Gå til innhold

Skal dere forsikre barna deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

...og når er det på tide å tenke på det? Bør det være på plass til fødselen? Vil jo gjøre det vi kan for å sikre det lille gullet, og da må man også ta med i betraktningen at ting dessverre kan skje...

Noen som har gjort seg opp noen tanker om dette? Hva har dere gjort som har barn fra før? Hvilken forsikring bør man velge? Har ikke satt meg inn i dette enda, det slo meg bare plutselig en dag. Hjelp, er mye å tenke på!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Tigerlise!

Ja, det skal vi gjøre! Syns det er veldig viktig å være forsikert! Både jeg og min man har en del forsikringer og self hus/bil og alt annet vi har.

Har tenkt på dette lenge og som du skirver, ting kan desverre skje.

Er ikke sikker på om det går an å forsikre et barn som ikke er født enda, men hadde tenkt meg en tur til banken i løpet av uken for å høre hva de sier og eventuelt hvilken type forsikring de kan tilby til babien vår.

Samtidig skal jeg åpne et sparekonto til baby ;)

Skrevet

hei=)

dere ringer deres forsikringsselskap og sier dere skal ha barn, i januar som er mitt tilfelle, og ber de sende papirer på forsikring til baby, da får dere også ett helseskjema i posten som dere skal fylle ut. så sender dere dette inn, uhyre viktig å gjøre dette med en gang gullet er født!!

det går også an å ringe og få en enkel og grei barneforsikring frem til barnet er født, men ikke fullt så vanlig... men er veldig forskjellig praksis fra selskap til selskap... håper noen skjønte dette, er litt tåkete, he he.

Skrevet

Takk for svar begge to :-) Skal ta en telefon til forsikringsselskapet og høre hva de har å tilby, og hva som er beste tidspunkt å ordne dette.

Vi har forresten også tenkt å opprette sparekonto :-)

Skrevet

Jeg har også tenkt på dette, men da jeg diskuterte det med samboer fikk jeg et rett ut "nei!"

Og hvis det stemmer som han sa, så er jeg enig med han at jeg ikke ser noen grunn til det. Altså det han mente var at om ungen vår skulle gå bort, er det ingen penger i verden som kan stoppe vår sorg (noe jeg er helt enig i). Altså, han ønsker ikke å forsikre ungen pga dødsfall. Ellers skal jo "helse Norge" stå på tå hev hvis ungen kommer i en ulykke, det er jo der vi betaler hundretusener av skattepenger..

Men.. Spørsmålet mitt tilbake er - hvorfor skal dere forsikre ungen deres? Er det noe forsikringen dekker som helse norge ikke dekker?

(Jeg spør av nyskjerrighet og uvitenhet, ikke for å lage noe stort drama;p )

Skrevet

Nei, det kommer vi ikke til å gjøre. Har heller ikke tenkt på det.

Dersom noe skulle forsikres her, må vel det være oss selv, for å sikre barnets økonomiske framtid. (Bank i bordet).

Jeg skjønner ikke hvorfor barnet skal forsikres?

Skrevet

jeg ønsker heller ikke forsikre barnet mitt for dødsfall, det er en vemmelig tanke jeg helst lar ligge....

jeg forsikrer barnet mitt for skader, sykdommer, ulykker etc som kan ramme barnet. jeg vil på denne måten sørge for at barnet får penger så det kan oppnå å få den beste behandlingen ved de ulike sykdommene. dersom barnet mitt blir alvorlig syk vil ikke jeg stå i kø for at barnet mitt skal få behandling, da vil jeg kunne ha den muligheten til å velge privat behandling som gir mye kortere ventetid, men som er dyrt, dermed trenger jeg forsikringen.

if skadeforsikring har i tillegg noe som heter super barneforsikring - erstatning ved uførhet, dette gjør at dersom noe skulle skje med barnet i ung alder som gjør at det ikke har mulighet til å kunne arbeide i fremtiden vil en få utbetalt en stor sum med penger, dermed har barnet mer penger å leve for en de usle kronene som vår stat norge utbetaler til uføretrygde.

la oss si at barnet havner i rullestol, huset må bygges om, jeg har ihvertfall ikke økonomi til å kunne ta dette rett ut av lommeboken, dekket alt får man nok ikke...

Skrevet

Har self ikke tenk å forsikre mine barn mot dødsfall, hva er vitsen med at vi får penger!!!?

Men forsikre barna mot event kritisk sykdom for å få et bedre å

og raskere tilbud synd jeg er verd å betale for. Å risikere å stå i kø og vente på hjelp hvis ungen din blir syk synd jeg ikke noe om.

Skrevet

Å forsikre barna mot uførhet i voksen alder og i tillegg sikre dem god og rask behandling ved sykdom, skader, osv, er virkelig noe jeg synes man bør gjøre.

men - til dere som tegner forsikring allerede ved fødsel eller før barnet er født, så bør dere være veldig oppmerksomme på dekningen på forsikringen deres. Det er nemlig ganske få forsikringer som dekker barn under ett år. Hos noen selskaper kan man tegne ekstraforsikring for dette, hos andre kan barnet evt bli dekket av foreldres helseforsikring tror jeg (dvs, gjelder kun behandling).

Jeg vil også understreke viktigheten av at forsikringen har uføredekning. Dette sikrer barnet som voksen dersom det skulle bli ufør i ung alder og ute av stand til å jobbe senere i livet, og dermed å tjene seg opp både uførepensjon og alderspensjon.

Skrevet

Ja, babyen min skal forsikres. Har en bekjent som har vært inn og ut av sykehus og masse opersjoner å baby det første året pga en svulst som ble oppdaget etter fødsel. Nå har jeg ikke så mye detaljer om hva det er det har brukt forsikringen til, men jeg vet at de er veldig glad for den forsikringen, og de har hatt stort behov for den, selv om de ikke har brukt privat helsevesen. De har fått hjelp via offentlig helsevesen, men det er altså likevel en god del penger de har måttet legge ut som ikke ble dekket av det offentlige.

Skrevet

Jeg vet om ei dame som har en sønn på 13 år som plutselig en dag ble lam etter at nervesystemet ble angrepet av et virus. Hun hadde forsikring og heldigvis for det...hun har derfor fått god hjelp med hjelpemidler og ombygging av huset. Det hadde blitt fryktelig dyrt å betalt det selv...

Skrevet

Man vil jo få dekket mye av det offentlige ved evt sykdom (bank i bordet), og å forsikre barnet mot uførhet i voksen alder synes jeg høres helt vanvittig ut. Jeg har tegnet uføreforsikring på meg selv, men det var jo noe jeg selv gjorde i voksen alder. Nei, vi kommer ikke til å tegne noen forsikring.

Skrevet

hei.

Synes forsikring på barn er den viktigste forsikringen enn kan ha.

Det finnes ikke livsforsikring til barn, men kan få utbetalt maks 50.000kr til eks begravelse.

Jeg skal forsikre barnet mitt for ulykke/sykdom og uføre.

Det finnes mange ulykkeforsikringer som følger med sparekonto osv., men dem gjelder kun ulykke.

Sykdom og uføre er jo den viktigste delen. Jeg kan ikke la barnet mitt sitte med ca 100.000kr i året resten av livet om barnet skulle bli uføre i ung alder. Hvis barnet mitt skal bli sykt vil jeg også at barnet skal slippe sykehuskøer osv. Har hatt glede av forsikringen med barnet jeg har i dag. Istede for 3 mnd ventekø så fikk jeg time dagen etter pga forsikringen.

Jeg skal forsikre barnet mitt i storebrand og if forsikring. Da har jeg dekket alt. Den ene har bedre uføredekning og den ander har helseforsikring slik at jeg slipper sykehuskø.

Jeg skal forsikre barnet med engang det blir født slik at jeg ikke får begrensninger i forsikringen. Når jeg mottar helseskjemaet så skal det sendes inn snarest.

Skrevet

Helt enig med deg My81, og at noen syns det er helt vannvittig å forsikre ungene sine mot ufør/ulykke eller sykdom forstår jeg seriøst ikke...mem men.

Selv har jeg en veldig bra behandlings forsikring som jeg har benyttet meg av en gang, slapp å stå i kø i ca 2 mnde og fikk time dagen etter..

Og to mnder er mye tid hvis det skulle være noe veldig alvorlig syns jeg!

Men det er bare min mening;)

Skrevet

Nå er det vel heller ingen her inne som har sakt at det er vannvittig å forsikre ungen sin mot sykdom, men er imot å forsikre ungen mot dødsfall.. Noe jeg skjønner veldig godt! Hvem bryr seg om penger når de mister ungen, ingenting kan erstatte lille gull!

Morro å lese litt for og imot her inne, blir en liten tråd å følge istede for å sjekke hver enkelt forsikringsselskap om info ol. Tror nok vi kommer til å forsikre mot sykdom/ufør, for som mange påpeker her vil man kunne slippe unna sykehuskøen, ungen får mer hjelp økonomisk ved ufør (bank i bordet) ol.

Jeg er mer enig i å ha en dødsforsikring på meg selv slik at ungen får økonomisk hjelp hvis jeg skulle gå bort.

Huff, dette var et tema jeg ikke likte å snakke om!

Skrevet

Her blir det ordnet med forsikring. Ikke satt meg så mye inn i det enda, men må undersøke saken snart. Alle i familien har forsikring. Litt usikker på hva forsikringen går ut på, men ganske sikker på at jeg er forsikret mot det som er vanlig. Min mor betaler dette enda.

Skrevet

Vel, jeg brukte ordet "vanvittig" om å forsikre barnet mot uførhet i voksen alder:) Og det synes jeg faktisk at det er. Å skulle tegne forsikring allerede nå for noe som kan (bank i bordet) skje fra hun er 18 år og eldre? Jeg greier ikke å se logikken i det, eller nødvendigheten.

Jeg stoler også på at velferdssamfunnet vårt er såpass bra at vi vil få den hjelpen vi trenger der. Dersom man må bygge ut bolig og ha hjelpemidler i heimen, får man det av Staten, det er jo derfor vi betaler masse skatt her til lands:)

Men alle får nå gjøre som de vil.

Skrevet

det jeg tenkte på når jeg snakket om uføre forsikring er at hvis barnet blir skadet i ung alder, la oss si 5-års alderen, og dermed blir uføre for resten av livet... da vil barnet få en ekstra slant med penger i måneden når han/hun er voksen og skulle vært i arbeid, dette vil hjelpe mitt barn til ett mer fullverdig liv i voksen alder.

forsikre når det gjelder dødsfall har jeg ikke tenkt på, eneste jeg tenker da er at mitt barn sikres dersom det skulle skje noe med meg og/eller pappaen...

det er dessverre sånn at det er en stor egenandel på det meste her, også forsikring, men den er mindre enn egenandelen når det gjelder for eksempel utbygging/utbedring av hus etc. jeg har jobbet med barn og familier som har opplevd at barnet blir skadet etc og de ikke har hatt forsikring, kan da nevne at enkelte har måtte selge hus og bil for å kunne få hjelp til barnet sitt. den norske stat betaler dessverre ikke alt...

men heldigvis er dette opp til hver enkelt!! så gjør man det som en føler er rett for seg selv=)

Skrevet

jeg tegner forsikring på barna mine fordi kun det beste er godt nok, og jeg vet at jeg aldri vil ha råd til kun det beste dersom noe skulle skje.

Skrevet

Bare ang det med at noen sier det er "vanvittig" å forsikre barnet mot uførhet i voksen alder. Selv hadde jeg forsikring via foreldere mine opp til jeg var 21. Da gikk denne ut. Problemet da var at jeg har hatt nakkeproblemer (stivhet)og gått mye til kiropraktor for dette siden jeg var 14. Når jeg da som 21 åring måtte skaffe meg egen forsikring, så får jeg ikke noe som helst forsikring for nakke-, rygg- eller armproblemer, uansett hva det måtte komme av. Det vil si at jeg har hatt småproblemer fra jeg var 14, men siden jeg måtte fornye forsikringen etter jeg var 21 (altså etter 18), så vil jeg f.eks ikke få erstatning for f,.eks nakkeskade i bilulykke, eller om jeg skulle bli arbeidsufør pga musearm(jobber som systemutvikler). Derfor mener jeg at det er veldig viktig å gi barnet en egen forsikring så snart som overhodet mulig.

Skrevet

bare en ting til dere som tror forsikring vil la deg slippe å stå i kø,det vil alltid være en kø man vil vente i når det gjelder sykehus.men skal man ta privat sykehus er man like langt uansett...men skjønner det med at det er greit med forsikring men man er vel like god mor uansett...de som vil forsikrer og de som ikke vil trenger ikke.

Skrevet

Jeg er helt enig med en samfunnsforsker og økonom som sa i avisa for noen uker siden at å kjøpe barneforsikringer var som å kjøpe sand i sahara. Vi har gode dekninger for sykdom og uføre om noe skulle skje med barnet. Synes forsikringsselskapene er kyniske og uetiske når de spiller så bevisst på foreldres verste frykt. Vi vil det beste for barna våre alle sammen, men penger kan ikke gjøre noe fra eller til om det verste skulle skje. Men vi forsikrer oss foreldre, både mot uføre og ulykke sånn at barna er økonomisk sikret om vi skulle gå bort (bank i bordet). Vi har hatt dattera vår på rikshospitalet og vært gjennom en stor operasjon og mye oppfølging etterpå. Har fåt alle utgifter dekket av nav, vi har fått pleiepenger, dekket reiseutgifter ol.. Ringte storebrand i forhold til dette og hørt litt om hva forsikringen kunne ha gjort om vi hadde vært forsikret, og det hadde blitt null. Det hadde i tilfelle blitt dagpenger fra og med dag 14 i en sykehusinnleggelse, og vi lå på sykehuset i 10 dager... Og når man er i arbeid, så får man uansett pleiepenger og lønn når barnet er innlagt på sykehus eller er sykt. Så nei, jeg skjønner ikke vitsen med forsikring på barna. Det måtte bare vært for å få mye penger utbetalt om barnet frå kreft eller noe, og det vil jeg ikke spekulere i.

Skrevet

gjennom jobben min har jeg sett hva mangel på forsikring kan gjøre med barn og familie dersom ulykken skulle være ute.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...