Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

Jeg har 3 uker igjen av mitt savngerskap. Snakket med legen min idag angående svineinfluensavaksinen. Han synse ikke det er nødvendig for meg å ta den. Grunn 1 er at influesnaen er ikke allverdens utbredt enda.... Grunn 2, vaksineringen begynner ikke her hvor jegbor før 1 november (termin er 11 nov), grunn 3 er at det tar en tid fra du tar vaksinen til antistoffene begynner å virke, så det vil ikke vøre tid nok for at den er effektiv uansett....

Jeg har vært utrolig usikker, men slapper av med disse svarene jeg fikk hos min lege. Jeg tenker heller over hva jeg selv gjør og er flink med håndvask, antibac....etc. Jeg stoler på legen min da han er av den oppfatning at en ikke skal ekperimentere med gravide.... Kanskje disse rådene/svarene kan hjelpe noen til å ta en avgjørsel. Det hjalp iallefall meg å det blir NEI til vaksinen her. Det får heller bli en vurderingssak etter at beibien min er født frisk og rask :o)

Siden vaksinen ikke er testet på gravide synes jeg det er en skummel tanke . Tenk om barnet blir sykt, men hadde vært totalt iorden uten vaksinen.... den sjansen tar ikke jeg!!

Hilsen " endelig bestem meg"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

helt eni...... blir ikke vaksine på me heller. har termin 9 des. syns d e for skummelt me tanken på langtids bivirkninga en ikke veit om på fosteret......

Skrevet

Jeg har et par kommentarer og spørsmål til det du skriver.

1) Hva gjør at du stoler mer på fastlegen din - som ganske trolig ikke har den samme spesialkompetansen på områden som proffesorer og andre spesialister innenfor dette fagfeltet?

Min fastlege er iallefall helt tydelig på at hun ikke besitter den samme innsikten i denne komplekse problemstillingen som det de som sitter på spesialkompetansen i Folkehelseinstituttet. Og dermed mener hun at hun ikke kan påta seg det ansvaret å anbefale meg å gjøre noe annet enn hva helsemyndighetene anbefaler.

2) vaksinen starter å virke beskyttende umiddelbart - men vil ha økende effekt etter hvert. I tillegg vil vaksinen også beskytte ditt nyfødt barn når det blir født.

3) helt friske mennekser er døde av svineinfluensaen, ingen har dødd av å ta vaksinen. ( i dag meldte de om enda et dødsfall, og de melder om rask utbredelse av influensaen denne uken)

4) det at vaksinen ikke testes på gravide, er av etiske prinsipielle årsaker. Man tester rett og slett ikke på gravide.

Skrevet

godt poeng 67 modell,

slik jeg har forstått det er det ingen medisiner som testes på gravide. For å undersøke om medisiner kan forårsake forsterskader bruker man dyreforsøk.

Skrevet

Jeg har også bestemt meg for å ikke ta den. Jeg har termin 8. november, og vaksinen kommer nok ikke hit før om ihvertfall en uke.

Jeg har en sykepleiervenninne som også er gravid, og hun skal heller ikke ta den.

Skrevet

Jeg har tatt vaksinen i dag - 1 uke før termin. Etter anbefaling fra min fastlege, jordmor og ikke minst Folkehelsas eksperter (det er disse man bør høre på -de kan mye mer enn fastlegene om vaksiner). De anbefaler at man skal la seg vaksinere selv om man bare rekker å ta en dose før fødselen. Kanskje går man to uker over termin, og da har man gjort babyen en kjempetjeneste ved at den får overført antistoffer fra morkaken før fødsel. Uansett når han kommer vil det være bedre enn ikke å være vaksinert. Dessuten - det viktigstre argumentet - jeg blir fortere beskyttet og jeg er den som blir babyens største smittekilde.

Det er feil å si at vaksinen ikke er testet ut på gravide da sesonginfluensavaksinen produseres på samme måte hvert år. I andre land - feks USA brukes denne vaksinen på gravide. Det er bare viruset som byttes ut. Dessuten er vaksinen en ikke-levende vaksine som ikke kan trigge sykdom.

For meg var valget enkelt - Jeg lot meg vaksinere og angrer ikke på det!

Skrevet

Jeg tok den igår og skjønner ikke at dere tør å la være... Jeg har termin 7. nov og vil ha god effekt av vaksina både som gravid og som mamma ti et nyfødt og sårbart barn. Jeg føler meg ikke i stand til å overprøve proffesorer, WHO og folkehelseinstituttet som er helt klare i sine anbefalinger.

Skrevet

Hva om det blir skade på fosteret?? Har dere tenkt konsekvensen av det?? Det er nemlig ingen som kan svare klart og tydelig at det IKKE skader barnet i magen!!!

Skrevet

Vell, jeg syns det er etisk uansvarlig av meg å bruke mitt eget barn som noen forsøkskanin. Jeg kommer heller ikke til å ta den før jeg har født!

Skrevet

Jeg har ikke nevnt i min tekst at jeg stoler på noe fatslege. Det er ikke fastlegen min jeg går til, men en lege på en privatklinikk. Derfor velger jeg å høre på hva han har å si. Jeg betviler ikke hans kompetanse angående denne saken.

Klart en vaksine starter å virke med en gang. Men det går gradvis. En vaksine fungerer som et antigen og fører til at kroppen begynner å danne antistoffer. Derfor, for meg (og oss) som er såpass nær termin vil den faktisk ikke ha full beskyttelse. Og hvorfor da risikere at en skader fosteret??

Tanken rundt at helt friske mennesker dør av influensaen er jo skummel, men hvert år dør det mennekser av influensa i norge. En kan ikke si på dette tidspunktet at flere vil dø av svineinfluensaen enn ellers. De lærde strides om dette, for å si det slik.

Klart en vaksine, eller det være seg hva som helst av legemiddel, som kan være farlig, ikke testes på gravide, ei heller andre mennesker for så vidt. Men det testes på dyr. Også gravide dyr. Det er IKKE gjort med denne vaksinen.

Hva om vi som er så nære termin tar vaksinen, det viser seg at barnet får skade, og bivirkningene er store.........da tar jeg heller mine forhåndsregler angående hygiene, og føder et friskt barn. Så får en se eventuelt etter fødsel.

Dette er helt klart hva vi må føle på hver og en. Ingen kan si hva som er rett eller galt. Men dette er MITT valg, og kanskje det kan hjelpe noe andre som er/var like frustrert som meg. Dine svar hjelper kanskje noen andre.

gravid 75 modell:o)

Skrevet

Har vært igjennom mange sesonginfluensaer og tror ikke jeg dør nå heller.. Lurer på hvorfor de under 30 blir verst rammet- må jo ha noe med tidligere sykdom og imunitet, vil jeg tro!

Jeg skal definitivt ikke ta den av frykt for åbli syk av vaksinen.

Nå har jeg 8 uker igjen og satser på at jeg holder meg frisk.

Skrevet

For dere som har valgt å ikke ta vaksinen, har jeg sett en video som

hjelper å styrke imunforsvaret mens vi venter...

Skrevet

Det handler jo ikke om å DØ umiddelbart etter å ha tatt vaksinen. En av grunnene til at jeg IKKE ønsker å ta den er at man vet ikke noe om langtidsbivirkningene.

Får man økt kreftrisiko? Eller større sjangs for muskel og ledd sykdommer? Hva med nervesykdommer som ble påvist i 1976. Guilliam-Barre syndrom?

Jeg er ikke redd for at jeg eller fosteret skal dø dagen etter vaksinasjon. Men jeg er redd for hva viruset kan gjøre av skade i kroppen min og fosterets på langsikt.

Skrevet

Jeg skal heller ikke ta vaksinen... Føler ikke at den er nok utprøvd enda, å er redd den kan skade barnet i magen evt NÅ eller i ettertid. Har bare 5uker igjen, å tror jeg skulle ha overlevd om jeg hadde fått svineinfluensa. Jeg tar heller forhåndsregler, holder meg unna mennesker som evt er syke å har influensa på noen måte osv... Gjør heller det enn å ta en vaksine som jeg ikke føler meg trygg på i det hele tatt... Kjæresten min vil heller ikke at jeg skal ta vaksinen,er redd for lille nurket i magen. Så syns det heller er bedre å være litt for oss selv frem til fødsel enn å risikere noe! :-) Jeg forstår alle gravide veldig godt som velger å IKKE ta vaksinen! Jeg hadde aldri turt å ta den hvertfall.... Den er altfor lite utbredt enda..

Skrevet

Helt enig!! Vi tar også forhåndsregler og holder oss litt for oss selv disse 3 siste ukene!! Sant som du sier at den ikke er nok utprøvd, å vi vet ikke langtidsvirkning/bivirkninger. Jeg vil ikke være prøvekanin me min baby...

Skrevet

For meg har følgende vært avgjørende for at jeg i dag har tatt vaksinen:

- Jeg synes SYKDOMMEN er mer skremmende enn vaksinen. Jeg ønsker ikke at barnet mitt skal være prøvekanin for mitt prosjekt på å overprøve eksperter som sier at jeg bør ta den.

- Jeg har ikke nok kompetanse til å si imot de fleste eksperter. Når jeg i dag spurte smittevernoverlegen i Bergen om jeg bør ta den eller ikke og han sier et klart JA, så tenker jeg litt at hvem er lille meg til å si at nei, jeg dropper det likevel.

- Jeg har en datter i barnehage og en mann som jobber- har liten sjanse til å isolere meg for å hindre smitte.

Skrevet

Jeg skal ikke ta vaksina, synes det blir for skummelt.

Men jeg stoler heller ikke så godt på legemiddelindustrien da det trossalt ligger masse penger i dette.

Skrevet

Det er større sjanse for å få Guillain-Barre syndrom etter å ha hatt influensa enn det er å få det av vaksinen.

Skrevet

Hei :)

Godt at du endelig har bestemt deg :)

Jeg har ikke akkurat bestemt meg ennda, men jeg tror ikke at det blir slik at jeg lar meg vaksinere jeg heller. Og jeg har termin 11. Januar!

Jeg tør ikke å la meg vaksinere ennda ut i fra alt jeg har hørt å lest. Ikke slik jeg ser på det idag iallefall!

http://www.youtube.com/watch?v=E1z7KSEnyxw

Skrevet

Men spørsmålet jeg sitter igjen med etter og lese alle disse innleggene er ; hva om jeg ikke tar vaksinen og to uker etter fødsel blir babyen og jeg smittet,hva om babyen dør av influensaen? Da hjelper ikke tanken "jaja,jeg "brukte" h*n ikke som prøvekanin ihvertfall....."

Er det bare meg som ser det skummle i det?

En venninde av moren min på jobben fikk influensaen og hun er gravid,de holdt på og dø begge to.Hvis en voksen person KUN for at en er gravid kan dø av det,hvor lett er det ikke for et spedbarn på et par uker og dø av det da?

Skrevet

"En venninde av moren min på jobben fikk influensaen og hun er gravid,de holdt på og dø begge to."

Er d HVOR nære døden var de da!? Jeg føler at folk overdriver opp og i mente...

Som noen andre over her nevnte, så har tanken slått meg også, om at så mange under 30 år blir såååå syke og noen dør. Jeg har en mistanke om at kosthold/vaksiner/medisiner osv er med på å ødelegge denne generasjonen. Jeg bruker ikke medisiner lenger og kroppen ordner alltid opp, om det er influensa eller streptokokker. Og det beste er at etter jeg sluttet med medisiner, har jeg ikke opplevd å få de samme sykdommene om og om igjen, slik jeg opplevde før med medisiner.

Jeg er usikker på denne vaksinen jeg også, som alle andre, men tror jeg må stole på kroppen min tilslutt. Tør ikke risikere noe, når de vet så lite om risiko osv.

