Gå til innhold

Noen som kan en del om husleieloven?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier et hus, og her har det vært tull og tøys hele tiden. Huseier nekter å ha en eneste utgift på sitt eget hus...

Siste nå, er TV signaler... Etter jeg var på ferie en uke for snart 1 1/2 mnd siden, var det ikke signaler på TV'n da jeg kom hjem. Var helt greit da jeg dro, kommer hjem, og null signaler...

Vi prøvde å sjekke litt selv (kabelboksen står inne på et verksted ved siden av her), ringte huseier, men han var ikke villig til å gjøre noe. Ringte reparatørene i kabelselskapet for at de kanskje kunne finne feilen, men det gjorde de ikke ( de mistenker at feilen ligger i taket et sted, inne på dette verkstedet)

Enden på visa er at enten må feilen finnes (da må jo taket rives ned der inne), eller de kan legge en ny TV kabel fra boksen og inn til meg...(det enkleste og beste løsning!! )

Men, huseier nekter!!

Han mener at vil jeg ha TV signaler så må jeg selv ordne opp med dette.

Jeg mener at han skal betale dette.

Jeg leser på nettet, og ser at det står at bla. Kabel Tv skal være inkludert i husleia...Derfor må vel også huseier stå for dette?

Jeg er så irritert at jeg nå har holdt tilbake husleia, mener dette er en mangel som ikke er ordnet oppi....(som igrunn er en enkel sak!)

Nå har jeg vært uten TV signaler i snart 6 uker...://

Hva er loven?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva står det i kontrakten din da?

Er husleie inkludert kabel er det huseiers problem,

og er husleie ikke inkludert kabel er det ditt problem.

Skrevet

Det står ingenting spesifisert om det...

men, på nettet står det jo overalt; bla. Tilleggsbetaling for trappevask, kabel-TV, vaktmester, fellesstrøm og offentlige avgifter er ulovlig. Huseier kan bare kreve husleie, samt tillegg for brensel eller elektrisitet.

På jusstorget.no står det og bla. : Det kan f. eks. ikke lenger avtales at leieren skal betale andel av eiendomsskatt, offentlige avgifter, forsikring, kabel-tv, vaktmester, vaskeri, omkostninger ved å utforme kontrakten, gebyr for å opprette depositumskonto (bankens gebyr er det utleier som må betale) eller såkalt "overtakelsesgebyr".

Så da er vel dette huseier som skal ordne oppi?

Jeg ergrer meg bare hvordan jeg skal gå frem. Blir sliten av å "dunke hodet i veggen" hele tiden...

Skrevet

Har du brukt kontrakten til Huseiernes landsforbund?

Alt kan avtales uansett hva det står på justorget, så lenge du har lest å underskrevet en kontrakt!

Skrevet

Nei, det kan ikke det ;)

Fordi jeg betalte faktisk kommunale avgifter...Men, etter å ha vært i kontakt med forbrukerrådet, skrev jeg et brev til huseier at ifølge husleieloven skal ikke jeg betale det (og, dette selv om han hadde håndskrevet det i kontrakten!)

Så, de fikk jeg tilbake.

I kontrakten står det ingenting om dette med kabel TV, og vi har brukt noe som heter "Normalkontrakt for husleie".

Men, jeg ser nå at oppi hjørnet står det at denne kontrakten er tilpasset husleieloven fra 1999.

Og den nye husleieloven trådte i kraft jan 2000 ;)

Derfor står det ingenting om dette i kontrakten.

men, det er ikke riktig likevel.

Noen andre som har virkelig greie på dette?

Som jobber med juss eller lignende?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...