milliemor :) Skrevet 20. oktober 2009 #1 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg ser at det største argumentet for de som ikke vil ta vaksina her inne, er at den inneholder kvikksølv. Noen skriver at den inneholder mindre enn det vi får i oss gjennom mat per dag!? Javel. Hvor mye er dette da? Jeg vil ha konkrete tall. Hvilke matvarer og hva står kvikksølv under på ingredienslista? Hvor mye er det i vaksinen? Takker for svar.
Maisie Skrevet 20. oktober 2009 #2 Skrevet 20. oktober 2009 Har ikke konkrete faktatall, men har lest at det ikke er mer kvikksølv i vaksina enn i hva man får i seg gjennom maten på et par dager. Og at det dessuten er kvikksølv i de vaksinene man fikk som barn. Kanskje andre har faktatall?
milliemor :) Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg fant jeg fant : "Den norske innkjøpte vaksinen fra GlaxoSmithKline; Pandemrix, inneholder derimot en meget lav dose virusantigen - den laveste av alle vaksiner i dag (3,8ug) - og er tilsatt den høyeste mengde adjuvans (ASO3-skvalen) samt kvikksølv (5-2,5ug pr. dose) og leveres i flerdosepakninger der man må blande løsninger før de settes, noe som øker risiko for forurensing. På grunn av lav antigendose må to injeksjoner settes med tre ukers mellomrom. Dermed vil også to doser adjuvans og kvikksølv settes, noe som kan være uheldig med hensyn til bivirkninger. " Men det forteller meg fortsatt ikke om dette er mye eller lite, eller hvor mye som evt er i mat, og jeg lurer fortsatt
milliemor :) Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 20. oktober 2009 Her fant jeg enda litt mer, hvis noen lurer på det samme som meg: "Matvarer, inkludert sjømat, inneholder spor av kvikksølv. Innholdet varierer. Hvis inntaket av slik kvikksølv er høyt, dvs. over tolerabelt ukentlig inntak, kan det ha negativ effekt. Metylkvikksølv kan føre til skader på nervesystem, og spesielt foster og små barn er utsatt. Kvikksølv overføres fra mor til foster under svangerskapet, og skilles dessuten ut i morsmelk. Derfor må gravide og ammende være ekstra forsiktige. EU har fastsatt grenseverdier for totalt kvikksølv i matvarer. For de fleste fisk, inkludert muskelvev av krepsdyr (f. eks klokjøtt av krabbe) er grenseverdien for kvikksølv 0,5 mg/kg. For visse arter rovfisker er grenseverdien 1 mg/kg. Det er også fastsatt et tolerabelt ukentlig inntak for metylkvikksølv på 1,6 µg/kg kroppsvekt. Det er den mengden en person kan spise hele livet uten fare for negative helseeffekter. For en person på 60 kg tilsvarer dette 0,096 mg pr uke. Undersøkelser viser at det er veldig få av oss, ca 0,6 prosent, som har et kosthold der inntaket av metylkvikksølv er over tolerabelt ukentlig inntak."
mamma og my Skrevet 20. oktober 2009 #5 Skrevet 20. oktober 2009 En annen liten detalj når det gjelder kvikksølv: Vaksinen er tilsatt etylkvikksølv, som har kortere halveringstid i kroppen enn metylkvikksølv. Det gjør at den tiden kvikksølvet er i kroppen, er enda kortere ved det kvikksølvet som er i vaksinen enn det kvikksølvet som er i kosten. Dermed: tryggere.
SusyQ Skrevet 20. oktober 2009 #6 Skrevet 20. oktober 2009 Fant dette på Legemiddelverket: Mengden kvikksølv i én vaksinedose Pandemrix er 2,5 µg. Til sammenlikning er gjennomsnittlig inntak av kvikksølv i form av metylkvikksølv gjennom kosten beregnet til ca 4 µg per dag. Amerikanske undersøkelser viser at 170 g hermetisk tunfisk gjennomsnittlig inneholder 17 µg kvikksølv. Det ukentlige inntaket (PTWI) av metylkvikksølv skal ikke overstige 40 µg for en gravid kvinne på 60 kg. Sagt med andre ord: Vi kunne tatt 16 svineinfluensavaksiner etter hverandre og likevell holdt oss innenfor grensen for det som er trygt for gravide.
milliemor :) Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter #7 Skrevet 20. oktober 2009 Jøss:) Dette var veldig interessant fakta! Tusen takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå