prekæs Skrevet 21. oktober 2009 #1 Skrevet 21. oktober 2009 Er det enklere å ta ektefellens navn hvis det er sjeldent f.eks? Og hjelper det på statusen? Jeg har ett temmelig vanlig "sen" navn, men har tilgang på opptil flere sjeldne, og minst ett snobbete(), men liker egentlig navnet mitt som det er. Dere da?
Neijasså... Skrevet 21. oktober 2009 #2 Skrevet 21. oktober 2009 Dersom man f.eks. heter Anne Hansen og er gift med en Thrane-Holst, f.eks. kan jeg godt skjønne at man bytter etternavn. Men ville heller tro at det da var for å få et navn som var mer unikt og ikke bli forvekslet med 1000 andre "Anne Hansen"'er i Norge. Hverken jeg eller mannen min har spesielt snobbete (om enn noe sjeldne) etternavn, og vi beholdt hvert vårt da vi giftet oss. Og hva er egentlig et snobbete navn, forresten? I år heter jo Norges rikeste mann Andresen...;o)
barbalib har to fine gutter Skrevet 21. oktober 2009 #3 Skrevet 21. oktober 2009 Mannen min og jeg tok hverandres navn. Han hadde et sjeldnere navn, men det var uten betydning for meg. Jeg blir ikke imponert over sjeldne navn, så i mine øyne hever det ikke statusen. Jeg har slitt med et sjeldent fornavn, så jeg er egentlig for å gjøre det så enkelt som mulig. Problemet mitt dukket opp da mannen min ikke ville trekke lodd mellom etternavnene våre, og vi endte opp med å ha begge navnene. Så mye for å ha det praktisk og greit
Helverine Skrevet 21. oktober 2009 #4 Skrevet 21. oktober 2009 Vi tok hverandres navn, siden ingen av de er vanlige. Hans er mest sjeldent og snobbete ;o)
OsloMor Skrevet 21. oktober 2009 #5 Skrevet 21. oktober 2009 Mitt navn: et vakkert og vanlig sen-navn. Hans: snobbete og sjeldent. Ville ikke ta hans navn, jeg heter jo det jeg heter og ser ikke helt poenget egentlig.Jeg har heller ingen ønsker overhodet om å hete det samme som svigers, slik at jeg automatisk skulle bli assosiert med de
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 21. oktober 2009 #6 Skrevet 21. oktober 2009 Det er tydeligvis mulig å snobbe oppover - jeg jobbet i et "fasjonabelt" glassmagasin tidligere og en av de eldre damene der med snobbedialekt snakket om datteren sin som skulle gifte seg. Snobbedama het Beyer, og utsagnet hun kom med ang navneskifte var "når man heter Beyer skifter man jo ikke navn til Olsen" med megetsigende mine. Jeg het Olsen og hun prøvde febrilsk å ro etterpå (ikke at jeg syns Olsen er så nyelig selv - bytta da jeg gifta meg). Med mindre mannen min het Knottolfsen eller noe jeg syns var upent hadde jeg uansett byttet til hans, sjeldent eller ei.
OsloMor Skrevet 21. oktober 2009 #7 Skrevet 21. oktober 2009 Kjenner lusa på gangen Yaddaline, har en svigermor som har tilbragt mang en tid med å hetse og latterliggjøre sen-navn, noe som gjør meg enda gladere i mitt eget:)!
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 21. oktober 2009 #8 Skrevet 21. oktober 2009 Jeg skjønner ikke helt "gleden" folk har ved å gidde å uttale seg om navn er pene eller ei, altså. Det morsomme med min historie er jo at det viste seg at snobbedama "mi" faktisk ikek engang kom fra denne byen hvor hun hadde "pådratt" seg snobbedialekten engang. Og ikke flytta hun hit som ungpike heller, så hele snobberiet hennes var genuint påtatt. Blæh! Skjønner godt at du har en ekstragrunn til å beholde ditt eget navn Oslomor, hehe :oD
Ranveig R Skrevet 21. oktober 2009 #9 Skrevet 21. oktober 2009 Ja, det kan ein sikkert dersom ein er smart nok til å finne ein mann som heiter noko "snobbete" ;-D Eg tok mannen sitt navn. Ein av oss måtte bytte fordi vi ville at heile familien skulle ha same navn, og sidan det er mange av mitt ettermavn her (minst ei som heiter akkurat det same som eg heitte før) bytta eg. Lurar av og til på om vi gjorde rett, etternavnet vårt må allid stavast og det er litt irriterande. Men det klinger fint saman med navna våre og ungane sine, så vi beholder det nok.
Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #10 Skrevet 21. oktober 2009 Jeg forstår liksom ikke hva som er snobbete navn heller jeg da. Hverken Hagen, Røkke eller Andresen er navn jeg vil si er snobbete. Eller er kriteriet kun at det skal være sjeldent?
prekæs Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter #11 Skrevet 21. oktober 2009 Nei, du sier noe. Men jeg vedder for at hvis noen av de som har lett i tidligere generasjoner etter spesielle navn, kun hadde funnet Hansen, Olsen etc så hadde ikke navnet de har blitt skiftet til ett slikt alternativ. Hadde det vært noe adelig noe, eller noe man forbinder med kjendiser, ala Munch, Manus etc hadde navneskiftet vært langt enklere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå