Gå til innhold

Jeg har lyst til å begynne med trening/ idrett, men hva?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å bruke kroppen, og helst på en annen måte enn å trene styrke eller løpe en tur.

Har lyst til å trene sammen med andre, f.eks med et lag eller i allefall en gruppe mennesker som trenger sammen hver uke.

Forslag til hva jeg kan gjøre? Har tenkt litt på dansing, innebandy, riding eller aerobic; noen som har erfaring med noe av dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du må jo selv bestemme hva du vil satse på. Det viktigste er å finne et miljø du vil trives i. Tror f.eks. miljøene er ganske forskjellige i de idrettene du antyder.

Også i individuelle idretter (som ridning), så vil det være et miljø, så jeg tror ikke du skal tenke på det så nøye.

En annen ting du bør vurdere er om du vil være med på en "uteidrett" eller en "inneidrett". (de fleste trener jo inne om vinteren, men en del idretter er ute vår-sommer-høst)

Skrevet

Aerobic og andre "Klassetimer" på treningsstudio er jo på en måte trening alene, på egne premisser. Mens lagspill(bandy, håndball, fotball ol) så er man avhengig av andre for å få bra utbytte på trening..Men det er ofte veldig morsomt og man kjenner ikke hvor mye man har gjort før man er ferdig...

Problem med lagspill/trening er ofte at voksene er veldig ustabile mtp oppmøte trening (ulike arbeidstider, møter, barn som skal noe annet eller er syke osv osv), det er som regel kamper på kvelder/helger, og man kan risikere at man har noen "bestemmere"-typer som ødelegger noe av moroa. Og om man er nybegynner så kan det være vanskelig og finne noen som vil "Læe opp" en, fordi de andre tar for gitt at man er "tidliger hånball-, fotball- eller bandyspiller.....Men fordelen er at det er utrolig moro, at er man heldig med "Laget" så er det bra oppmøte, man får dra-hjelp til å komme seg på trening, og man får en sosial omgangskrets utenom treninga også...Om man er ny på et sted f,eks så er jo å bli med på lagspill noe av det mest inkluderende :o)

Fellestimer/klasser hvor man trener alenen (spinning, kick boxing, karate, aerobic ol) så er man ikke avhengig av andre for å trene, man kan bestemme intensitet selv, men man må kanskej alliere seg med noen slik at man har dra-hjelp de dagene trening ikke frister.Koster også ofte mer enn å være med på et bedriftslag/idrettslag. Og i og med at man bestemmer intensitet selv så kan det være enkelt og "Lure seg" unna og ikke trene så hardt man ønsker...

Og til slutt. Hva er interessene dine. Hva har du prøvd før og likt/mislikt. Har du mulighet for¨å dra rundt og prøve timer litt her og der? Noen gang er utstyr viktig og kostbart (hallsko, beskyttere her og der, eget utstur fra baller, matter, køller osv) andre steder er treninga (treningsavgift) dyrere...Hva vil du koste på?

Det du VET er at du vil være sammen med andre når du trener, og det er jo en start..Så får du som nummer to finne ut om du vil trene SAMMEN med andre eller ved siden av andre..OG deretter hva du er villig og betale for dette..

Lykke til :o)

Skrevet

Jeg må også trene sammen med andre for at det skal bli noe. Så i høst tok jeg oppigjen min fotball"karriere" etter 5 års "pause" ;) Det er kjempekjekt!! Vi har det supermoro - og det er ikke lenger så alvorstynget som det kunne bli da vi var yngre. Vi leker og koser oss og har det supert sosialt samtidig som vi får lea litt på lika :)

Supert!

Skrevet

kanskje du finner noe på bedriftsidrett.no?

Mange lag sliter med å få nok folk fra egen jobb med på lagidretter, så kanskje det er noen som har bruk for deg? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...