Gå til innhold

overivrige apotekansatte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare meg som får litt fnatt av apotekansatte som skal lære deg om sykdommen din?

Jeg har tre kroniske sykdommer, og har hatt dem i maaaaange år, men nå er det nesten sånn at jeg kvier meg for å gå på apoteket, for nå er plutselig nesten alle som jobber det "eksperter" på sykdommer... At de er eksperter på medisiner er greit, og et lite spørsmål om jeg har brukt medisinene før synes jeg er helt greit, men å bli utsatt for kryssforhør med påfølgende grunnkurs i en sykdom jeg har hatt i snart 30 år for å få med meg medisinene mine vil jeg ha meg frabedt!

I går møtte jeg på en farmasøyt som mente at jeg ikke kunne ta de medisinene jeg bruker sammen ( har gjort det i 10 år og det går helt fint!). Hun maste på å få ringe legen min og diskutere behandlingen min med han. Det er da ikke hennes jobb! Eller har jeg misforstått noe? Jeg sa tilslutt ( etter nærmere 15 minutter med nedlatende forklaringer, himling med øynene, mas og kryssforhør) med brysk stemme at jeg antagelig kunne mer om mine sykdommer enn henne, og om det var mulig å bli ekspedert av noe andre, eller om jeg bare kunne få medisinene mine.

Dette er da ikke normalt, er det vel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

å herregud!! Heldigvis aldri vært borti noe sånt. Godt at du sa ifra. Tror ikke det er vanlig at apotekansatte belærer kundene i sykdommer. De får en resept som legen har skrevet ut, så de skal jo bare gi ut medisinene...også gir de råd hvis du lurer.Ihvertfall den erfaringen jeg har.

Skrevet

Jada, har vært borti lignende, men ikke noen som drar det fullt så langt som det du har vært utsatt for;)

Vanligvis er det bivirkninger, lengde på medisineringen og slik de henger seg oppi. Og vi har MANGE medisiner i huset, da alle står fast på ett eller annet medikament. Og da over lang tid. Så etterhvert nå så kjenner de meg på apoteket. Jeg har valgt å gå på et fast apotek, for da kjenner de meg bedre og jeg slipper en del av "praten";)

Skrevet

Det er ikke normalt med kryssforhør om sykdommen, men når det kommer til medisineringen er det apoteksets ansvar at du ikke får medisiner som kan være farlig i dosering eller kombinasjon. Noen ganger er det legens intensjon å gi den gitte medisinkombinasjon / dosering, men ofte forekommer det et flere leger er inne i bildet ved behandling, og de mangler oversikt over tidligere og pågående medisinering. Hvis det oppdages tilfeller som er betenkelige, er det apotekets oppgave å konsultere legen om dette.

Hele sykdomsforløpet kunne de ha spart seg for, men vil du virkelig ikke at apoteket skal passe på at du får i deg riktig medisiner?

Skrevet

Jo, det er faktisk apotekansatte sin jobb å si ifra hvis de mener at noen typer medisiner ikke skal brukes samtidig. Syns det er flott jeg, at de faktisk sier ifra og kommer med gode råd. De fleste leger bare skriver ut resepter uten å sjekke hvilke medisiner pasienten bruker fra før.

Men jeg har full forståelse for at du blir lei hvis du opplever det som masing.

Skrevet

Den biten er grei, om det er medisiner som ikke må tas sammen. Men når det dreier seg om fast medisinering som man tar i årevis, og har tatt i årevis, så stiller det seg littt annerledes. Apoteket har jo heller ikke oversikt over alle mine medisiner og årsakssammenhenger. Det hun hang seg opp i er at jeg ikke bruker astmamedisin med kortison, for det MÅ jeg ta, følge henne. At jeg ikke tåler kortison var ikke snakk om å tro på så da ville hun ringe legen og si at han nok hadde skrevet ut feil, og da blir jeg litt matt...

Og hva de har å gjøre med om jeg har husdyr, sentralstøvsuger, spiser økologisk eller trener har da ingen ting med medisinene mine å gjøre. Det virker som om noen av dem er litt såre for at de ikke kom inn på medisinstudiet og skal ta det igjen nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...