solei Skrevet 20. oktober 2009 #1 Skrevet 20. oktober 2009 Hva dør de egentlig av. Selve feberen, infeksjonen. Eller dør de av lungebetennelse? Hva er det farlige med den i forskjell til vanlig influensa?. Da er det ofte lungebetennelse som gjør at noen dør.
Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #2 Skrevet 20. oktober 2009 Det oppstår en sekundær bakteriell pneumoni (lungebetennelse) med en eksplosiv/aggresiv utvikling. Man blir raskt dårlig. Grunnen til at 2-3 av dødsfallene har vært utenfor sykehuset er antageligvis fordi de har blitt så akutt tungpust/så hypoksisk at de ikke har klart å tilkalle hjelp. Evnt bare lagt seg ned også aldri våknet igjen pga at lungene blir tettpakket av slim og de dør av oksygenmangel. Grøss!
Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #4 Skrevet 20. oktober 2009 En av overlegene ved medisinsk på Ullevoll har vistnok aldri sett noe så ille før! Jeg skal heldigvis få vaskine allerede på fredag. Men så skal jeg kanskje jobbe med denne pasientgruppen også,da. Så jeg tør ikke la være. Vil helst vaskinere hele familien, men de andre blir ikke prioritert.
Termin 080110 Skrevet 20. oktober 2009 #5 Skrevet 20. oktober 2009 Hei. Nå lurer jeg litt og håper noen kan oppklare. Er ikke faren at dette kan utvikle seg til en virusbasert lungebetennelse da? Jeg er absolutt ingen ekspert, men jeg trodde bakterier kunne tas med antibiotika og det som var ekstra farlig her var at dette nettopp var virusbasert og det dermed ikke kan behandles på samme måte som bakterier? Da jeg spurte min lege på sykehuset nå på mandag, forklarte han at nettopp dette viruset (h1N1) hadde en større tendens til å sette seg dypt på lungene. Og gravide er det derfor ekstra uheldig for pga den allerede nedsatte lungekapasiteten. De som er så uheldige å bli alvorlig syke kan legges i respirator for pustehjelp, men ellers kan lite gjøres, annet enn håpe på det beste. Det sa han i hvertfall.
Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #6 Skrevet 21. oktober 2009 Forklart på en meget enkel måte: Det er vel slik at det er kroppens eget forsvar som ødelegger lungene. Viruset setter seg i veggen av lungene. Så etter noen dager kommer drepercellene (natural killer cells) og tar tak i viruset. Men ettersom viruset da har boret seg inn i lungeveggen vil også en del av lungeveggen bli revet av og etterlater seg hull. Gjennom disse hullene vil det komme væsker og blod og ettersom lungene blir fylt med væske vil oksygenopptaket til hjernen reduseres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå