Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #1 Skrevet 20. oktober 2009 Vi bor i en leid leilighet, flyttet inn på april og huseier bedyret da at hun ikke hadde noen planer om å flytte tilbake selv eller selge. i april ble kåken lagt ut for salg. Sur? jepp. To små barn, vi flyttet fra en litt mindre leilighet i samme nabolag og var lykkelige for å finne noe større uten å måtte flytte mer enn noen hundre meter... I den tro at vi skulle bli her i noen år, søkte vi ungene inn i barnehage og god stemning, og så skal hun plutselig selge. Vi kan ikke flytte ut av bygda pga barnehageplass og mangel på bil (og med et barn med spesielle behov som særlig går på trygghet, stabilitet og varige tilknytninger, er det uaktuelt å bytte barnehage - vi har dem i verdens beste bhg og er overhode ikke villig til å endre på det), og det er ca INGEN leiligheter til leie her. Har vel sett fire-fem stykker på finn siden april Nuvel. Det har vært noen runder med visninger, første gang kom det en del interesserte og noen skrev seg på liste. Neste gang kom det et par, og de skrev seg på. Gangen etter kom det ingen, bare megler. Det viste seg dessuten at det ikke var kommet inn et eneste bud. Fellesferie og annen ferie gikk, og det ble en ny visning. Ingen kom, kun megler som satt her og grodde mose. En uke senere ringer samme megler og sier de har fått en interessert som vil komme på privat visning. Jahavel? Joda. Om megler kommer? Nei, de hadde ikke tid. Men vedkommende er godt informert og skal bare se på egen hånd. Javel, noe skeptisk men jeg gir henne et tidspunkt vedkommende kan komme. Og med to småbarn på 1 og 3 år, går det noen timer i STRESS og rydding før visning, for ikke å snakke om at de alltid på død og liv skal komme etter middagstid og midt i leggetiden. Og man kan jo ikke legge ungene før visningen er over, hurra. Så vi gjør klart alt, styrer og ordner og rydder, vasker ungene og benker oss i sofaen for å vente på damen. Som ikke kommer. Ikke et pip. Etter å ha ventet i over en time og langt forbi ungenes leggetid, gir vi faen, låser døra og legger ungene. Vi hørte aldri et kvekk mer om den visninga fra megler eller noen. Så ringer huseier faktisk (hun har ikke vært tilstede på noen visninger så langt, vi har faktisk ikke sett henne siden leiligheten ble lagt ut for salg). Noen vil komme å se, om det passer med tirsdag klokka seks? Joda, går sikkert greit. Vi forstod det som at hun skulle komme og vise fram, og atter en gang stress og styr for å få rydda i tide. Litt før seks ringer det på, og et ungt par i etableringsfasen med ett sett foreldre spør pent om det er her det er visning? Joda sier jeg, men huseier har ikke kommet enda. Men de kan jo få komme inn og se i mens? De forteller at det var da megler som skulle komme og vise. Jaha tenker jeg, og viser dem inn. Begynner å vise dem rundt og gir dem svar på alt de spør om... feil og mangler? tja, det er noen sprekker i flisene på badet... om strøm er inkludert? nei. TV? nei. Internett? nei. de ser forvirra ut og sier at prospektet gav intrykk av at alt dette ligger inne i fellesutgiftene, og vi blir stående som spørsmålstegn alle sammen. Hvem lyver, megler som sier dette er inkludert eller husverten vår som sa vi måtte ordne disse tre tingene selv? Vi kommer fram til at det er nok megler som lyver, da vi har sjekket at det ikke var noe internett da vi flyttet inn, og vi har vært uten tv her lenge nok til å ha undersøkt grundig om det ligger noe inne her fra før. Og eier av strømnettet her hadde ikke registert noe abbonement på strøm tilknyttet leiligheten da vi flyttet inn... Etter å ha ventet på megler eller huseier i ca 20 min, ringer til slutt han som skulle kjøpe til megler, og får beskjed om at nei, huseieren hadde ikke mulighet til å komme, og de stilte ikke opp på privatvisninger. Det var vi som leide som skulle vise leiligheten. Han rister oppgitt på hodet og gratulerer oss med å fortsatt ha tak over hodet, for når ingen av dem er mer interessert i å selge enn som så skulle i alle fall ikke han hive penger på dem. Og så gikk han til naboen, som også har leilighet til salgs, men med en annen megler ...og så kan man bare spørre seg, på en skala fra en til ti, hvor dum må du være før du lar den personen som taper aller mest på et salg stå for visningen? Jeg har da vitterlig INGEN interesse av å selge kåken, det sier seg jo selv! Men joda, det er visst vårt ansvar å vise fram. Uten at vi engang blir bedt om det. Men hurra, vi blir boende en stund til gitt. Og til pass for både megler og huseier, der har de for at de feis i kjerka som mora mi sier. Kunne ikke annet enn le høyt når den potensielle kjøperen hadde gått ut døra (for de var mer enn middels interessert når de kom, er vel de som har vært mest interessert av alle som har vært her)
It's all about me Skrevet 20. oktober 2009 #2 Skrevet 20. oktober 2009 Har du ikke vurdert å kjøpe selv da? Med så mye visning og null bud kan dere sikkert få en bra pris. Ellers er det bare å fortsette å si at dere kan ta visningene og bare trekke inntrykket av leiligheten ned, he he )
Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #3 Skrevet 20. oktober 2009 den er så overpriset at det er ikke saklig engang. Dessuten er den strengt tatt for liten, så den dagen vi får mulighet til å kjøpe så kjøper vi noe som er varig. Og med den interessen som er her, så tør jeg aldeles ikke vurdere kjøp engang i frykt for å ikke få solgt når vi om noen år må ha noe større... Men joda, jeg kan godt ta flere visninger jeg
Ranveig R Skrevet 20. oktober 2009 #4 Skrevet 20. oktober 2009 *hehe* Ja det er smart å la nokon som absolutt ikkje vil at det skal bli solgt stå for visninga ;-D Håpar dåke får bli buande lenge, eller kanskje får mulighet til å legge inn bud sjølv etter kvart? Med så lite interresse burde dåke kunne få det billeg...
Dindagmamma? Skrevet 21. oktober 2009 #5 Skrevet 21. oktober 2009 Så flott at dere kan bli boende en stund til:o) Men kjedelig sitasjon da....det å ikke vite hva som skjer! Du får være noe negativ til en hver visning da vet du...hihi;o) Lykke til videre med bo-situasjonen:o)
Iselilja Skrevet 21. oktober 2009 #6 Skrevet 21. oktober 2009 Får du noen slags kompensasjon av eier for at du må rydde til visning, og ikke minst holde visningen? Hadde megler vært tilstede måtte eier betae en god sum for hver visning han deltok på, og det er jo endel arbeid i forkant av visninger, spesielt når man har barn. Vi holdt visning i en leilighet mens den var utleid til studenter (dette var avtalt på forhånd, de skulle uansett flytte ut en måned senere etter å ha bodd der under studiene). Megler holdt visning, og studentene hadde ikke noe med den å gjøre, men fordi de ryddet og vasket og satte leiligheten i stand, ga vi dem 1000 kr avslag på husleien den måneden. Synes du kan kreve avslag både for timene dere har brukt på forberedelser, og for tiden dere har brukt på visninger (også den der ingen møtte).
Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #7 Skrevet 21. oktober 2009 Huseier sa så pent at vi skulle "få kompensasjon" for bryet i forkant av første visning. Nå har det vært seks (hvorav to bestod av kun megler og ingen potensielle kjøpere, og en altså var uten noen av delene. Men vi hadde jo like forbannet brukt hele dagen på å rydde og vaske...), og vi har ikke fått så mye som et "takk" engang. Hun slutta å betale for parabolen vi "fritt kunne bruke" i stedet, uten engang å si i fra om at det var hennes feil at vi var tv-løse. Tanken på at vi strengt tatt burde ha krav på reduksjon i husleia når det skal være visninger her i hytt og pine har slått meg ja, men hun selger vel leiligheten fordi hun er blakk og vel så det, så å foreslå å redusere inntekten hennes ytterligere vil nok ikke falle i god jord :/
Ranveig R Skrevet 21. oktober 2009 #8 Skrevet 21. oktober 2009 Hjelpe meg for ein huseigar... Skjønar at dåke ikkje vil kjøpe når det er sånn fatt forresten, er jo greitt å tenke at det er mulig å få solgt igjen om nokre år. Grusomt irriterande å måtte bruke så mykje tid og krefter på rydding og vasking utan nokon form for kompensasjon..
Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #9 Skrevet 21. oktober 2009 Ja, jeg begynner i grunn å bli mektig lei hele opplegget. Vi får jo aldri ro til å bare bo og kose oss, må alltid ha hengende over oss stress med visninger og usikkerheten som ligger i at leiligheten plutselig kan bli solgt og dermed står vi uten tak over hodet tre mnd senere... Men, vi kan vel ikke annet enn fortsette å lete etter noe bedre. Forhåpentligvis får jeg kjørt opp til bil på vårparten, og da blir det i alle fall litt lettere å finne noe som ligger litt mer usentralt. Håper bare vi blir boende fram til da...
2søtesmåh Skrevet 21. oktober 2009 #10 Skrevet 21. oktober 2009 Det skader ikke å legge inne et bud,langt under det de forventer og få..Plutselig er man i behov for pengne..La oss si at den ligger ute for 1,7mill, så by 1,3 mill..Ligger den for 1,2 mill, så by f.ek 950 000.... Så får man se...Evt kan man få i gang en pruteprosess, og kanskje bli enig om en pris så lav at dere vet at med litt egeninnsats på vedlikeholdsbiten over en peridoe, så vil dere får det igjen ved salg om noen år???
:-))***~~´´^``~~***((-: Skrevet 21. oktober 2009 #11 Skrevet 21. oktober 2009 Blir det flere visninger, så drit i å vaske og rydde så fælt...
Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #12 Skrevet 21. oktober 2009 2søtesmåh: Den største bøygen er jo at hadde vi pr nå fått lån til å kjøpe, så hadde vi jo kjøpt noe helt annet. Vi har for lav samlet inntekt og får ikke lån pr dato, desverre. Har heller ingen som kan kausjonere eller andre lure løsninger, så det blir nok noen år før vi er ute på kjøpe-markedet om vi ikke vinner i lotto Og hadde vi fått lån - selv til å kjøpe denne her for spottpris - så hadde jeg vært skeptisk. Boligen er forholdsvis ny, den har flere feil og mangler som etter sigende skal rettes opp av firmaet som bygde (bl.a. skifting av noen fliser i badegulvet som har sprukket og reparasjon av defekte varmekabler i gang- jeg forutser at begge deler blir ganske omfattende jobber dersom de noen gang kommer og skal ordne det), parketten ser ut som vi ikke er den første småbarnsfamilien som bor her, det er stedvis stor slitasje på strien på veggene, mye skruehull... Dessuten ligger ikke parketten ned på underlaget, så den buer seg og knirker enkelte steder. Småtteri som vi ikke bryr oss om som leietagere, men jeg ville ikke kjøpt dette. Parketten blir dyr å fikse, likeledes om man skal måtte trekke om hele kåken i ny strie (og det må man nok skal det bli pent igjen). Det er også ødeleggelser etter en katt som nok har bodd her før; kloremerker i kjøkkeninnredning og en helt rasert vinduskarm den tydelig har brukt som kattedør, kloremerker på terrassedør... Og når naboleiligheten har ligget ute for salg like lenge som denne (og der bor huseier selv - hun jobber også i meglerfirma, så det er ikke hverken oppsigelsestid eller mangel på innsatsvilje som hindrer den i å bli solgt i alle fall), og en annen leilighet i samme oppgang lå ute for salg i sikkert to år før den ble utleid, så har jeg en sunn skepsis til at disse leilighetene overhode er salgbare. Inkludert fellesgjeld ligger de på 1,7 mill ca, og det er bare 70 kvadrat, to soverom, og åpen kjøkken/stueløsning... Du får eneboliger med både fire og fem soverom i området til lavere pris (så at to middels store eneboliger lå ute til ca 1,2 mill i går, og det er nok en langt mer "normal" pris i området. Og selvsagt MYE mer interessant for oss enn denne kåken, dersom vi hadde hatt pengene). Og hakket mer sentralt enn dette bygges det også to nye boligområder med tilsvarende rekkehus/leiligheter som dette, og da får du en splitter ny leilighet på samme størrelse som denne til bare noen hundre tusen mer. Med langt mer sentral beliggenhet i forhold til skole, bhg, buss, butikk osv. Dessuten ligger det i bakhodet at jeg ikke liker å belønne folk som ikke oppfører seg, så jeg har ikke lyst til å kjøpe noe som helst av hverken megler eller huseier
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå