Gå til innhold

Trenger gode råd ang. tøybleier!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke tøybleier er best/rimeligst? Er veldig usikker hva jeg skal gjøre og hvor mange jeg skal kjøpe...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det til et nyfødt barn, eller er babyen mer enn 3 mndr?

Hva forventer du av tøybleiene når det gjelder brukervennlighet og logistikk?

Skal du bruke tøybleier hele tiden, eller bare på dagtid, når du er hjemme, osv?

Hvor ofte vil du vaske?

Det er mange gode råd å få på forumet tettinntil.no. Du må melde deg på for å få tilgang til tøybleieforumet (gratis), absolutt verdt å ta noen minutter for å få det gjort. Det er der jeg hentet mesteparten av informasjonen i forkant av beslutningen vår om å bruke TB.

Ellers kan jeg svare etter beste evne, bare spør i vei!

Skrevet

Ønsker å bruke tøybleier fra nyfødt og så lenge det er mulig. Vist alt går bra ser jeg ikke bort i fra at jeg ønsker å bruke det på heltid, i hvertfall hjemme og på nattestid. Det viktige er jo at bleien ikke lekker og at den er god for barnet å ha på. Men jeg har samtidig ikke lyst å legge ut på tusenvis viss jeg kan få gode bleier til en god penge.

Jeg har ikke noe i mot å sette på en bleievask daglig...

Venter første barnet om noen mndr. så har derfor ikke så mye erfaring med det ene eller andre...

Skrevet

Vi fikk vårt første barn for 8 mndr siden, og bruker tøybleier på dagtid.

Det beste rådet jeg kan gi deg (annet enn å ta en tur på tettinntil.no), er å bruke stort sett bare brettebleier de første måneder. Jeg kjøpte mine hos Jysk, og brukte konvolutt bretteteknikken, den finner du godt forklart på nettet. Rumpen blir forholdsvis nett, og det suger kjempebra. Bretter du de like etter vask, tar det ingen tid å få de på, og selv min mann klarte det.

Du kan bruke ullbukse eller PUL overtrekk. Jeg brukte PUL, syntes ull ble litt for "alternativt" for oss.

24 brettebleier + 2-3 overtrekk er nok i begynnelsen. Du kan alltid kjøpe 1-3 skrytebleier i tillegg, for å imponere venner og familie. Sett deg inn i de forskjellige typene, alle har sine fordeler og ulemper.

Når barnet begynner å bevege seg mer, blir brettebleier mindre praktiske synes jeg. Da kan du velge mellom lommebleier, alt-i-ett eller formsydd. Jeg har alle 3 typene, og foretrekker klart lommebleier og formsydde. Mange bruke formsydde om natten, forresten.

Neste råd ville derfor være å gradvis gå fra brettebleier til et annet type, gjerne ved å prøve deg forsiktig frem (kjøp 1 bleie, prøv en liten stund før du kjøper flere), og gjerne one-size bleier. Hvilket merke som passer til ditt barn vil variere med kroppsfasongen, men mange er fornøyde med Bum Genious one-size lommebleier, blant annet meg, og den er ikke for dyr. Du kan supplere med flere innlegg om barnet tisser mye.

Jeg må innrømme at jeg ble revet med og kjøpte altfor mange bleier i "vitenskapens" interesse. Har nemlig veldig sterk trang til å eksperimentere... Nå vet jeg bedre, og kunne klart meg med færre, billigere bleier.

Det finnes brukte bleier som kan kjøpes på nettet. Mye penger å spare på det, og bleiene absorberer mer når de er blitt vasket mange ganger.

Vi er kjempe fornøyde med vårt valg forresten, kunne ikke tenke meg å bruke engangsbleier på heltid. Natt og reiser er mer enn nok.

Flere spørsmål? Jeg er litt opptatt senere på dagtid, men hjelper deg gjerne. Send meg en email ved behov.

Skrevet

Takk for veldig mange gode råd!

Bruker du rispapir i brettebleiene? Er det noe problem med lekkasje? Jeg synes søsteren min som bruker vanlig engangsbleier nesten alltid må skifte klær pga. lekkasje av avføring på klærne... Er det vanlige bleiekluter/gulpekluter du har kjøpt på Jysk?

Skrevet

Ingen vits med rispapir hvis du fullammer, men jeg brukte noe som heter fleecepapir for å samle det verste. Papirat kan vaske 1-2 ganger hvis det ikke har vært avføring på den.

Helt vanlig bleiekluter/gulpekluter. fra Jysk, ja.

Vi har aldri fått avføringslekksaje med tøybleie! Tisselekkasjer har vi fått en del av (og får fremdeles når vi er sløve med å skifte ofte) i begynnelsen, men det er greit for oss. Jeg stiller meg totalt uforstående til rapporter om bæsjebomber opp ryggen til den lille. :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...