Gå til innhold

Min fødselshistorie! (litt langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først synes jeg kroppen fortalte meg tirsdag(13. okt) natt at det var rier på gang. Telte mange intervaller, og holdt konktakt med sykehuset inni mellom. Vi hadde lånt bort vår datter på snart 2 år denne natten, så forholdene lå til rette. Vi kjørte til sykehuset ved 7-tiden på morgenen. Åpningen min hadde ikke forandret seg på 1 uke, 1 fingerbredde. Ja, så her var det bare å reise hjem igjen:-( Ja, ja, fikk iallfall en omgang med modningsakupunktur før vi gikk ut døren. Typisk, bare maserier(hodet mitt ville vel i fødsel)

Det var også jm som jeg har gått til gjennom svangerskapet som var på jobb.

Dagen etter (onsdag) var jeg hos legen min, hun kontaktet sykehuset som jeg skulle føde på, og avtalte overtidstime dagen etter.

Da jeg kom dit hadde jeg 1 1/2 fingers åpning og legen tøyde det til 2 fingerbredder. Hjertefrekvens ble registrert, og de oppdaget en liten periode med lav hjertefrekvens, så da skulle vi komme tilbake på fødeavdelingen lørdag om jeg ikke allerede da hadde født. Slik at de kunne se nærmere på hjertefrekvensen.

Etter at vi kom fra sykehuset den dagen jobbet kroppen noe veldig. Det var litt slitsomt å prate i telefonen til tider.

Utover kvelden ble det smerter som om jeg hadde mageknipe. Snakket med lillesøsteren min, om hun kjente igjen riesmerter fra sistgang. Jo, det kunne vel være rie, men vi var ikke sikre. Jeg sjekket intervaller før vi la oss for kvelden, men de var ikke så jevne.

På slaget 03.00 ble jeg vekket av en rie, jeg gikk på do. Da jeg kom tilbake til sengen tok jeg tiden på et par omganger med rier, før jeg vekket mannen min. Han var helt i svime, og tenkte ikke akkurat på fødsel i der og da. "Kona di er gravid" sa jeg til han. Jeg tok tiden på enda en rie, og ringte så til sykehuset. Jo, vi skulle bare komme.

Vi ringte naboen, som skulle ta seg av vår datter.

Klokken 04.15 var vi på sykehuset. Instrumenter ble satt på meg, for å sjekke rier og hjertefrekvensen. Åpningen var på 2 cm. Jm som var på jobb ville nok sendt oss hjem, noe vi ikke var så veldig intressert i. Min mann masserte meg på to punkter nederst i ryggen(ved bekkenet) som jm min hadde tegnet opp for oss.

Vi skulle spise litt frokost(kl 7). I løpet av det måltidet måtte jeg reise meg ved flere rier, så de hadde nok blitt sterkere og hyppigere. Kanskje det hadde hjulpet med massasjejen? Det skulle være vaktskifte, og de skulle ta en avgjørelse på åpning og hjertefrekvens etter en liten stund.

På endel av riene valgte jeg å stå, hadde lest at det er tyngdekraften som gjelder. Fødselen med første datter tok litt tid, for hun satt fast i bekkenet, og jeg måtte trampe i gulvet på slutten av fødselen.

Ny jm, med jm student kom inn, etter en liten stund kom legen fra dagen før også. Det ble ikke noe badekarfødsel, for den lave hjertefrekvensen viste seg nå også.

Ja, det blir fødsel. Vannet ble tatt kl 9.15, da hadde jeg mer enn 4 cm åpning.

Jeg lå først vanlig på sengen, etter en liten stund satt jeg på sengekanten med dyne og sacosekk i ryggen. Da økte åpningen betraktelig,

Rett før kl 11 hadde jeg 7 cm åpning, og jeg fikk gått på do. Jm satte 3 akup.nåler i magen, for jeg ble sliten i magen. Instrumenter ble koblet til og jm gikk for å spise lunsj. Jm lurte på om jeg skulle ha lystgass, noe jeg sålangt takket nei til. De skulle komme tilbake etter en halvtime(11.30). De hadde ikke mer enn gått ut av rommet da mannen min måtte ringe på dem. Nå kom pressriene! Bare på få minutter var kroppen klar for siste innspurt.

Jeg fikk varme kluter i rumpen, slik at det lindret smertene. Jeg kunne begynne å presse. Fosteret kom fort ut, så jm måtte dytte inn hodet litt igjen. Dumt å revne. Jeg ble syd 1 sting. Jeg har drukket bringebærbladte, tatt bringerbladkapsler og smurt underlivet med olje(for å ikke revne).

Etter noen press var enda ei prinsesse kommet til vår verden. 3410 gr, 52 cm lang og 34 cm i hodeomkrets.

Hun ble født fredag 16.10.2009, kl 11.24!

Jeg hadde håpet på badekarfødsel da det var det jeg hadde med vår første datter, men ting blir ikke alltid som planlagt. Det var greit å føde på seng, men skal jeg anbefalle fødselsmåte for noen vil jeg på det sterkeste anbefalle badekarfødsel! Smerte av riene merkes ikke på samme måte i vann, vann er lindrende.

Jeg takker for meg her på trimesterne, vært mye nyttig lesing og innlegg. Nå er det min tur til å gå over til nettsiden Din Baby!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer!!! :D Kjempefin lesning! :)Hehe, "Kona di er gravid" ;P

Kanskje jeg skal bevege meg mot badekarfødsel? Hmmm, får se hvordan ting skjer denne gangen :) Tusen takk for historien, nyt verden og livet med flett ny prinsesse :))))

Skrevet

Gratulerer, og takk for fin historie :-)

Skrevet

Gratulerer så mye og kos dere med den lille:)

Skrevet

Takk for gratulasjoner!

PS glemte å fortelle dere; vi ville ikke vite kjønnet på babyen inne i magen. Men med min nysjerrighet tok jeg plumbotesten! Det stemte på meg. Ei i barslegruppen som også er gravid tok også plumbotesten venter gutt(de vet det) og plumbotesten stemte på henne.

Her er oppskriften;

Oppskriften er 1-2 ss (kommer an på mengden urin) PULVERplumbo i en urinprøve, rør om og la stå en halvtime.

Dette stinker og bruser - en definitiv UTELEK!!

Det er et stoff i plumboen som reagerer med hormonene og skifterfarge etter hva slags hormoner du har mye av.

Kald gul grønlig er jente og varm gul rød brun er gutt.

Man bør være mer enn 15 uker på vei for å teste.

Lykke til til dere som vil prøve!

Skrevet

Gratulerer så mye!! :0)

Jeg har aldri hørt om Plumbotesten og skal sporenstraks tisse på et glass ;0)

Kos dere masse i tiden fremover :0)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...