Gå til innhold

Hvorfor bruker ikke Norge samme vaksinen som andre!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvorfor har de tatt den billigeste typen vaksine??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det handler om samfunnsøkonomi og ikke indvidene i samfunnet!

Skrevet

Kan vi stole på dette da? Hva er forskjellen på dem??

Noen som vet?

Skrevet

Jeg har svart i tråden om å ha overhørt helsesøstre...

Der finner du forskjellen, og det er ikke noe jeg finner på.

Skrevet

men jeg ser ikke grunnen til at de skal ha forskjell på det ? Er den ene bedre en andre? Altså, får jeg en ¨tryggere¨ vaksine om jeg bestiller den dyre typen privat??

Skrevet

Svaret er ja, da den dyre vaksinen har mer virus som igjen gir kroppen en stor nok dose til å være tilstrekkelig effektiv, uten tilsetninger som skal forsterke effekten av viruset. Du blir da immun OG slipper å tilføre kroppen giftige stoffer som man ellers har forbud mot.

Skrevet

Takk for svar :D

Vet noen prisen på den dyre typen og hvor jeg eventuellt kan få tak i denne??

Skrevet

Tror Norge var litt raskt ute med å hamstre vaksine...akkurat som å få panikk og bare handle inn den første man ser.

Skrevet

Desverre tror jeg ikke du kan gjøre annet enn å vente til denne vaksinen kommer til Norge, noe den med stor sannsynlighet vil gjøre ettersom befolkningen i stor grad nekter å la seg vaksinere med dagens tilbud.

Jeg tror ikke jeg ville tatt sjangsen på å injisere en blanding kjøpt på nettet, nei. Men slapp av, den rene vaksinen kommer til Norge og mest sannsynlig i januar.

Skrevet

Men de som er i risikogruppe burde jo egentlig ha den nå, lik alle de andre.. Nekter å tro at det kan være så vanskelig å få den hit før januar??

Skrevet

Produksjonskapasiteten er sprengt pga enorme bestillinger fra land som tenker mer på individene enn Norge gjør.

Har vi tabbet oss ut gjennom å bestille et dårligere produkt i all hast, må vi bare trekke kølapp og stille oss bak de som var klokere enn oss, desverre!

Skrevet

Det mener jeg også, at det må gå an å gi den til de som er i risikogr.

Skrevet

Vel da får vi isolere oss til januar da.;o)

Men jeg skal ikke gi meg så lett. Skal snakke med barnelegen til min datter i morgen, og høre litt med ham om dette.,

Skrevet

Det blir ikke mer vaksine av den typen dere vil ha bare fordi dere nekter å ta den andre! Du kan ikke skaffe vaksina du vil ha privat!

Det er ikke mer vaksine tilgjengelig på verdensmarkedet akkurat nå, så å mase om en annen vaksine hjelper fint lite!

Norske myndigheter har prioritert å få NOK vaksiner RASKT NOK. De har valgt en vaksine som er laget av stoffer som er testa og funnet trygge.

Det er NÅ det kommer en influensabølge. Hvis nok mennesker vaksinerer seg, kan vi holde bølgen under kontroll. Om nok mennesker sitter hjemme og ønsker seg en annen vaksine, kan vi få problemer. Husk også at man ikke bare vaksinerer seg for seg selv, men for å hindre spredning av sykdommen til utsatte grupper. Noen få kan ikke ta vaksina, f.eks. folk som er allergiske mot den eller barn under tre år. Har du lyst til å være med å spre en potensielt farlig sykdom til dem?

Forøvrig er det mer info i denne tråden:

http://www.barnimagen.com/forum/thread/140843787

Skrevet

Jeg kan ikke skaffe den privat nei, men de som vaksinerer er pliktig til å gi alternativer hvis de finnes, og ihvertfall om man selv betaler for den.. Man må kanskje vente, men de kan ikke nekte oss den andre vaksinen. Hvorfor er du så imot at noen heller vil ha denne Småtorsk?

Skrevet

Fordi den ikke er tilgjengelig nå, og epidemien kommer nå. Akkurat nå finnes det ikke alternativer tilgjengelig!

For all del, hvis du klarer å få tak i den andre vaksina håper jeg du roper ut, for da vil jeg også ha den! Men det hjelper ikke å vente til etter at pandemien er her for fullt med å ta vaksine.

