Brillefint - Jadda! Skrevet 22. oktober 2009 #1 Skrevet 22. oktober 2009 Nav var jo ute i media for kort tid tilbake og kritiserte nordmenns dårlige arbeidsmoral og hyppig bruk av goder på ulovlig vis. Et eksempel var at folk kunne bruke sykedager hvis de følte seg sliten. Jeg er ikke helt sikker på at jeg er enig med nav i at dette nødvendigvis betyr dårlig arbeidsmoral og trygdesvindel. Jeg har et krevende yrke og til tider er arbeidsmengden enorm. Har av og til vært så sliten at jeg har grått over alt arbeidet. Hva tenker dere da om at jeg "call in sick" og samler krefter til å ta tak i arbeidet, eller evt gjør litt papirarbeid hjemme (noe det forøvrig er veldig lite ro til å gjøre på jobb - hele tiden noe annet som dukker opp). Det må da være bedre at man tar seg en sykedag innimellom, i stedet for å bli sykemeldt i ukesvis? Skal vi vente til vi møter veggen før vi tar oss et pust i bakken? Må bare legge til at jeg har aldri gjort dette, men har følt behovet.
Gjest ->>- Skrevet 22. oktober 2009 #2 Skrevet 22. oktober 2009 Ja, det mener jeg forsåvidt. Sykelønnsordningene er til for å sikre deg lønn ved sykdom, ikke for å sikre deg lønn når du tar en fridag fordi du tror du kanskje kan bli syk om du ikke gjør det. Dersom jobben din er så hard at du behøver å skulke med jevne mellomrom for ikke å bli utbrent, bør dettes tas via andre kanaler - HMS-arbeid, verneombud, samtaler med overordnede etc.
erteposen + 4 Skrevet 22. oktober 2009 #3 Skrevet 22. oktober 2009 Det er jo arbeidsgiver sitt ansvar at arbeidsmengden er riktig tilpasset, og en har ikke et tøft arbeidsliv i Norge sammenlignet med andre land. Det må jo si noe om arbeidsmoralen her i Norge når vi har så mye sykefravær i et land der forholdene på arbeidsplassene er så bra. Klart de er juks når staten betaler for at arbeidsgiver krever for mye eller arbeidstakere ikke klarer arbeidspresset, men rent økonomisk er jo det heldig at en ikke blir langtidsykmeldt. Er jobben så stressende at en trenger sykedager for å ta seg inn igjen er det kanskje for egen helse skyld på tide å vurdere å skifte arbeid eller yrke.
cherry coke Skrevet 22. oktober 2009 #4 Skrevet 22. oktober 2009 Tja...litt grå-sone føler jeg. Kommer litt an på hva man mener med sliten? Om man bare er trøtt og lei og har mye å gjøre, synes jeg ikke at man bør benytte egemelding. Om man er utbrent, bør man jo snakke med lege å få seg sykmelding. Jeg brukte egenmeldinger kun om jeg var syk, feks ved omgangssyke som varte max en eller to dager
Brillefint - Jadda! Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 22. oktober 2009 Ja jeg er for såvidt enig med det dere sier. Men jeg synes absolutt det er en gråsone. Kommer neppe til å ha denne jobben for alltid. Har gitt meg 4 år til. Hvis det ikke blir bedre da bytter jeg jobb. Sannsynligvis innebærer det at jeg må fire på kravene til meg selv og rett og slett gjøre en "dårligere" jobb.
Gjest Skrevet 22. oktober 2009 #7 Skrevet 22. oktober 2009 Ja, det er trygdesvindel. Man kan ta ut feriedag, avspassering eller permisjon. Sykepenger er til får å sikre vår lønn ved SYKDOM ikke når vi er sliten.
Gjest Skrevet 22. oktober 2009 #8 Skrevet 22. oktober 2009 Signerer hjertene her, det er så mange alternativer at dette ikke er gråsone engang. Dessuten er ikke sykedager løsningen på det du beskriver her, eneste varige løsningen er å ta det med arbeidsgiver og hms og sørge for at arbeidsmengden tilpasses stillingens størrelse.
Gjest Skrevet 22. oktober 2009 #9 Skrevet 22. oktober 2009 ja, det synes jeg er trygdesvindel. Andre apparater som kan hjelpe deg dersom du "bare" er sliten. dessuten har hvertmenneske sine grenser for når de blir slitne- noe som igjen betyr at alle jobber ikke passer for gud og hvermann. Dersom man føler at arbeidet ikek er overkommelig, mener jeg man bør snakke med sjefen, bli flinkere til å si nei, be om hjelp-elelr skifte beite.
gerd Skrevet 22. oktober 2009 #10 Skrevet 22. oktober 2009 Det er mange verre eksempel enn det du sier. Ditt eksempel er vel i grenseland. Det er mange som går til lege og ber om to dagners sukemelding f.eks. Grunnen er at de skal "spare" sykedagene... Det er jo svindel. Mange som bruker de til å forlenge ferie fore eksempel..
Brillefint - Jadda! Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter #11 Skrevet 22. oktober 2009 Ja, klart det fins værre ting å gjøre enn å benytte seg av en sykedag eller to!
Trenger hjelp!! Skrevet 22. oktober 2009 #12 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg har lavt stoffskifte og er veldig plaget med det.Innemellom må jeg ringe jobben og si meg syk.Kommer meg rett og slett ikke ut av sengen.Heldigvis har de forståelse for det.Har fått flexi tid pga det. Og kunne aldri falt meg inn og ringt og si at jeg hva syk fordi jeg trengte en pust i bakken.
Brillefint - Jadda! Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter #13 Skrevet 22. oktober 2009 Du har jo helt klart rett til å ringe inn når som helst å si i fra du er syk. Fint du har en arbeidsplass som har lagt til rette for deg. Ei jeg jobber sammen med som har stoffskifteproblemer har ikke fått noe som helst tilrettelegging, bare blitt uglesett når hun har kommet med sykemelding.
Trenger hjelp!! Skrevet 22. oktober 2009 #14 Skrevet 22. oktober 2009 Er trist at det er sånn,og blir kansje det når man har en sykdom ingen kan se hvis du skjønner. Ja jobben min er helt supert,så jeg skal ikke klage :-)
Tøysetipp Skrevet 22. oktober 2009 #15 Skrevet 22. oktober 2009 Trygdesvindel vil jeg ikke si at det er. Det kan være mange årsaker til at man ikke mestrer arbeidet sitt, og det trenger nødvendigvis ikke å være influensa eller omgangsyke. Jeg synes det er like legitimt å være borte fra jobb dersom det er mentalt. Dessuten vil det alltid være noen som har en lavere grense mht å bruke disse dagene. Hva grunnen til fraværet er er en privatsak. Å kalle det trygdesvindel er å dra det langt.
Gjest splætt Skrevet 22. oktober 2009 #16 Skrevet 22. oktober 2009 Er det faktisk trygdesvindel med en dags sykefravær? Trodde at arbeidsgiverperioden på 16 dager innebar at arbeidsgiver betalte for disse sykedagene, ikke nav?? Prinsippet blir vel det samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå