Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2009 #4 Skrevet 20. oktober 2009 Jøss det var fine svar du hadde fått her da HI!! Har lurt på det selv jeg, men ble ikke mye klokere nå... hehe
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2009 #5 Skrevet 20. oktober 2009 Hun spurte hva PCOS er, og jeg forklarte hva bokstavene står for. Det er det det er, nemlig. På norsk betyr det flere cyster/"klumper" på eggstokkene- syndrom. Og dette kan påvirke mye i kroppen. en kan ha vansker med å bli gravid, være overvektig, ha økt mannlig hårvekst, problemhud osv osv......
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2009 #6 Skrevet 20. oktober 2009 hvordan finner man ut at man har det? jeg slet i 1 år før jeg ble gravid, er overvektig uten å være en overspiser (har fått beskjed av legene at jeg spiser for lite og er i sparebluss som de kaller det), jeg synes jeg har mer hår på armer og bein enn det som er normalt uten barbering. Problemhud har jeg ikke, bortsett fra et par kviser nå og da.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2009 #7 Skrevet 20. oktober 2009 1 år er ikke lenge å slite for å bli gravid. Det er etter 1 år en begynner å slite. Ultralyd av eggstokkene, og homonblodprøver. Jeg hadde det ikke utfra disse testene, men har mannlig hårvekst på beina, skrittet, lårene og i ansiktet. Og da mener jeg MANNLIG, og ikke bare "litt mye". Jeg har også mye problemhud, men ikke verst i ansiktet. Har også litt forhøyet testosteron(men innenfor normalen), og er ikke overvektig. Med begge mine barn gikk det over 1 år før jeg ble gravid. Jeg har heller ikke cyster på eggstokkene, men det var visst ikke avgjørende for diagnosen heller. Det er mer summen av alt som avgjør. Mange med PCOS har også ustabil menssyklus, om de har mensen i hele tatt.
Tweak Skrevet 20. oktober 2009 #8 Skrevet 20. oktober 2009 Hvis du søker opp pcos så finner du mye god info, men litt basics går ut på at man har polycystiske ovarier, forhøyet nivå av testosteron i kroppen, gjerne mannlig distribusjon av hårvekst på kroppen, sjeldne eggløsninger og dermed sjelden eller svært uregelmessig menstruasjon. Man behøver ikke ha alle symptomene, men i allefall to. Det er også en helhetsvurdering som gynekologen på ta. En behøver ikke ha pcos selv om man har pco, det er mange som blander dette... Mange kvinner har ploycystiske ovarier uten at de har syndromet. Pcos kalles også noen ganger for Stein-Leventhal syndromet, så du kan sikkert finne mer info om du søker opp dette også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå