Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var i møte med en NAV-konsulent i dag, for å få svar på enkelte ting jeg lurte på i forbindelse med foreldrepenger... Sitter vel igjen med flere spørsmål enn svar etter dette møtet! Har lest flere ganger på NAV sine nettsider, og det står det svart på hvitt at barnetrygden skal komme automatisk etter at barnet er født. Kun ved enkelte tilfeller skal man trenge å sende inn søknad. Konsulenten jeg snakket med, fortalte derimot at man MÅ søke om barnetrygd!? MÅ man det??? Satt igjen med en følelse av at denne damen ikke hadde peiling på det jeg spurte om, da hun ofte sa "jeg TROR ikke det skal ha noe å si", "jeg TROR ikke du trenger å fylle ut...". Skal de ikke vite sånne ting der? Ble mer forvirret enn det jeg var før, både når det gjelder foreldrepenger og barnetrygd!

Sorry, men blir litt irritert! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, kjenner meg igjen. Var så smart at jeg gikk inn på nav kontoret og sa: "jeg er gravid og sykemeldt, hva må jeg søke om??" Fikk bare masse teite svar som egentlig ikke var svar.

Men takk og lov har jeg ei god venninne som jobber på nav og hun sier at man søker ikke om barnetrygd, det går automatisk, men tar gjerne et par mnd før barnetrygden kommer (man får etterbetalt da). Du må søke særskilt om utvidet barnetrygd dersom det er grunnlag for det, hvis man bor alene etc.

Foreldrepenger eller penger ved fødsel må det derimot søkes om, og det senest 3 mnd etter at barnet er født.

Men når det er sagt, nav er en sinnsyk bra etat å få ut litt hormoner mot :)

Skrevet

Takk for svar:)

Jeg har ikke behov for å søke om utvidet barnetrygd, vil bare ha den vanlige barnetrygda jeg..:)

Har levert inn søknad om foreldrepenger, men i og med at jeg får dagpenger nå, så ville jeg høre litt hvordan de beregner foreldrepengene. Har hørt at de regner ut ifra de siste tre årene med inntekt, eller den siste måneden før man går ut i permisjon. Jeg har grunnlag for å få foreldrepenger, men ville bare høre hvordan de gjorde det ifht utregning. Tror faktisk ikke hun forsto hva jeg snakket om, og jeg forsto i allefall ikke svaret jeg fikk:P Skal ringe til et annet NAV-kontor i morgen, føler meg virkelig ikke trygg på de svarene jeg fikk fra denne dama!

Skrevet

Hærlige nav..... Vår foreldrepengesøknad hadde de lagt i en egen ventebunke som de tydeligvis har glemt.... Det er belønninga for å søke i god tid som vi fikk beskjed om. Ringte i dag og fortalte dem at jeg faktisk har hatt permisjon i to uker nå og har en uke igjen til termin. Svaret var no sånt som "oj, da får vi kansje lete den fram da..."

Men men... etter mye om og men så får vi vel de pengene vi har rett på sånn etterhvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...