Miranda01 Skrevet 21. oktober 2009 #1 Skrevet 21. oktober 2009 Jordmora sa at jeg hadde lagt på meg for mye! Jeg har gått opp 5 kg mellom uke 24 og uke 28... Men jeg var jo veldig tynn fra før. Ble skikkelig lei meg når hun sa det, så sur senere når jeg tenkte over det. Ble anbefalt å gå tur minst en halvtime hver dag i hurtig tempo, men jeg klarer max å gå i 10 minutter før jeg får skikkelig vondt på undersida av magen... Sa det til henne, men det virka som om hun bare ignorerte det.
♥Nemi♥ Skrevet 21. oktober 2009 #2 Skrevet 21. oktober 2009 ehm, er ikke dette helt normalt? Hadde forstått dette om det hadde vært snakk om mer kg, men siden du er tynn fra før, virker det bare tåpent sagt..
Kabari med nr 1 på tur =) Skrevet 21. oktober 2009 #3 Skrevet 21. oktober 2009 ja d dær hørtes nu helt teit ut.. å gå fort når d gjør ondt e nu vel heller ikke akkurat det lureste rådet å gi.. nei slapp av.. å så lenge man spiser sundt å har litt aktivitet i hverdagen så går d dær helt fint tenker æ.. si til jordmora neste gang at du syns ho e litt rund,kansje ho burde ta en trim tur? neidaneidaneida.. men d hadde vært gøy..
Miranda01 Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 21. oktober 2009 Ja, var det jeg og syns.. Haha, det er hun som heller burde begynne å gå turer ja!!!
Diddels Skrevet 21. oktober 2009 #5 Skrevet 21. oktober 2009 Ach! det sa min jordmor til meg også...! "pass på så du ikke legger på deg mer, du skal på stranda etter fødselen også vet du" Akkurat som feite folk har strandforbud??? Ikke at jeg ER feit, men om jeg vil bli det så er vel ikke det hennes sak! Og de spørsmålene JEG hadde kunne hun ikke svare på... udugelige jordmødre >.
retro Skrevet 21. oktober 2009 #6 Skrevet 21. oktober 2009 Så teit.. fikk samme beskjed av legen min.. vet ikke hvor mye jeg har lagt på meg men han synes jeg var for tykk rundt magen (16+5). Det er jo forsåvidt sant jeg har lagt på meg en del, men jeg har vært så trøtt at jeg har nesten sovet sammen hengende i 3 mndr. Men jeg ser ikke på dette som et problem.. jeg jobber på et treningssenter der jeg er instruktør og ganske aktiv på fritiden ellers også, så nå er det nok bare kroppen som sier at den trenger hvile.. den har en hard jobb forran seg.. Med noen ekstra kilo eller ikke
Gjest Skrevet 22. oktober 2009 #7 Skrevet 22. oktober 2009 Hahaha, for en latterlig jordmor! Overhør henne. Dette er sånt som henger igjen fra gammelt av, farmoren min sa at hun fikk beskjed om å ikke gi gutta sine så mye mat når de var babyer. De hadde jo valker på armene! Hehe. 5 kilo er ikke mye når du er kommet så langt. Og hvem bryr seg om det hadde vært 10 kilo? Så lenge dietten din ikke bare er cola og potetgull så kandet vel være det samme? Du får heller ta de turene og gå ned litt etterpå...
Tnica Skrevet 22. oktober 2009 #8 Skrevet 22. oktober 2009 Tydeligvis er jeg ikke alene om å ha en rar jordmor! Da jeg var hos jordmoren min for første gang rundt uke 12, sa hun at det var viktig å ikke legge på seg for mye under svangerskapt. Faktisk sa hun at det normale var å legge på seg 8 kg. Jeg syntes dette hørtes litt lite ut og spurte om hun virkelig hadde mange vordende mødre som kun la på seg 8 kg, og til dette svarte hun at det hadde hun og at det var best for kroppen å ikke legge på seg mer. I dag er jeg i uke 20 og skal om noen uker til jordmoren igjen. Da må jeg nok fortelle at jeg har gått 7 kg og at det ser ut til å jeg kommer til å legge på meg enda mer innen jeg føder:)
Stolt tvillingmor Skrevet 22. oktober 2009 #9 Skrevet 22. oktober 2009 Tnica, jordmoren din er nok ikke helt oppdatert. Snittet er ca. 12 kg, men det er selvsagt litt avhengig av hva slags utgangspunkt man har før man blir gravid. Her er en informativ og seriøs artikkel: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=news&newsid=689
Tnica Skrevet 22. oktober 2009 #10 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg er enig med deg Nancy, til og med mannen min som var med syntes at dette hørtes veldig lite ut:) Jeg er liten og alltid vært slank så hadde ikke så mange ekstra kilo å gå på før graviditeten heller. Har ikke vektlagt hennes utsagn noe særlig, men synes det er litt merkelig at så mange jordmødre snakker så iherdig om dette med å ikke gå opp i vekt. De fleste vet jo at en ikke skal spise for to, og at jo flere kilo en går opp jo flere er det å bli kvitt senere. Men allikevel, vi skal sette et nytt liv til verden, vi må da få lov til å unne oss litt uten alt dette slankehysteriet?
Tigerpote Skrevet 22. oktober 2009 #11 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg skulle ideelt sett ha veid 10-15 kg mindre før jeg ble gravid, og har lagt på meg 23 kg (er 12 dager over terminen nå) under svangerskapet. Hverken fastlege eller jm jeg har gått til i svangerskapet, eller de 2 forskjellige jordmødrene jeg har hatt overtidskontroll med, har nevnt vekten min på en negativ måte med en stavelse. Alle som en sier at det er normalt, at det vil rase av meg, og at alt er individuelt. Normal vektøkning ligger mellom 8-25 kg, der snittet er på 12-13 kg. Ikke byr deg med henne du, kanskje hun har en spiseforstyrrelse som hun skal projisere over på deg?
Jente+Jente+lillegutt Skrevet 23. oktober 2009 #12 Skrevet 23. oktober 2009 er 22 + 2 og har lagt på meg 10 kg. Ingen har sakt noe til meg.
Jente+Jente+lillegutt Skrevet 23. oktober 2009 #13 Skrevet 23. oktober 2009 Var hos legen min i dag og nevnte dette innlegget til Hovedinnlegger. Hun syns det var sjokkerende at noen kunne si noe sånt. Alle er forskjellig og hun sa at jeg ikke skulle henge meg opp i vekta mi på noen som helst måte. Så lenge jeg spiser sundt og ikke FROTSER i søtsaker.
furia Skrevet 15. november 2009 #14 Skrevet 15. november 2009 5 kilo på 4 uker er jo mye da.. hvor mye har du lagt på deg totalt? Husk at det er ikke bare mor som øker i vekt. Barna våre blir også bare større og større, og det er ikke sunt verken for mor eller barn. Tenk deg å føde en 5 kilos baby... digg??? Jeg gikk opp 30 kilo, trente/spilte håndball de 5 første mnd, da fikk jeg ikke lov til mer. Trente på helsestudio resten av tiden. Dette viste legen min om og vekten var aldri et "problem". Mange av kiloene kom nok av at jeg samtidig som jeg ble gravid sluttet å røyke. Jeg hadde dessuten aldri tegn til andre problem, som høyt blodtrykk, sukker i urin etc...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå