerne i litt annet og, f.eks sånn tørket sopp

Skrevet

PAKISTANSKE VÅRRULLER

1 pk karbonadedeig -stekes nesten ferdig (i olje/smør)

1 ss revet hvitløk

1 ts revet ingefær

1 liten grønn chili (frossen er lett å rive) (chili er fint å ha i fryseren) kan droppes

blandes med karbonadedeigen og stekes til det er ferdig stekt

bland litt salt og pepper med en ts malt koriander, litt haldi (gurkemeie), en halv ts jeera (malt karve), en kvart ts sterkt chilikrydder. kan blandes med litt vann og stekes litt for å få blandet det godt med kjøttet.

ta panna av varmen, tilsett 1 ts ajinomoto (innvandrerbutikk, det er sånn sur-søtt salt - du må ha det) og 1 ss soyasaus.

bland inn to grovrevne gulrøtter, 2 dl finhakket kål, en kvart purre

rulles inn i filodeig og fityrstekes til de er gyldne og sprø

MEN jeg liker den sunne varianten: filodeig av typen kassandra (oransje pakke, innvandrerbutikk) kan stekes i ovnen (225 grader , ca ti minutter - følg med på fargen, plutselig går det veldig fort) kjøp inn på forhånd, skal tine på benken 2-3 timer,

andre typer filodeig jeg har prøvd egner seg ikke til dette. ovnsstekte blir ikke så harde og sprø, men veldig gode - og sunne! dette er jo slankemat!

vi spiser mye pakistansk mat, og liker sterk mat. den grønne chilien er ikke sterk, men vær forsiktig med chilikrydderet. ta litt lite, og smak på fyllet når du har blandet inn grønnsakene. er det ikke sterkt nok, kan litt pepper gjøre susen.

ang filodeigen - hvis du kjøper kassandra, så brett deigen forsiktig ut, del den på midten med en kniv, så du får to remser (litt lange, tynne a4-ark-str)

denne er som regel stiplet litt, så du får en bred og en smal del, men den er ikke ordentlig delt, og det er sjelden jeg har problemer med den. ikke la den tine for lenge før du bruker den (en drøy time holder), da blir den vanskelig å jobbe med. men en pk er mer enn nok til en porsjon (lager små og tynne ruller, to ss fyll i hver rull) du bruker vann som lim.

lurer på om kassandra har en liten kvadratisk pk også, du skal ha den lange, tynne.

Skrevet

corned beef

kinakål

gullerot

selleri rot

rødløk

og sweet chili til å dyppe dem i...

*nam*

Skrevet

Tusen takk for kjempe fine oppskrifter og gode tips! Helt supert! Imorra skal det testes, hihi :-))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...