Gå til innhold

Felles foreldreansvar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og barnefar har aldri bodd sammen og det er jeg som har den daglige omsorgen for vår datter. Jeg fikk automatisk foreldreansvar alene, og ønsker å fortsette med det. Vi bor et godt stykke fra hverandre så jeg mener dette er mest praktisk. Det er vel en grunn til at man får ansvaret automatisk? Men, far ønsker at vi skal ha delt. Har prøvd å forklare at han er like mye far til jenta og at det ikke har noe med hvor mye han skal være sammen henne. Tror han tror han "mister" noe viktig ved at vi ikke har delt ansvar. Hvordan gjør dere andre det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har foreldreansvar for min eldste, faren hans og jeg har aldri bodd sammen, var kun kjærester en kort periode..

Han kom her for ett års tid siden og mumlet noe om felles freldreansvar da vi var på møte på familievernkontoret.. Jeg sa at det synes jeg var tull; foreldreansvar går på å velge skole/bhg til barnet og undertegne dette, søke om pass til barnet, evt retten til å flytte hvor man vil i både Norge og resten av verden... Sa videre at jeg ikke hadde noen planer om å flytte noe sted og iallefall ikke uten å ta det opp med han først (kun for å roe ned situasjonen) osv om hvor upraktisk det hadde vært om han skulle reist til meg når evt papirer skulle underskrives osv...

Han er nemlig HÅPLØS på å følge avtaler, holde tidsfrister (i forbindelse med gjestelister til dåpen osv). Jeg er SÅ glad for at han ikke gikk noe videre med dette for i en rettsak får far ALLTID foreldreansvar (så sant det ikke er noe helt spesielt, vold mot barnet, drapsforsøk osv) fordi dette liksom ikke er av betydning for noe annet enn papirer o.l.

Faren til min eldste har jeg sett MAKS 4 ganger siden dette møtet så jeg er veldig glad det foreldreansvaret fremdeles står på meg..

Du kan si nei til faren til deres barn så lenge du vil ang foreldreansvaret, men om han går rettens vei vil du tape, mest sannsynelig..

Skrevet

det spørs vel om han er involvert i livet til barnet og vel??? kan vel umulig vinne frem med det om han ikke er tilstede... det blir veldig tungt om man har felles foreldreansvar, i alle fall i mitt tilfelle... har faktis ikke hørt at man kan bli dømt i retten til det... hva om mor ønsker at de skal ha felles foredreansvar og far ikke vil - blir han da dømt til å ha det??? og tvunget til å ha barnet (for det ligger en del plikter i felles foreldreansvar...) jeg syntes det høres rart ut...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...