Gå til innhold

behandling + eksamen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går igjennom en angstbehandling for panikklidelse, og det har ført til at angsten min har forværret seg de siste ukene, dette er ifølge min terapaut helt normalt og noe som skjer de første kommende ukene så gir seg litt etterhvert..

Nå de siste to ukene har jeg hatt panikk anfall opp til 4 ganger dagen og jeg er helt utmattet, jeg jobber veldig hardt for å ta "kontroll" over angsten, men en del av prossesen består i å bemøte det jeg frykter osv.

Nå har jeg eksamen om noen uker og jeg henger etter når det gjelder pensumet, og har gått glipp av noen forelesninger, har prøvd å ta igjen men noen dager klarer jeg rett og slett ikke å få gjort så mye..

Med kun 4 timers søvn om natten og hektiske dager, føler jeg ikke det hjelper så mye heller..

Jeg vil ta eksamen og bestå, men kanskje dumt å søke etter råd her men jeg vil bare så gjerne få et innsikt om hvordan jeg kan klare dette?? Vet jeg vil bli bedre, og jeg føler meg sterkere.. Men såååå utmattet....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uffda, stakkars deg! Høres slitsomt ut med angstopplegg mitt i eksamen, men så er det kanskje aldri noe tidspunkt som passer...? Synes ihvertfall det er kjempeflott at du står på og kjemper deg igjennom dette. Har mye mye mer troen på et slikt opplegg enn å gå på medisiner resten av livet, har sett nok av folk som har fått ødelagt livet sitt av psyk. medisinering. Men når det er sagt så må du også kunne ta det i ditt tempo og gi beskjed hvis det blir for mye for deg slik at du ikke bare blir ennå mere utmattet.

Nå er det slik at forestående eksamen setter sitt preg på veldig mange av oss. Selv får jeg også søvnproblemer og psoriasis slår ut i full blomst (pga. indre stress). Det beste rådet jeg kan gi deg er å ikke ta det så fryktelig tungt (selv om det kan være en utfordring). Vel er det kjekt å stå på eksamen og få god karakter, men du dør heller ikke om det skulle gå gale veien.

De aller aller fleste henger etter med pensum og føler at de får alt for lite gjort, har gått glipp av forelesninger osv. Har aldri gått opp til en eneste eksamen hvor jeg har kommet meg gjennom hele pensum, men har fått gode karakterer fordet. Stå på!!!! Heia heia! Husk at du er flink uansett som prøver selv om du har det tøft!

Ha troen på deg selv, og se for deg hvor deilig det er når du er ferdig med eksamen og kan slappe av med god samvittighet. Når det gjelder pensum: ikke fokuser på detaljer men store linjer. Sett deg små mål- 10 sider, 15 sider, 20 sider, 30 sider - hva som helst som du kan klare hver dag. Hver side du kommer igjennom fører deg nærmere målet.

Puh! Langt innlegg. Håper det hjalp ;) Masse lykke til!

Skrevet

Forresten: hvis du sliter med søvnen- kanskje du kan få deg noen innsovningstabletter eller noe til eksamen er overstått?

Skrevet

Takk for svar !!!

Dette hjelper å høre at det ikke er bare jeg som har det sånn, det er min første eksamen og kanskje litt vel over-nervøs.

Har meldt meg på eksamens-angst kurs, og håper det kan være til hjelp... Akkurat denne uken har jeg tenkt at " Nei nå blir det for mye " for det kjennes som en kamp å gå på forelesninger og prøve å holde angsten nede, jeg har kanskje satt for høye krav til meg selv også i ,begynnelsen av året sa jeg at jeg skulle lese så mye og jobbe hardt for å få en B eller A på eksamen og det gikk fint helt til jeg begynnte med angst opplegget som jeg fikk tilbud gjennom skolen så jeg synes det er viktig jeg går igjennom dette nå og orker ikke tanken på å la medsin få styre livet mitt...

Men det hjelper veldig å "snakke" med noen, og akkurat nå føler jeg meg mye bedre fordi det du sa at det er vanlig å være stressa før eksamen, jeg skal gå igjennom dette gjøre mitt beste og håpe på det går bra:)

Ja jeg blir veldig dårlig dagen etterpå av de innsovningstablettene jeg har fått av legen så kanskje skal høre om det fines andre...

Så slipper jeg å være "redusert" dagen etter:)

Skrevet

Bare ikke ha for høye krav til deg selv. Jeg mener, man skal sikte høyt, men ikke gå i kjelleren dersom man ikke får A. Særlig hvis det er første eksamenen din. Hvis det er høyere utdanning du holder på med (har selv bare erfaring med universitetet) så tar det gjerne et par eksamener før man finner ut hva de ser etter i eksamen, hvordan man formulerer oppgaver og sånn.

Har ei venninne som har slitt psykisk. Fikk beskjed om at hun måtte gå på piller og ble frarådet å begynne på universitetet. Hun begynte allikevel og kutta gradvis ut medisinen. Slet litt med studiene i begynnelsen, men fikk det da til. Nå er hun helt uten medisiner og fikk A forrige semester. Har studert endel 50 % da, men allikevel! Alt går hvis man vil :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...