Gå til innhold

Skal dere vaksinere barna mot svineinfluensa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hva med dere selv?

Hvorfor/hvorfor ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er fremdeles litt usikker, men tror at jeg komme til å vaksinere både meg og datteren min. Vet ikke om jeg tør å la være. Har snakket med kommunelegen i dag og andre helsepersonell og jeg fikk beskjed om at jeg absolutt burde vaksinere meg og snakke med alle jeg var glad i om å vaksinere seg.

Jeg gjør det først og fremt for å beskytte datteren min og meg selv, men også for å beskytte andre som kan bli livstruende syke.

Skrevet

Jeg er veldig usikker, bl.a fordi jeg fikk senvirkninger etter forsøket med vaksinen mot hjernehinnebetennelse for et par tiår tilbake. Vet jo at det ikke er samme vaksinen, men det gjør at jeg er skeptisk.

Følger det vanlige vaksinasjonsprogrammet med ungene, og har også akkurat vært og tatt reisevaksiner denne uken, men dette er jo velutprøvde vaksiner som har vært i markedet i svært mange år.

Jeg er skeptisk til nye vaksiner som ikke er tilstrekkelig utprøvd...

Mannen sier han har tenkt å ta den. Jeg kommer til å lese mer og snakke med de jeg kjenner som har tilgang på mer info om dette enn det jeg har.

Skrevet

Både meg selv, ungene og sansynlig vis mannen.

Etter alt jeg har lest er faren for alvorlige bivirkninger minimal og selv om heller ikke faren for død eller andre alvorlige resultater av influensaen er stor mener jeg det er bedre å ta vaksinen. Jeg skal helle ikke legge skjul på at det frister veldig lite med en sykdommsperiode hverken på den ene eller den andre i fammilien.

Skrevet

Ja, her skal vi vaksineres. Knerten er hjertesyk og har lungeproblemer, noe som gjør at han ikke bør få influensaen. Ettersom han er fo liten til å få vaksinen i første omgang, ska vi vaksinere oss. Jeg er i tillegg helsepersonell, og gjør det for ikke å smitte pasienter, ta med smitte hjem og for å kunne være med på å redusere sykefraværet litt.

Håper for knerten sin del at så mange som mulig vaksinerer seg.

Skrevet

Nå skal jeg ikke si at dette er helt riktig, men leste i dag at denne influensavaksinen er den samme som den vanlige influensavaksinen. Kun tilsatt dødt virus mot svineflu. Blir litt rar av all informasjonen. Skjønner godt at du er skeptisk og jeg har vært veldig i tvil selv. Men jeg kan ikke skjønne at FHI og alle kommunleger mener at alle BØR ta denne vaksinen. Hørte også i dag at de er så sikre på at det ikke er bivirkninger (altså andre enn kanskje lett feber, hodepine etc) at de tilbyr skyhøy erstatning for de som blir syke av den. Dette hørte jeg fra en sykepleier som jobber på mitt lokale legekontor. Aner ikke om det heller er tilfellet da, men..

Skrevet

Ja, jeg har tenkt mye på den biten også, temine, at å vaksinere seg er snakk om solidaritet også. Det er et viktig poeng som mange glemmer. Mange diskuterer mest ut fra egen navle;o)

Skrevet

Det betyr selvfølgelig litt ekstra at jeg er selvstendig næringsdrivende og ikke får sykepenger ved egen sykdom og ikke lønn hvis jeg må værehjemme med syke barn. En runde med influensa blir derfor fort veldig dyr.

Skrevet

jeg vet ikke. haller i retning mot å ikke ta den. Jeg var med på meningokokkvaksineforsøket (Som var helt trygt i følge FHI) og ble aldri frisk igjen. Sliter ennå med kraftige senvirkninger, har problemer med å holde meg i jobb pga det. Og det er gått 17 år nå. Har ikke særlig lyst å gi den til ungene heller. Men har ikke bestemt meg, dette er egentlig et valg jeg vil slippe å forholde meg til. Altfor vanskelig. Men på en annen side er jeg i kontakt med syke pasienter på jobb.

Skrevet

Nei, den svineinfluensaen tenker jeg ikke på i det hele tatt.. den er nok gjort til verre enn den er.. har flere venner som har hatt den.. og det har gått veldig greit..

Har blitt tilbudt den selv.. men takket nei.. Tilbudt den pga jeg jobber som helsepersonell. Men magefølelsen sier nei.. og da kan jeg ikke ta den bare for å ikke evt smitte andre.. man kommer langt med hygiene også..

tenker egentlig svært lite på svineinfluensaen jeg..

Skrevet

mom2two:

Ble litt nysgjerrig på hva du opplevde i forbindelse med denne vaksinen. Send meg gjerne en PM om du vil

Skrevet

Ja, det er jo slik, man er seg selv nærmest. Tror uansett jeg og familien hadde vaksinert oss, om ikke lilleknert var syk. Hadde det skjedd noe med en av oss hadde nok det vært vanskeligere å takle enn en dag med litt vaksinefeber.

Det at de som har hatt negative oplevelser med vaksiner tidligere er skeptiske forstår jeg godt. Likevel håper jeg vi kan stole på norsk helsevesen. Må vel prøve å beholde trua;)

Skrevet

Nei, skal ikke vaksinere barna! Ikke oss voksne heller, men jeg er i den såkalte risikogruppen og legene ønsker at jeg skal vaksinere meg da jeg er immunsuppremert pga ukentlige sprøyter. Jobber også i helsevesenet og de ønsker at de ansatte skal ta den slik at de forhåpentlivs slipper mye fravær pga sykdom. Så føler press både på jobb og av legen min. Så vi får se, men er i utgangspunktet imot det.

Skrevet

...i tillegg har jeg nå hørt noen leger si at effektiviteten av vaksinen er under 50 %!

Skrevet

Hvorfor er du mot den, Gemini77? Spør av nysgjerrighet, fordi jeg er så usikker selv.

Skrevet

Og jeg har hørt at effektiviteten er over 70% + at de som får den etter de er vaksinert vil få et meget mildt sykdomsforløp.

Skrevet

Hvordan kan er avveiningen i forhold til bruk av Tamiflu i stedet (har dette liggende til hele familien)?

Hvis man starter på Tamiflu straks man kjenner symptomene (og man antar at man er smittet), hvordan er da risikoen sammenlignet med om man hadde vært vaksinert? Det hadde vært interessant å vite.

Nå er det vel noe med at denne Tamifluen har hatt bivirkninger også da, spesielt har vel bruken på barn vært svært omdiskutert.

Skrevet

Synes det er bedre at vi heller får influensaen.

Mens influensavaksinen virker bare det ene året, vil en gjennomgått influensa gi beskytelse opp mot 5 år.

Influensavaksinen retter seg bare mot ett bestemt virus, og da er immunforsvaret sensibilisert. Det de ikke tenker på, er at de ikke er beskyttet, og faktisk dårligere beskyttet, mot alle andre virus.

Er vel derfor man kan stille spørsmål til masse utbrudd av sykdommer etter massevaksinasjonsprogram også.

Vi har sikkert bare godt av å være syk innimellom =)

Skrevet

Som helsepersonell vil jeg få tilbud om vaksina ganske tidlig, og jeg heller nå veldig mot å ta den. Får vurdere om ungene skal ta den etterhvert, de stiller lengre bak i lista over prioriterte.

Skrevet

I utgangspunktet er jeg ikke redd for svineinfluensaen. Den er blitt altfor hauset opp og det farlige her er hvor redd folk er! Influensa sesongen kommer hvert eneste år, og selv om man kommer i kontakt med folk med influensa er det fortsatt liten sjans å bli smittet. Jeg jobber i helsevesenet og min gode kollega som har doktorgrad med farmasøytisk bakgrunn sa hun aldri ville ha tatt den da den ikke er godt nok dokumentert. Hun har nettopp født og ville ikke ha tatt den hvis hun fortsatt var gravid heller. HVorfor utsette seg selv for en fare for senskade av vaksine - kun for å redusere sjansen NOE for å få influensa, som de aller aller fleste tåler helt fint??

Skrevet

For det første så er jo forskjellen med denne svineinfluensaen i forhold til vanlig influensa at "friske" folk KAN bli alvorlig syke og dø av den. Og en vet tydeligvis ikke nok om hvem det rammer. Senest for noen dager siden døde en 50 år gammel mann som ikke tilhørte noen av risikogruppene. Og ellers er det friske gravide, folk med diabetes og astma osv...

De aller aller fleste vil jo bare oppleve dette som en vamlig influensa, kanskje ikke det en gang. Vanlig influensa er det stort sett svekkede eldre og alvorlig syke som dør av.

Vaksinen er produsert på samme måte som vanlig influensavaksine som har vært testet i en årrekke og som en ikke kjenner til at noen har dødd av.

Kvikksølvet som noen hauser opp som såååå skadelig er mindre mengde enn det du får i deg ved et vanlig kosthold i en dag. Så kommer mine argumenter for å ta vaksinen:

- For å hindre smitte til de som ikke får vaksinen (de minste barna for eksempel) og til risikogruppene. Enhver har et ansvar overfor andre i denne saken. Det blir for egoistisk å ikke ta den fordi jeg ikke gidder å bry meg om det.

- For å hindre at pasienter blir smittet hvis du jobber i helsevesenet. Det burde jo være en selvfølge. Ikke så lett å unngå det bare ved hjelp av hygiene. Du vet kanskje ikke at du holder på å bli syk en gang.

Trenger vel ikke svare på spørsmålet. Ja, jeg og mine skal vaksineres, men er redd de er for treige til å få denne vaksinasjonen i gang!

Skrevet

det kvikkslvet som brukes i vaksinen er ikke av samme type som finnes i mat, bare så dere er obs på at det er en forskjell her.

Skrevet

Hva mener du med at en er dårligere beskyttet mot andre virus. Det er jo dette viruset man skal være på vakt mot! Skjønner ikke logikken. Her inne er man hysterisk mot å spise spekemat, oster og alle andre ting under graviditet selv om sjansen er minimal for at noe skal skje. Men her er det en like reell fare som man velger å overse og si at det er hauset opp i media. Skulle likt å hørt stormen her inne om media og myndighetene ikke hadde varslet om faren for gravide og flere mødre hadde dødd. En mor har faktisk allerede dødd fra barnet sitt her i Norge.

Skrevet

ligger en del info på fhi.no for dem som ønsker å lese mer om bivirkninger og effektivitet av vaksinen.

Er og veldig usikker.....

Skrevet

Men det er en ørliten mengde. Har akkuret tatt vanlig influensa vaksine (fordi jeg er helsepersonell) og merker ikke noe til det der kvikksølvet i hvert fall ;) Skjønner ikke folk at denne sykdommen kan være mye farlgere for enkelte enn den eventuelle risikoen det er å få i seg dette kvikksølvet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...