Gå til innhold

Er dette brudd på taushetsplikten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor på et lite sted hvor alle kjenner alle (så og si).

I dag var jeg og en veninne på bytur sammen. Jeg er sykemeldt fordi jeg er gravid (9 uker). Det er bare mannen min og jeg som vet det vi har IKKE FORTALT DET TIL NOEN I DET HELE TATT (bortsett fra legen som sykemeldte meg)!

Så jeg var med veninnen min i byen (som sagt), hun skulle opp om Nav trygd for å ordne noe.

I mens vi sitter i kø på Nav kontoret kommer moren til en annen veninne av meg bort til oss. Hun jobber på Nav trygd. Plutselig peker hun på magen min og begynner å gratulerere!! Jeg ble bare helt satt ut og visste ikke hva jeg skulle svare sa bare "nei jeg er ikke gravid" (=løgn!). Veninnen min satt å hørte på...

Jeg har HELT FLAT MAGE ikke antydning til at hun skulle kunnet se det.

Av den grunn er jeg helt sikker på at hun som kom bort til meg må ha sett sykemeldingen innad i systemet. Hvordan ellers skulle hun vite det? Det er bare jeg, mannen min (han VET jeg at ikke har sagt noe, han er ikke typen som snakker om slikt hadde han gjort det så hadde han sagt det til meg) og legen min som vet det.

Jeg følte i grunnen dette som et overgrep mot meg.

Er det brudd på taushetsplikten (ettersom jeg er helt sikker på hvor hun har innhentet opplysningene fra)??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, dette er helt klart brudd på taushetsplikten.

Ville ringt henne i jobbtid og fortalt hva jeg syntes om dette, evt. også sendt et brev til nav om hendelsen. Det hjelper ikke om de som behandler papirene dine kjenner deg. De skal ikke diskutere saken med deg eller andre om du ikke har bedt om det.

Skrevet

NAV i et nøtteskall! Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått høre ting om meg, som kun fastlege og NAV vet, på bygda

Skrevet

Ja, det er det. Skulle hun kunne sagt dette(som hun da har fått vite pga sin stilling), så måtte DU ha fortalt henne det. Først da kunne hun gratulert deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...