MissAntrop Skrevet 20. oktober 2009 #1 Skrevet 20. oktober 2009 Var på kontroll hos jm i dag og fikk +1 på protein og høyt blodtrykk. Hun målte flere ganger og det varierte fra 160-140 på overtrykk og 92-88 på undertrykk. Hun ringte svangerskapspoliklinikken, men de mente at bt ikke var høyt nok til å ta meg inn. Ble derfor sendt til lege som kun fant spor av protein og syntes ikke dette var alarmerende. Likevel sykemeldte han meg 1 mnd! Nå synes jeg at jeg er både svimmel, har hodepine og synsforstyrrelser, men usikker på hva som er psykisk og fysisk her. Er bare 24 uker og veldig redd..
Helverine Skrevet 20. oktober 2009 #2 Skrevet 20. oktober 2009 Huff stakkars deg Du må få noen å snakke med!
Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #3 Skrevet 21. oktober 2009 Hei Magica... Skjønner at du er redd jeg,men blodtrykket er ikke veldig høyt(normalt skal det ligge rundt 120/70...Men vondt for deg at du skal ha plager med det:-(( Mitt er også litt varierende men har ingen plager....Prøv å ta det med ro nå når du har blitt sykmeldt,kanskje trykket roer seg litt...men blir det veldig ubehagelig tar du kontakt med legen din el jordmor og hører hva de sier... Lykke til:-)
LittleBee Skrevet 21. oktober 2009 #4 Skrevet 21. oktober 2009 1+ på protein er ikke mye, så det trenger ikke å bety noe. Men ville de ikke følge det videre opp? Hadde det vært meg hadde jeg bestilt ny time om et par uker for å få oppfølging. Kanskje viser det seg at alt er i orden neste gang.. Lykke til i allefall
Bumblebeee Skrevet 21. oktober 2009 #5 Skrevet 21. oktober 2009 Skjønner at du er bekymret. Men 1+ på protein er veldig vanlig, jeg hadde ofte det på mine prøver i forrige svangerskap. Og blodtrykket er heller ikke særlig høyt. Vanligvis ligger det rundt 120/80 men det varierer veldig fra person til person. Grensen for høyt går vel ved 140/90 tror jeg. Kan du ikke få time hos jordmor/lege om en ukes tid igjen? Evt bare avtale å komme innom for å levere urinprøve og måle BT? Lykke til! Ikke noe godt å gå og være engstelig.
MissAntrop Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 21. oktober 2009 Tusen takk for svar alle sammen. Blodtrykket mitt var på det høyeste 160/94 og det laveste på 155/88 i løpet av en time. Før graviditeten hadde jeg et bt på 140/75. Jeg skal tilbake i morgen, men er sikker på at bt da er dobbelt så høyt sånn som jeg går og bekymrer meg...
lillenims Skrevet 21. oktober 2009 #7 Skrevet 21. oktober 2009 Du kan høre med legekontoret om de kan tilby døgnmåling av blodtrykk (jeg tror ikke alle legekontor har slikt utstyr). Da fester der den oppblåsbare dingsen rundt arma di, og du får et apparat i belte rundt livet som måler blodtrykket hver time. De første gangene skvetter du til, men det går fort å bli vant med det Jeg våkna ikke av det om natta heller. Det pleier være display på den så du kan smugkikke etter hver måling. Det er veldig mange som måler veldig høyt på første måling, derfor måler de aller fleste flere ganger - og du bør egentlig ikke se det første resultatet i det hele tatt Du kan godt si til jordmor/lege at hun skal måle en gang eller to til (med en gang) dersom hun kun blåser opp og måler bare en gang.
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 21. oktober 2009 #8 Skrevet 21. oktober 2009 Jeg også hadde svært varierende blodtrykk med 1.mann, og var omtrent like høyt som ditt (men det var fra ca uke 30). Dette med blodtrykket er grunnen til at man ikke skal bade i boblebad når man er gravid. Det med 1+ på protein er visst ganske vanlig iflg Jm jeg hadde sist. Tror hun snakket om at d kan komme feks av at det har komt litt utflod i urinprøven, vet noe man har spist dagen før.. Tror nok prøven din er helt fin neste gang. Men siden du har så varierende blodtrykk så tidlig, ville jeg benyttet med av tiden til du har SM til å slappe av og kose deg.
mael82 Skrevet 21. oktober 2009 #9 Skrevet 21. oktober 2009 Hei:) Tror ikke du trenger å bekymre deg så mye, ta det med ro og slapp av nå som du er sykemeldt. Legen vil ta det alvorlig hvis det blir høyere verdier. Ble ikke lagt inn før jeg hadde et blodtykk på 200/105. Tror jeg hadde 2/3+ på protein. Ble heller ikke sykemeldt før det...
MissAntrop Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter #10 Skrevet 21. oktober 2009 Tusen takk for alle beroligende tilbakemeldinger som får meg til å senke skuldrene noe. mael82: Hvor mange uker var du da du ble lagt inn og hvordan gikk det??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå