Gå til innhold

Vesla elsker mat! Hvor mye kan jeg gi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Velsa er 4,5 mnd og jeg har begynt å gi henne grøt og fruktpure - viser seg at hun bare elsker mat! Hver gang vi spiser så sitter hun og gaper og vil også ha. Jeg gir henne nå en porsjon grøt til frokost, samt tran + et måltid grøt på ettermiddagen/kvelden, alternativt noe fruktpure i stedet, men ser at hun gjerne hadde spist mer hvis jeg ga henne. Nå i dag ga jeg henne et beger med mango/eplepure til lunch, og hun hadde gladlig spist hele begeret, men jeg ga henne bare halve. Jeg ammer henne ellers, og tenker jo at dette er det beste for henne. Er redd jeg gir henne for mye mat for tidlig? Hva synes dere? Bør jeg gi henne mindre, eller evt. mer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I stedet for å gi henne så mye mere mat, så kan du jo benytte sjansen til å la henne smake på nye ting. Lage purré av whatever, og la henne smake. Potet, gulrot, broccoli, søtpotet, frukter osv. Nå som hun gaper, så er det jo en glimrende måte å venne henne til nye smaker :-) Tilfredsstillende for både mor og barn ;-)

Skrevet

Hun får smake på det meste, og har allerede fått måltider med potet/smør/mme, gulrot/potet, maisgrøt, hirsegrøt, sviskepure, mango/eple - alt går ned på høykant og hun vil bare ha mer, mer... Sitter og gaper og lager høylytte skrik/rop dersom hun ikke får mer. Dette er en jente med skikkelig matvett, og vi har aldri merket at hun har fått magetrøbell med noen mat vi har gitt henne.

Skrevet

La henne spise til hun har fått nok, sier nå jeg:) Er hun sulten og elsker mat, er det bare å gi henne :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...