Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

er gravid med tredjemann og har slitt med tett nese i snart to måneder. Kommer og går, men er helt avhengig av nesespray. Holder på med behandling hos homoepat for å slippe unna nesesprayen, men syns det er interessant å høre om andre sliter med det samme.

Hadde det ikke sånn i de to forrige graviditene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Sliter også med tett nese og kronisk bihulebetennelse. Jeg lever på rhinox og paracet. Prøver å begrense bruken så langt det lar seg gjøre selvfølgelig. Nettopp tatt en penicilinkur, men ble ikke stort bedre av det. Dette er noe jeg har slitt med de tre siste graviditetene. I 2 av dem med bihulebetennelser i tillegg. Har måttet bruke Rhinox nesten fra dag 1 av svangerskapene.

Det pussige er at nesetettheten er helt borte dagen etter fødselen, så er nok mye hormonellt.

Vet jo selvsagt at nesespray ikke skal brukes mer enn ca 10 dg sammenhengende, men jeg er nødt til det. Og ja jeg har prøvd saltvann, ligge høyere med hodet osv osv osv....

Hilsen en som gleder seg til å puste igjen.

Skrevet

Jeg er også plaget med tett nese, har vært slik etter jeg ble gravid:) det gikk over med forrige graviditet, håper det går over nå også:) Kan man bruke rhinox forresten? Dette har jeg lurt litt på.

Hilsen ei som også gleder seg til å puste igjen..hehehehe

Skrevet

Ett kjent problem dette... hos meg ble begge ørene også tette, kronisk dotter i ørene.

Dette er helt sant- min redning i 3 svangerskap- tygger daglig stimorol peppermynte tyggis- el andre store sterke tyggiser - etter ett par dager var det som godt som borte og nå er jeg helt fri for nesespray det er en befrielse.

Har ikke brukt spray på en mnd... og jeg brukte en spray hver uke før..

Skrevet

bettyliss:

Man kan bruke rhinox, men det anbefales jo ikke å bruke den sammenhengende mer enn ca 10 dg. Det beste er jo å ikke bruke... :))

Jeg bruker det og har brukt det stort sett helt siden jeg ble gravid (er nå i uke 23). Bruker det flere ganger daglig, desverre.

Har gjort det tidligere også, og har fått friske fine unger. :)

Må man, så må man!!

Skrevet

Hei

Tror det er en vanlig "bivirkning" under graviditet å bli tett i nesen. Dessuten vil du oppleve at nesen er tett hvis du tar nesespray sammenhengende lengre enn anbefalt (10 dager). Sitat fra legemiddelverket, godkjent prepratomtale av Rhinox: "Bruk av slimhinneavsvellende nesedåper gjennom lengre tid kan gi slimhinneirritasjon med medikamentell rhinitt, slimhinneødem og hypersekresjon". Har du prøvd å bruke saltvannspray? Den kan brukres over lengre perioder :-)

Skrevet

Jeg har også konstant tett nese og har hatt det de siste to måneder. Jeg bruker ingen ting selv om det er vanskelig å puste noen ganger og da særlig om nettene. Vil ikke bruke nesespray da det er bare en midlertidig hjelp. Kommer jo til å være tett de siste 4 månedene av svangerskapet også og spray skal jo ikke brukes mer enn 10 dager sammenhengende. Man ødelegger slimhinnene av å bruke spray for lenge, jeg kjenner to som måtte operere nesa da den var "ødelagt" p.g a for mye bruk av nesespray. Jeg har bare slått meg til ro med at sånn er det, og hvis det er de verste symptomene jeg får under graviditeten så skal ialefall ikke jeg klage som ellers er frisk som en fisk.

Skrevet

hadde det med nr 1, men ikke med nr 2, men nå er vi igang igjen :(

helt avhengig av otrivin for å få sove... rhinox er jeg allergisk mot etter nr 1...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...