Gå til innhold

VAKSINA


♥ Vinterbarnet ♥

Anbefalte innlegg

Fikk brev av kommunen i dag om å møte opp på helsestasjonen onsdag 28. oktober hvis jeg ønsker å ta vaksinen. Legen min har anbefalt meg det. Skal til jordmor på mandag, og hører hva hun sier også. Men vurderer å ta den. Skal dere ta vaksinen? Jeg har termin 22. november.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Termin 23 nov her....

Jeg blir å ta vaksinen! Selv om:

Min jordmor sier at de er anbefalt til å ikke anbefale verken det ene eller det andre... Tror det er for å holde ryggen sin fri om noe negativt dukker opp i ettertid!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt det tar uker før den virker, å for meg (termin 12.nov) tenker jeg at det vil ikke hjelpe??? blir litt sprø av alt frem og tilbake, og medie-styr rundt detta jeg.. føler meg friisk og stoler på immunforsvaret nog magefølelsen min jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til anonym!

Hadde det ikke vært for at jeg om 1 mnd har et lite spedbarn, hadde kanskje ikke jeg heller tatt vaksinen.

Jeg tenker litt på at hvis spedbarnet blir utsatt for smitte i løpet av sine 2 første levemnd, så er jo de så liten og forsvarsløs. Vi vet jo alle hvor alvorlig RS viruset kan være for disse små!!!

Derimot hvis jeg vaksiner meg vil kroppen min produsere antistoffer som baby vil få gjennom morsmelk.... Og det er jo bra, for da har den lille litt og stille opp med om den blir utsatt for smitte!!!

Men, ja jeg har og tvilt og tenkt osv. Men, nå har jeg endelig bestemt meg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra du har bestemt deg.. jeg har/hadde det også... men merker at jeg blir veeeeldig usikker.. vil jo det beste for barnet både nå å etterpå.. men vet vi nok om denne vaksinen? jeg tenker liksom at jeg har liten sannsynllighet for å få viruset.. tenker også at jeg alikevel vil klare å beskytte det uten vaksinen?? jeg er jo i utgangspunktet skeptisk mot paracet.. men skal snakke litt med jordmor om det tror jeg..

 

krysser fingra for at svineinfuensanblir avlyst! hehe..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man syk etter at man har født, kan man smitte barnet gjennom morsmelken. Derfor anbefaler legen min å ta vaksina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Råd til ammende

Morsmelk er generelt bra for barns evne til å bekjempe infeksjoner. Det er ikke noe i veien for å fortsette ammingen selv om mor er syk. Mor bør være ekstra påpasselig med håndhygiene og hostehygiene for å unngå å smitte barnet. Vær oppmerksom på feber og andre symptomer hos barnet. "

- utklipp fra pandemi.no

 

Lurer på hvor legen din har fått det ifra?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk aldri hatt influensa, noen gang. Er sjelden syk (kan telle på fingrene) og har jo klokketro på eget immunforsvar. Så jeg synes det hadde vært utrolig merkelig om jeg skulle blitt det nå. Men jeg er kanskje naiv, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg ble vaksinert i går og har 15 dager igjenn til termin 5 nov.

Lege fortalte meg at det ville hjelpe babyen i magen om jeg tok den,for da danner vi antistoffer og begge får litt og er bedre rystet etter fødsel.

Personlig var jeg litt usikker,men da jeg fikk spørsmål i går, valgte jeg og ta den. Jordmor var helt enig ,

(og som hun sa jeg kommer til å la mine barn ta den når vi får tilbudet. og jeg vill ikke utsette de for noe som er utrygt.)

Vi får prøve å la være å høre på de som roper høyest og la de nærmest oss lege jordmor hjelpe og råde oss som best de kan.

 

så vi får se nå og håpe at jeg unngår denne influensaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på oslo.kommune.no, der står det informasjon om når du kan ta vaksinen i din bydel. I min bydel begynner de onsdag i neste uke med vaksine, og det står at de vaksinerer gravide etter timebestilling ifm. svangerskapskontroller. Jeg tenkte jeg skulle ringe helsestasjonen i morgen og spørre.

 

Jeg var lenge bestemt på at jeg skulle droppe vaksinen, men nå når det har slått til for fullt i Oslo-området, har jeg endret mening. Har jo bare elleve dager igjen til termin, men det er det med babyen da, og så er jo ikke akkurat sykehus heller noen lavrisikosone...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta vaksina i dag! Snakket med jm i går og hun mente at jeg burde ta den. Dette selv om jeg har termin allerede 5.nov. Tar ikke noen sjanser nå som lille jenta mi snart er her:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok sprøyta for to dager siden og har ikke hatt noen særlige bivirkninger annet en rødt,ømt og litt smerte (stramt/stint) på stikk sted.

Var for sikkerhetskyld inn til lege og hørte i går,for kan jo ikke huske at det var så "vondt " å vaksinere seg. Men det var en normal reaksjon. Ellers har jeg ikke merket noe.

Jeg bor i nord trødelag,og takket være en veldig effektiv kommunelege er vel alle i risiko gruppene vaksinert nå.

 

Hørere mange av de store byene får vaksinen neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er så usikker nå.. Har ringt info tlf og de sa de gikk 3 uker før den virka... da er jeg i uke 39.. Jeg tror ikke det er bra for gravide og ta vaksine... men er også redd for at jeg skal bli alvorlig syk, så jeg klarer ikke bestemme meg.. De små er trygge så lenge en ammer... Jeg har valgt å sykemelde meg den siste uka før permisjon.. Jeg jobber i butikk og er svært utsatt for sykdom. Koleger har begynt å bli syke og jeg har extra svekket immunforsvar siden jeg i det siste neste ikke har sovet.. Jeg skal snakke med legen i morgen håper jeg og høre med han.har snakket med en lege som advarte mot den,og de i info tlf sier den er 100 prosent sikker, noe de ikke har peilig på.. ingen som vet det.. Hadde de visst det hadde vi ikke fått motstridende svar. og jordmora mi anbelafer hverken det ene eller det andre.. Blir helt ødelagt psykisk av dette... Men no slipper jeg hverftall gå på jobb og være utsatt for smitta av 1000 vis av folk hele tiden.. og trenger virkelig å lade opp batteriene... er så sliten.. og tungt på jobbmed løft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har de ikke system på hvem som skal stå i kø for å få Vaksine?

 

"Mulig å lure til seg vaksine"

http://dt.no/article/20091024/NYHET/499291329/1063/NYHET

 

Drammen.

 

 

Er i uke 36 nå, ikke spesielt morsomt om jeg ikke får tatt den før de går tom.... om den kommer neste uke da.... Tar jo to uker før den fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil bare si at dere må få barnefar også til å ta vaksina!

min mann hadde hørt at de også blir prioritert, siden de skal tilbringe mye tid med babyen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker dere om vaksinering av storesøsken da. Jeg har en treåring som går i barnehage og kan ta med seg både det ene og det andre hjem til spedbarnet. For ikke å snakke om at jeg er engstelig for at hun skal bli skikkelig syk selv :(

Dette er sååå vanskelig å ta en endelig stilling til. Regner med at jeg skal ta den førstkommende fredag. Er i uke 36.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også termin 22 november, og kommer ikke til å ta vaksinen. De sier at det ikke har noen skade på fosteret osv nå, men det er ingen forskning som kan si noe om langtidseffekten. Hva om babyen i magen min utvikler allergi eller andre ting som 2-åring pga den vaksinen?? Nei, for min del er den for ny til at jeg tør å ta den.

Reagerer spesielt siden andre land har valgt å ikke benytte akkurat denne vaksinen pga den langsiktige risikoen med tanke på babyene i magene til de gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har termin 13.november. Å skal ta vaksina imårra :)

Ble anbefalt av legen min å ta den, men hadde egentlig bestemt meg for å ta den allerede.

Jobber i helsevesenet, å kommer til å dra på besøk på helseinstitusjoner med snuppa, når hun har kommet ut. Så da tar jeg den nå, slik at litt av vaksina går over til babyen også.

Vil nødig gå hele den første tiden etter fødsel og bekymre meg og unngå folkemengder osv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...