Dessuten fikk jeg anbefalt av min jm og lege å ikke ta den så....

Skrevet

eh,de har et vist punkt hvor det er stor fare for barnet,men så etter der er det innkludert mor...Hva de har som eller gjør at grensen flyttes eller slikt aner jeg ikke.men de var "døden" nær ifølge sykehuset....

Men har vi egentlig noe valg lenger?Nå har de jo sagt at alle bør ta den,hvor mye "din egen feil" blir det om du ikke tar den og du eller barna får alvorlige konsekvenser av og ikke ta den?

Skrevet

Jeg har selv vært og er fremdeles veldi skeptisk til vaksinen, men i dag fikk jeg en fryktelig påminnelse om hvor lite vi vet om sykdommen og hvor fort den smitter, og ikke minst hvor hissig den er...

En liten tankevekker (som vertfall vekket meg):

1/3 av ungdomsskolen her hvor jeg bor var i dga borte fra skolen på grunn av sykdom... på 10.trinnet hvor ett av mine søskenbarn går var 70 av 100 elever syke... EN på trinnet har fått påvist sykdommen sist uke, og legene mener de 70 andre har det også!! Søskenbarnet mitt er en av dem! han ligger med over 40 i feber og er sjikkelig dårlige, dette gjelder også hans bror som går på 8.trinnet (i hans klasse var det bare en person som ikke var syk i dag!). min tante må sitte med dem hele tide, for bare ett tegn til forverrelse og de blir sendt direkte til sykehuset... Begge guttene er utenfor risikogruppen, friske sunne tenåringer som lever ett sunt og aktivt liv uten medisiner til vanlig!!

Å få høy feber når en er gravid er direkte skadelig for fosterets utvikling når det gjelder hjerne og nervesystem fordi kroppen hetes raskt opp og så ned igjen! I tillegg komme faktoren av at svineinfluensaen i tillegg er svært dødelig for gravide!

Noe jeg lærte fort i løpet av denne dagen:

Svineinfluensaen kan absolutt ikke sammelnlignes med den årlige sesonginfluensaen som jeg pleier å ha hvert år! friske barn og unge dør IKKE av influensa, og ALDRI noen gang har en sykdom smittet så raskt! Jeg synes dette er utrolig skummelt!

Barn blir ikke vaksinert for svineinfluensaen før de er 3 år, helsemyndighetene arbeider for å sette den ned til 6 mnd. fordi de mener den er veldig trygg!

Så da sitter jeg med dillemmaet:

Hva skal jeg gjøre? Skal jeg utsette barnet mitt for en vaksine som både min fastlege og jordmor sier er helt trygg fordi den er laget på akkurat samme grunnlag som den vanlige influensavaksinen? eller skal jeg kanskje ende opp syk, skade barnet og meg selv?

det jeg vil frem til er at en absolutt ikke kan sette seg med hale mellom bakbeinet og nekte fordi en TROR en vet! jeg vet ingenting enda selv, men å risikere barnet mitt til en vaksine eller en sykdom er noe jeg absolutt ikke gjør!!

Jeg skal vertfall til tme på mandag hos fastlegen, å før jeg eventuellt tar vaksinen skal jeg spørre om alt jeg lurer på! er svarene tilfredsstillende tar jeg den! For hva hvis jeg blir syk når barnet er kommet ut, han ikke kan få vaksine, han blir smittet og kanskje dør? DET er vertfall noe jeg vet jeg aldri kunne levd med på samvittigheten bare fordi jeg ikke engang gadd å sjekke opp fakta!!

Skrevet

Helt enig med gravid 67 modell:-)

Jeg synes det er helt utrolig at folk stoler mer på fastlegen og jordmoren sin, enn de som er spesialister og har kompetanse på området. Jeg fikk beskjed fra folkehelseinstituttet om at vaksiner har effekt etter en uke.

Jeg stiller også spørsmålstegn ved en jordmor eller fastlege som ikke kjenner sin egen begrensning på et felt der det er andre som vet bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...