Gå til innhold

Celleforandringer på livmorhalsen!?!?!?!?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg ble 25 i år, fikk jeg brev fra kreftregisteret med anbefaling om å ta celleprøve fra livmorhalsen. Dette fikk jeg gjort for noen uker siden, og i dag lå det brev fra legen i posten.

Der skriver han at "prøven som ble tatt fra livmorhalsen sist du var her, viste celleforandringer som sykehuset anbefaler blir undersøkt nærmere."

Hva betyr dette? Er det grunn til full panikk, eller er dette antakeligvis ikke noe farlig? Blir jo litt redd her, og tenker på alt mulig. Er det noen som kan litt mer om dette og vet hva det mest sannsynlig er? Hvor stor er sjansen for at det er kreft? Hvor stor er sannsynligheten for at de må fjerne livmora? :-(

Tror dere det tar lang tid før jeg får innkallelse fra sykehuset?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde celleforandringer når jeg var 17 år. Det eneste som skjedde var at jeg måtte inn på en kontroll etter 6 mnd for å se hvordan det var da. Når jeg da kom til kontroll hadde denne forandringen stabilisert seg og alt var normalt.

Celleforandringer kan føre til kreft, det er derfor de vil du skal sjekkes, men i de aller fleste tilfeller er celleforandringene ufarlige. Jeg vet ikek hvor stor sannsynligheten er for at det er kreft, men legen sa til meg at de kun gjorde det som rutine, og at i de aller fleste tilfeller var det ikke kreft.

Skrevet

Det er på forhånd umulig å si om du må foreta noe inngrep eller om dette er ufarlig. Men foreløpig ville jeg tatt det med ro, de aller fleste tror jeg får slike forandringer fra tid til annen uten at det er skummelt.

Sykehuset kommer til å ta grundigere prøver av deg. De rangerer alvorligheten av forandringene fra 1 til 3, der nr 1 og 2 som oftest går over av seg selv, mens nr 3 må behandles. Jeg har hatt nr 3 og måtte fjerne en bit av livmorhalsen, men ikke hele livmoren. Jeg kjenner også flere som har gjort dette. Jeg har dessverre en venninne som hadde celleforandringer som utviklet seg til kreft og hun måtte fjerne hele livmoren. Dette er heldigvis ikke vanlig for noen på vår alder. Men det går bra med henne i dag, hun er helt frisk og har vært det i flere år.

Lykke til, det går helst bra!

Skrevet

jeg har hatt det, er 27 nå, mange år siden.4 el noe... Da måtte jeg operere bort litt av livmortappen. Allt var helt fint heldigvis :-)) Jeg har hatt kjønnsvorter, da kan man få celleforandringer visst...

Sikkert ikke noe.. Men jeg går til gyn en gang i året, ble anbefalt det også tror jeg siden jeg hadde hatt celleforandringer...

Skrevet

Huff... Jeg får vel bare krysse fingrene. Jeg ser vel på det å skulle fjerne livmoren som noe av det verste som kan skje meg... Jeg vil så veldig gjerne ha flere barn. Får håpe det er nr 1 eller 2 da! (og så håper jeg at jeg får time på sykehuset snart slik at jeg slipper å bekymre meg over dette......) HI

Skrevet

Hvis det er nr 3 og du må fjerne en bit av livmorhalsen slik jeg måtte, går det helt fint å få barn etterpå, det har jeg fått! Livmoren må du kun fjerne dersom det er kreft og sannsynligheten for det er jo mindre.

Men uansett, lykke til, håper på dine vegne at du får raskt time så du slipper å bekymre deg, det er nesten det verste med hele greia husker jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...