Gå til innhold

Dere som bor i eller er fra USA:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen spørsmål jeg er nødt til å få svar på altså...

Bruker dere sko inne i huset til enhver tid?

Legger dere bare på telefonen når dere føler deres del av samtalen er ferdig uten å si hade til den dere ringer til?

Blir det sett på som frekt å ikke la folk røyke inne og/eller ikke ha et askebeger tilgjengelig?

Baserer spørsmålene på ååååårevis med kikking på amerikanske filmer og serier! ;)

Håper noen gidder å svare så jeg får sove i natt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange bor det her nå? 315 millioner mennesker? Fra hele verden...

Du tar grundig feil viss du baserer ditt inntrykk av USA på filmer og TV serier, men det regner jeg med du er klar over...

Men for å svare på dine spørsmål kan jeg jo ta utgangspunkt i min norsk-amerikanske familie:

Jeg bruker tøfler eller sko inne når det er kaldt (bor i en kald stat)

Jeg sier hade når jeg er ferdig å snakke på telefonen. Jeg lytter også til det den andre har å si..

Vi røyker ikke, og kjenner ingen som røyker så om det er vanlig å røyke inne noen steder vet jeg ikke. Jeg vet om flere nordmenn som røyker inne.

Skrevet

I vår familie er det vanlig å gå inne med sko (tepper). Det er ingen som røyker inne i vår krets, og jeg har aldri hørt om at det er vanlig å ikke si hadet.

Skrevet

Er jo ikke snakk om å ta feil, jeg bare spør. Er jo ingen hemmelighet at alle bruker sko inne i amerikanske filmer/serier og ingen sier hade på telefonen. Fikk jo bare lyst til å høre om dette faktisk er vanlig:)

Dette med skoene inne fascinerer meg faktisk, blir det ikke fryktelig klamt på føttene og skittent på gulvet/teppene?

Skrevet

Jeg bor i Norge og bruker sko inne...

Skrevet

Jeg er norsk og har norske vaner. Jeg tar så å si alltid av meg skoene når jeg kommer inn (pussig nok ikke akkurat nå, noe jeg kom på før jeg så spørsmålet ditt - men jeg skal snart ut igjen).

Men det er ganske vanlig å beholde skoene på. Ikke for alle, selv om de ikke er norske!

Jeg regner med at i filmer har det noe med at de bruker ikke tid på hverdagslige bagateller. Det irriterer meg ofte at folk ikke lukker dørene etter seg på film. Blir det ikke kaldt? Men det har liksom ingenting med handlingen å gjøre, så da er det ikke så viktig.

Det samme har sikkert noe med avslutningen på samtaler som du nevner. Vanlige høflighetsfraser blir overflødige på film. Normale mennesker sier selvfølgelig ha det IRL.

For 20 år siden kunne det bli sett på som frekt å ikke la folk røyke inne, akkurat som i Europa. Men ikke nå. Man ser jo nesten ingen som røyker i filmer eller serier som blir laget i dag. I så fall må det være viktig for handlingen eller rollen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...