Gå til innhold

spare i aksjer

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå har jeg fått en spare avtale i postbanken som heter fremtid..og der er det 70% aksjer og 30 %fondsparing.noen som sparer i aksjer å kan fortelle litt om det?erfaringer=?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen her som sparer i aksjer..?tap gevinst??

Skrevet

Det hørtes ut som de ikke har gjort jobben sin så veldig godt i Postbanken når de har solgt deg et produkt med 70% aksjer...og du ikke engang vet hva aksjesparing er.

Er det sparing til pensjon, eller har du kortere tidshorisont på sparingen din?

Skrevet

Jeg har så vidt vært borti aksjer, i forbindelse med en jobb jeg hadde.

Så jeg kan ikke all verden. Men det er jo forkjell på aksjer og fond, er det langtidsparing du har?

Det lille jeg har fått med meg, er jo hvis man sparer langsiktig er det større sjangse for at du ikke taper så mye. Og det er vel meningen at du skal komme litt i pluss, helst bedre enn om du hadde plassert pengene på sparekonto.

Satser du på kort sparetid, kan det være større sjangse for at du kan tjene mye bedre enn et langsiktig sparing, men det er også mye større sjangse for at du kan tape på det.

samboeren har et lite fond i postbaken vital eller no, husker ikke helt. der har han tapt litt penger så langt, men dette er langsiktig sparing så vi regner med at over lang tid vil det være mere pluss enn minus. mange som selger langsiktige aksjefond anbefaler deg å ikke ta ut penge selv om de synker.

Fordi aksjer vil alltid gå opp og ned.

Skrevet

Det er fem års sparing ..så blir spennende.å se hvordan det går.mange sparer jo i aksjer..jeg satte inn fem tusen i dag ogå skal jeg spare 500 kr i mnd.ikke så mye men håper jeg ikke taper alt...kremt.

Skrevet

Hei,

jeg jobber i bank og synes det er rart at de har solgt deg noe slikt uten å gå nærmere inn på hva det er. Fikk du spørsmål om hva du tenker om at verdien på sparingen din kan gå ned med f.eks 15% ?

Uansett er det en veldig god til å begynne å spare i fond nå (rene aksjer er jeg mer skeptisk til, kun fordi det er forbundet med høyere risiko). Børsen er langt under det den var på for et år siden, og det er store muligheter for god gevinst ved å gå inn i markedet nå :-)

Lykke til!

Skrevet

18:40 igjen her

Postbanken Fremtid - både aksjer og renter

Postbanken Fremtid ser på sparingen din som en helhet. Ca. 2/3 av fondets midler plasseres i aksjefond og ca. 1/3 i rentefond.

- dette er ikke rene aksjer og aksjefond, men renter og aksjefond. Altså ikke så høy risiko som jeg først trodde ut fra hovedinnlegget. Absolutt fonuftig fond dette, når man ikke er veldig risikovillig :-)

Skrevet

Jeg sparer selv i Skagenfondene og Odinfond. F.eks Odin Norge har gått opp ca 40 % i år, så det er jo god avkastning:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...