AnnieG Skrevet 22. oktober 2009 #1 Skrevet 22. oktober 2009 I sverige ligger de litt foran oss og har distriburert over 500.000 doser ut i landet. (står ikke hvor mange sprøyter som er satt). Det er kommet inn litt over 200 tilfeller av bivirkninger hvor neste alle er ufarlige. Det har bare vært 5 anafylaktiske sjokk og et dødsfall (på en kronisk syk mann med hjertefeil) hvor man ikke er sikre på om dødsfallet skyldes vaksinen. For de av dere som fortsatt er litt usikre på om de skal ta vaksinen kan jo følge med her på den Svenske varianten av legemiddelverket: Sannsynligheten for at det skal skje noe er tydeligvis uansett liten. http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-2009/Sammanstallning-av-inrapporterade-biverkningar-av-Pandemrix/
Helverine Skrevet 22. oktober 2009 #2 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg er mer skeptisk til og bekymret for evt senskader på fosteret....ikke for min egen del først og fremst. Har lest mye om vaksinen på denne siden; http://www.pandemi.no/?WT.ac=kampanje_pandemi_Helsedirektoratet_forsiden
AnnieG Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg skrev en liten feil i stad... I tillegg til ovennevnte birvirkninger er det rapportert 90 bivirkninger fra publikum hvorav 10 alvorlige. Ingen dødsfall.
AnnieG Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg skjønner hva du mener. Har det slik selv jeg. Jeg er forsatt usikker, men det har vært så mye diskusjoner rundt bivirkninger og i og med at vi ikke har data enda i Norge kan det jo være greit å se hva som skjer i nabolandet med samme vaksinen som vi har. Så kan jo folk bedømme selv... Jeg skal i alle fall følge med litt fremover før jeg bestemmer meg )
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 22. oktober 2009 #5 Skrevet 22. oktober 2009 takk for nyttig link annieG. selv har jeg bestemt meg for å ikke ta vaksinen. er rett å slett for skeptisk til det. (gjorde det ikke bedre å lese pakningsvedlegget til vaksinen) det lå forresten en risikovurdering på den svenske siden, den var grei. der sto det jo rett ut at man i teorien ikke tror det kan bli fosterskade men man vet ikke. så jeg avventer i allefall. får vente til desember å se hvordan det går med endel av disse gravide som tar vaksinen. kansje det går bra kansje ikke jeg venter iallefall litt til. alle kollegaene mine skal vaksineres samt venner/venninder å fysioterapauten . det hjelper iallefall litt med tanke på smitte. julegavene er jeg ferdig med så slipper fulle kjøpesentere.
SusyQ Skrevet 23. oktober 2009 #6 Skrevet 23. oktober 2009 Takk for betryggende link. Det er jo, som forutsett, på linje med bivirkninger vi ser etter vanlig influensavaksine.
Lillegull2008&2010 Skrevet 23. oktober 2009 #7 Skrevet 23. oktober 2009 Jeg tenker slik at korttidsvirkiningen har de vell litt kontroll på, så den er jeg ikke redd. Det er to døde i Sverige, om det er vaksinens skyld det vet de ikke,men samtidig var de svært syke de som døde. Det er langtidsvirkningen jeg er veldig redd. Hva skjer med fosteret?? Også vil jeg helst utsette vaksinen en stund til, men da tenker jeg; ombestemmer jeg meg og vil ta den, da er det jo ikke sikkert de har den på en stund, sånn at jeg må vente til kanskje etter jul... Herregud.. Jeg blir faktisk gal snart jeg.. Sliter med å sove på natta faktisk! Jeg klarer ikke å ta et valg jeg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå