Gå til innhold

Låneopptak/fellesgjeld

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi snuser litt på å kjøpe nytt. Tallene er ikke helt klare, men sannsynligvis blir totalprisen rundt 3,5 mill (innskudd + fellesgjeld).

Syns det høres så mye ut sammenligna med der vi bor nå. (Leiligheten vår er vel verdt minimum 1,5 mill, og boliglånet er på halvparten av dette).

Dersom vi flytter vil nok ikke vårt private boliglån bli stort høyere, men vi vil jo få mye høyere fellesgjeld, og dermed høyere månedlige utgifter. (klarer oss bra sånn vi har det nå da, får lagt av en god del til buffer og BSU-sparing, og har betalt ned litt ekstra på lån)

Vi tjener rundt 800 000 (brutto) til sammen i året, kommer nok til å øke en del i årene framover siden mannen min fortsatt er forholdsvis nyutdannet.

Men slik det er nå ville altså total gjeld (boliglån, lånekassegjeld og fellesgjeld) bli på drøye 3 millioner (ca 3,2 ved rask regning). Altså ca 4 ganger inntekt. Dette er jo litt høyt syns jeg.

Flere her med tilsvarende inntekt som har 4 ganger inntekt i lån? (altså inkludert alt). Blir det trangt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom banken i det hele tatt går med på dette, hadde jeg aldri i livet begitt meg inn på dette.

Renten er nå rekordlav, og man må ta høyde for at den kan stige til ca. 10%. Og når renten stiger, øker jo det både avdraget til banken og fellesutgiftene betraktelig.

Med en såpass lav inntekt som dere har, tror jeg ikke dere er i nærheten av å kunne betjene en såpass stor gjeld, men de eneste som kan gi dere et greit svar på det, er jo banken.

Så da blir tipset å avtale et møte så snart som mulig, slik at dere vet hva slags rammer dere har å gå utifra.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...