My_my Skrevet 20. oktober 2009 #1 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg har i flere år hatt problemer med kronisk betennelse i bihulene. Oppererte dem for 2 år siden og ble bedre av det, men har gradvis blitt verre igjen. Nå er det så ille som aldri før og jeg holder på å bli gal! Vet jo at det er forholdsvis vanlig at slimhinnene i nesen hovner opp under graviditeten, men jeg lurer seriøst på hva jeg kan gjøre for å bedre det nå. Skyller med saltvann 2 ganger daglig og bruker otrivin når jeg virkelig må...! Noen andre som har tilsvarende plager, evt noen tips og råd???
Terese med to jenter Skrevet 20. oktober 2009 #2 Skrevet 20. oktober 2009 Har dessverre ingen tips eller råd, men lurer selv.. Har brukt otrivin siden jeg ble gravid nå (21 uker) og klarer ikke slutte fordi jeg HATER å være tett i nesen brukte det litt for ofte før jeg ble gravid også, og begynner nå å bli litt stresset for er redd for å ødelegge slimhinnene.. Håper på gode råd her
My_my Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 20. oktober 2009 Ja fy...det er virkelg helt ubeskrivelig plagsomt! Klarer meg som regel uten otrivin på dagtid, men tar ofte før jeg legger meg for å få sove skikkelig. Har selv prøvd å drikke slimløsende te ( feks timian) og å inhalere japansk peppermynteolje (kok opp vann og ha noen dråper i en bolle, pust inn med nesen mens du har et håndkle over hodet) men ikke noe av dette funker særlig bra for min del. Du kan jo prøve om du gidder:)
Helverine Skrevet 20. oktober 2009 #4 Skrevet 20. oktober 2009 Kronisk tett nese Ble slik i første svangerskap. Siden har jeg vært potte tett. Nå er det enda verre siden jeg er gravid igjen! Klarer ikke å sove hvis jeg er tett i nesen... Sikkert ødelagt slimhinnene mine....
Plikkert70 Skrevet 3. november 2009 #5 Skrevet 3. november 2009 Jeg har vert tett i to forige sv.skap og kjenner det kommer sigende nå også denne gangen. Jeg har også brukt otrivin store deler av disse sv.skapene og få dager etter fødsel er dette helt borte, hormonelt. prøvde akupungtur sist og brukte myyyye penger på dette til ingen nytte, men selv om det ikke hjalp meg kan det jo hende det hjelper hos andre, Eller det har jeg hørt at det har. så det er jo kanskje vert et førsøk.
sillam Skrevet 3. november 2009 #6 Skrevet 3. november 2009 Prøv akupunktur forhør deg frem og finn noen som er flinke og har god utdannelse.
♥♀-♂-♀-♂-♀-♂♥ Skrevet 3. november 2009 #7 Skrevet 3. november 2009 Signerer denne. Har kronisk bihulebetennelse i dette svangerskapet. Tett, tett, tett. Hadde det også med nr.4. Det forsvinner heldigvis dagen etter fødselen. Kjenner jeg sliter mye nå med konstant hodepine, og ser ikke lyst på dagene/mnd jeg har igjen.... Jeg bruker forøvrig rhinox flere ganger daglig, daglig. Vet det er lite gunstig, men må tross alt puste.
NormaJean Skrevet 3. november 2009 #8 Skrevet 3. november 2009 Tett i nesen 9 mnd forrige gang og slik er det nå også.... Det er faktisk slik jeg fant ut at jeg var gravid nå, ble plutselig så tett i nesen og det gikk ikke over. hahaha. verdens teiteste graviditets test;) Det er desverre bare slik det er, hold ut og det går over når barnet er ute.... jeg brukte mye neseskyller, men det funker ikke når jeg er gravid, hormonene forårsaker hevelsen i slimhinnene og det får jeg ikke skyllt vekk, lol Var hos ØNH lege på Riksen som bare sa at jeg måtte holde ut, jeg var helt tett da han skulle undersøke meg slik at jeg måtte behandles med adrenalin/steroider før han i det hele tatt fikk scopert i nesegangene Men bruk feks Otrivin for barn, da blir dosen halvparten. Når graviditeten er over så blir det fort bedre, etterhvert kan du jo trappe ned og bare spraye i ett nesebor feks? Det rare er jo at jeg ALDRI har brukt nesespray før jeg ble gravid og bruker det ikke utenom....
♥ Løvemamma ♥ Skrevet 3. november 2009 #9 Skrevet 3. november 2009 Jeg er også skikkelig plaget med tett nese. Puster skikkelig tungt om natta, og må bruke otrivin, Bruker for barn for å ikke få for store doser. Om dagene går det greit uten het til kvelden og senga kaller.
Helann og lillebror Skrevet 4. november 2009 #10 Skrevet 4. november 2009 Tett nese, ja! Både sist svangerskap og nå. Kjedelige greier. Du har sikkert prøvd å bygge opp med puter under hodet? Og jeg synes det er best å ligge på ryggen med nesa i været. Får helt klaus på sida eller magen... Skyller ellers med saltvann og prøver å unngå Otrivin, men må man så må man.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå