Gå til innhold

Hvor mange kontroller og i hvilke uker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var til første kontroll til hos lege da jeg var 12 uker, så er neste ul rundt uke 19 og så ikke før i uke 28 hos jordmor? (har ikke bestilt hos jordmor enda, men det jeg har hørt)

Har visst kommet nye rutiner siden jeg var gravid sist i 08! Noen med oversikt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der har jeg lurt på og. Forrige gang jeg var gravid var jeg til kontroll i uke 10, og 1 gang i mnd etter det. Så litt oftere i 3.trimester.. Jeg må innrømme jeg føler meg litt tilsidesatt. Er 18 uker på vei, så har vært på UL. Men nå er det ikke lege eller jordmor før i uke 24-25. Fikk høre på helsestasjonen at flergangsfødene blir nedprioritert. Det er jo utrolig urettferdig spør du meg!!! Fristet til å betale for privat..

Skrevet

Har vært inne til jm hver 4 uke siden uke 10.Var hos lege en tur i uke 8. Er 2 gangs, så jeg var "redd" jeg ikke skulle få så mange kontroller dette svangerskapet.

Skrevet

Jeg hadde 1.kontroll hos lege ca uke 9, deretter UL i uke 19. Jordmor får jeg ikke får i uke 24, da jeg "virket sunn og oppegående" <---bedømt av jordmor per mail, til og med. Hehe.

Er førstegangs.

Skrevet

Jeg var på første legetime i uke 8, så har jeg vært hos jordmor i uke 14 og 20, og så har jeg neste time hos både legen og jordmor i uke 24. Jeg skal til kontroll hos jm hver fjerde uke, frem til uke 32 da er det annen hver uke og fra 36 er det visst hver uke. Vet ikke om det er vanlig med så mange kontroller i 2. svangerskap?`

Skrevet

Hmm..nei, tror ikke det er vanlig med så mange kontroller mer. Spørs kanskje hvor man bor? Jeg tenker særlig på de siste par mnd.. Hadde nemlig begynnende svangerskapsforgiftning sist...

Kommer til å gå privat siste tiden tror jeg.

Skrevet

Jeg hadde alvorlig svangerskapsforgiftning med akutt keisersnitt sist graviditet, er vel derfor jeg har ekstra oppfølging nå.

Skrevet

Jeg hadde første kontroll hos lege i uke 12, var på UL i uke 17 og hos jordmor i uke 21. Er nå i uke 24. Skal til lege igjen i uke 25 og jordmor i uke 28. Er førtegangs fødende, er i fin form og føler meg godt tatt vare på. Både lege og gjordmor har sagt det bare er å ringe/komme hvis det er noe:-) Stoler på meg selv og helsepersonell sin vurdering:-)

Skrevet

Så mange kontroller?? Hm, heldig dere er da. Jeg trodde jeg skulle på kontroll snart og ringte legen for å bestille time, men fikk ingen. Jeg var hos lege uke 12. Ultralyd uke 19. og skal til jordmor igjen når jeg er nesten 29 uker. Og jeg har bekkenløsning, er 100% sykemeldt, og jordmor var hverken fornøyd med urinprøve eller symfysemål sist... Urinprøven hadde 3+ i proteiner, og ett symfysemål som var langt over normalen (det skraverte feltet), og jeg hadde ikke noe mage fra før av, til og med gått ned i vekt i meg selv... Men ikke noe ekstra oppfølging for det..

Men klart - som enirt skriver, jeg ringer jo legen hvis jeg blir syk da...

Skrevet

Da jeg ringte jordmor sa hun at jeg ikke fikk time før jeg var i 3. trimester fordi jordmor er sykmeld til omtrent da.. Merkelig at de ikke klarer å sette inn vikar! Bor i en kommune med knappe 20 000 inbyggere, tenker at det er flere gravide her.

Skrevet

Jeg var til lege i uke 13, og skal til jm i uke 24. Deretter blir det vel hver 4. uke framover, hvis det ikke oppstår noe spesielt. Å vente helt til uke 28 høres lenge ut, ja.

Skrevet

Er 2.gangs og var hos lege i uke 9, 13 og har ny time i uke 18, samt ultralyd på sykehuset i uke 19. Jeg har jernmangel, muligens derfor så mange kontroller tidlig i svangerskapet. Bortsett fr ajernmangelen er formen tipp-topp og jeg jobber 100%. Sist gang jeg var gravid (i '08) hadde jeg ingen kontroll hos lege mellom uke 10 og 24, men var på ultralyd i uke 18/19.

Skrevet

I følge den nye veilederen skal gravide ha følgende kontroller:

1. Mellom uke 8-12, utvidet ktr med klinisk us, blodprøver, evt GU

2. Ca uke 18 - UL, som regel på det lokale sykehuset

3. Uke 24, første symfysefundusmåling.

4. Uke 28, måle Hb ("blodprosent")

5. Uke 32

6. Uke 36, første fosterleiebestemmelse

7. Uke 38

8. Uke 40

9. Uke 41, henvis til overtidsvurdering i uke 42

Det anbefales at 1., 5. og 7. ktr taes av lege, de øvrige kan taes av lege el jordmor. Risikosvangerskap skal ha hyppigere oppfølging.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...