Gå til innhold

Hvem skal de teste vaksinen på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Videre fra innlegget mitt på "ikke ta vaksinen" tråden.

Til alle som ikke vil ta vaksinen fordi den ikke er testet på gravide. Har dere tenkt på hvordan det løses?

Hvem vil dere at legemiddelprodusentene skal teste den på? Hvor skal de finne gravide som er mer egnet til å være 'forsøkskaniner' enn oss?

Ser dere ikke at det er umulig fra et etisk og menneskelig ståsted å kreve at en vaksine er testet på mange *andre* gravide før *jeg* lar meg og mitt foster eksponeres til dette? Er andre gravide mindre verdt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt etisk poeng. Rent praktisk så er jo vaksinen faktisk testet på gravide. Har sett tallene, uten at jeg har de i hodet nå, men det er typ 10 forskjellige steder (blant annet Vandebilt) som tester ut vaksinen, også på gravide som da har meldt seg frivillige til å være med på forsøket. (Leste et intervju med en dame som var gravid og testkanin, og grunnen til at hun gjorde det er jo rett og slett at det ikke er noen grunn til å tro at denne vaksinen er mer farlig enn alle andre influensavaksiner som gravide har tatt i alle år)

Man finner tallene om man googler litt rundt på H1n1 pregnancy vaccine test results, event sjekker vanderbilt, center for disease control and protection eller glaxos hjemmesider, de oppdateres fortløpende.

Skrevet

Limer inn her et svar jeg la inn på samme tråd på Skravlesiden, fordi det kom tydelig fram at formuleringen min provoserte mer en bare tankegang. Beklager, altså.

---

Jeg er enig i bekymringer og ser at jeg formulerte hovedinnlegget litt klønete.

Poenget var å få fram dette med at noen må alltid gå først.

Jeg tar vaksinen neste uke hvis jeg får det ordnet og det gjør jeg frivillig fordi jeg ser det som en fordel at jeg får immunisering mot en sykdom som kan være farlig for meg. Jeg har heller ikke noe problem med at noen enkelte ville kanskje se på meg som en slags forsøkskanin.

Jeg mener bare at det å si, at man hadde gjerne tatt vaksinen bare den var utprøvd på andre så de hadde fått evt. uheldige konsekvenser og ikke jeg, er litt problematisk.

Det var ikke meningen å kalle andre kvinner for uetisk eller umennesklig heller og det er veldig uheldig hvis det fremsto sånn. Men jeg mener fortsatt at *hvis* man tar det ståpunktet så er det etiske spørsmål man må være klar over.

Alle plasserer jo sin familie og seg selv og egen helse og sikkerhet først over alt men jeg ville bare drøfte problemet fordi vi må også ha medlidenhet og tenke på at når en uprøvd vaksine testes så testes det på et menneske som er like mye verdt som seg selv.

Jeg er ikke ut etter å få enighet eller overtale folk til å ta vaksinen, tvert i mot jeg respekterer alles rett å velge og å ha sine egne grunner bak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...