Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2009 #1 Skrevet 21. oktober 2009 Leger, tannleger, sykepleiere, lærere, barnehageansatte etc. Hvordan forholder dere dere? Jeg ringte infotelefonen i dag, men fikk ikke noe svar. Jeg spurte generelt om hvordan man skal forholde seg når man som gravid tidlig i svangerskapet jobber tett på potensielt smittede personer, men kom i skade for å nevne yrket mitt. Dermed fikk jeg som svar at de ikke kunne svare på ting som gikk på min private helse. Jeg påpekte at dette ikke bare gjaldt meg personlig, og etterlyste klarere retningslinjer og informasjon for alle i denne situasjonen (det kan jo ikke være få). Personen jeg snakket med forhørte seg med sin sjef, men kunne fortsatt ikke gi meg noe svar. Det eneste han sa var at gravide også i 1. trimester utgjør en risikogruppe, men at de ikke anbefalte vaksine pga manglende kunnskap. Nå er jeg like klok. Man kan jo ikke isolere seg heller. Litt drastisk å ta barna ut av skole og barnehage og flytte til fjells til man kommer over i andre trimester, men er engstelig da jeg vet at store deler av den gruppen jeg jobber med er syke nå. Hva gjør dere?
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2009 #2 Skrevet 21. oktober 2009 En intensisykepleier anbefalte meg å ikke jobbe en periode (frem til jeg kan ta vaksinen). Men det føles ikke riktig det heller. Vil nødig be legen om sykemelding når formen er topp. Har tenkt å høre om jeg kan omplasseres og brukes til administrativt arbeid, men det er stort behov for klinikere på jobb, og jeg vil jo ikke la de andre i stikken Skulle ønske jeg bare kunne jobbe som normalt, men blir jo engstelig. Har barn hjemme å tenke på også! Nå skal det sies at denne intensivsykepleieren jobber med influensasyke i respirator, og ser de som er alvorligst rammet.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2009 #3 Skrevet 21. oktober 2009 Enig i at det ikke er så greit å be om sykemelding når man føler seg bra (kan man i det hele tatt få det da, eller får man svangerskapspenger?), men det er jo ingen vits i å utsette seg for unødig risiko heller....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå