Gå til innhold

Hvordan foregår en CT undersøkelse egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal på sykehuset snart og ta ct, men hva gjør de da egentlig?

Står bare jeg skal drikke kontrastveske.. Ikke noe annet.

Setter veldig pris på svar. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du drikker guffa, den smaker anis og er ekkel - personlig er jeg fan av å ha noe salt å tygge på etterpå. Så skyfles du inn på et rom og ligger helt stille under en slags bøyle mens bildene blir tatt. Vedkommende som tar CT-en er utenfor rommet, men ser deg gjennom glass og snakker oftest til deg via intercom-aktig sak eller ved å titte innom mellom bildetakingen (de skal ikke utsettes for strålingen siden de gjør dette så ofte).

Litt avhengig av hva du skal ta CT av, kan det også hende du får intravenøs kontrastvæske. Jeg har fått dette når jeg har tatt av mage/livmor-område, men ikke når jeg har tatt av f.eks bihuler. Det er i så fall lett ubehagelig, kjennes vekselvis ut som man tisser på seg og som noen drypper isvann på magen ens... =P

Bortsett fra at drikkeguffa smaker crap og det gjerne er type en halvliter som skal innabords av den, er CT en særdeles grei undersøkelse.

Skrevet

Skal ta av livmor og områder der, har hatt livmorhalskreft, så skal bare sjekke at det ikke er spredning. Så da blir det vel intravenøs også da...

Takk for svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...