Skrevet

epidemien har vært rundt oss hele tiden, Og hvis man fortsetter å være bevisst og lever etter de retningslinjer som finnes for å forhindre smitte, så må man da kunna se ting litt an. Jeg skal selvsagt rope ut. Argumentet mitt til barnelegen vil være at hun er i risikogruppe og at det faktisk er han som satt henne der OG er den som ikke mener vi trenger å vaksinere henne. Siden hun har fått fortrinnsrett på denne vaksinen , får hun det kanskje på den andre også. Eventuelt om jeg skal være nødt til å dra til England eller Tyskland for å gitt henne den så er det også et mulig alternativ, helt utfra hva/ og hvordan utvikklingen er. Igår var jeg imot denne vaksinen, Idag var jeg mere for igjen, for så bli glad da jeg fant ut at vi kan vaksinere, fast kanskje ikke akkurat nå nå på torsdag, og med en vaksine jeg føler er tryggere.

Imorgen etter å ha snakket med barnelegen, kan det hende jeg endret meg igjen. Det viktigste føler jeg er at jeg lander på et beslutt jeg kan føle meg komfortabel med, og som jeg kan leve med uansett utfall, med eller uten vaksine.

Skrevet

En billig blanding fra nettet? Det er det dummeste jeg har hørt. Dere har sååå sinnsykt dårlige argumeneter uten kildehenvisninger dere som er MOT vaksinen. Jeg blir oppgitt over at det finnes så mange lite opplyste og lite oppegående mennesker som velger å få barn...Jeg tar vaksinen- Har termin i desember. Hadde jeg hatt termin før eller etter ville jeg også tatt den- ingen tvil om det.

Skrevet

Les før du svarer, 21:41.

Det det var snakk om her var den vaksinen som IKKE finnes her i Norge, og som mange håper man kan skaffe allikevel. Altså IKKE den vaksinen du skal ta, dumma!

Skrevet

Jeg skjønner at din situasjon er spesiell, Cat68, og at det er et vanskelig valg du skal ta. Jeg har ikke noe ønske om å legge meg opp i ditt, eller andres, private valg. Men din spesielle situasjon kan heller ikke brukes som utgangspunkt for å gi generelle råd.

Det finnes mange missforståelser der ute om vaksina, og det er greit å klare opp i dem:

-Det er IKKE bevist noen skadevirkninger av skvalen eller kvikksølv i vaksine. WHO har gjort grundige undersøkelser, og konkludert med at vaksiner med disse stoffene kan brukes.

-Det finner IKKE noe alternativ til vaksine med disse stoffene i Norge i dag. Det går IKKE an å kjøpe alternativ vaksine privat, og om slik vaksine blir tilgjengelig vil det eventuelt skje om lang tid, alt for seint til hjelpe mot neste store influensabølge som høyst sannsynlig vil komme meget snart. Dette skyldes at all produksjon av alternativ vaksine i verden er bortbestilt allerede. Og er det tomt, så er det tomt!

-Å vaksinere eller ikke er ikke bare et valg som påvirker deg privat. For å effektivt begrense smittespredning må en ganske høy prosentandel av befolkninga vaksinere seg. Det finnes folk som ikke kan vaksineres, (f.eks. pga. allergi,) og deres eneste beskyttelse vil være avhengig av at det ikke spres smitte i befolkninga.

Dette er et kjempevanskelig valg, jeg var skeptisk til vaksina lenge selv og har all forståelse for de som fortsatt er det. Ingen kan garantere at vaksina er 100% trygg.

Men det er en god del feilinformasjon der ute, og den bør ikke få lov til å spres uimotsagt.

Skrevet

Jeg hørte på en radiodebatt om vaksina i dag, og der sa FORSVAREREN av vaksina at WHO ikke vil si at det ikke kan bli alvorlige bivirkninger. Nettopp fordi de ikke vet!

Skrevet

Jeg er ikke spesielt hysterisk av meg til vanlig, men jeg vil verken utsette meg selv eller mitt barn for et medikament jeg føler ikke er bra nok. Så jeg flyr til Tyskland første uken av November og betaler for å ta den rene vaksinen privat der. Dette er faktisk en mulighet...

Skrevet

Det er ikke mulig for noen, å si om noen medisin, naturmedisin, vaksine e.l. at det er 100% trygt. Ingen kan garantere det. Så ja, det kan teoretisk sett være bivirkninger ved vaksina. Dessverre.

Men det er 100% sikkert at svineinfluensaen kan føre til dødsfall.

Så for min del blir det å velge det minste av to onder, dvs. det som minst sannsynlig er farlig. Og jeg tror det er langt større sannsynlighet for å bli rammet av farlige bivirkninger eller komplikasjoner (for meg eller babyen i magen) ved å bli syk av influensa enn ved å ta vaksina.

Skrevet

Vi skal alltid være så spesiell:P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...