Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2009 #2 Skrevet 21. oktober 2009 Penger, eiendom, bil osv osv. Så lenge en har lån på eiendom og bil som overstiger ligningsverdi(ikke salgstakst), så har en ikke formue på dette. Jeg har f eks et hus verdt ca 1 mill mer enn lånet er, om jeg skulle selge. Men taktsten sånn skattemessig er faktisk mindre enn lånet jeg har. Så på papiret er jeg "gjeldsslave", men i realiteten er jeg millionær;)
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2009 #3 Skrevet 21. oktober 2009 Vi har ett hus som vi betalte 5 mill for i fjor, så verdien på huset er egentlig 5 mill. Likningsverdien er 1 mill. Jeg har gjeld på huset som overstiger likningsverdien og står da oppført med 0 i formue. Hvis jeg feks ikke hadde hatt noe gjeld på huset ville min formue stått med 1 mill, selv om jeg satt med ett gjeldfritt hus verd 5 mill.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2009 #4 Skrevet 21. oktober 2009 Jeg har hus og bil og har en formue på 700 000. Har ikke noe cash, men pga at jeg ikke har lån så får jeg positiv formue på ligningsverdien til hhv hus og bil. Hadde jeg hatt masse penger i banken hadde det også kommet ut her, men det har jeg ikke da..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå