Gå til innhold

ikke ta vaksinen !?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har hørt at den ikke er testa skikkelig på gravide...

og de vet ikke sikkert hva den gjør....

tror jeg står over jeg eller,,,,,???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kanskje du skal gå inn på fhi.no og lese litt mer før du bestemmer deg....

Skrevet

Beklager, klarer ikke å la være å kommentere på denne linken til "fritt helsevalg". Synes innholdet virker usaklig, uopplyst og konspiratorisk. Hvordan går det an å (uten videre argumentasjon) påstå at det ikke fins en pandemi? WHO har definert "pandmi" ut fra nøye utarbeidede kriterier og faglige begrunnelser og ingen lands myndigheter er uenig i dette. Og hvordan går det an å påstå at svineinfluensaen praktisk talt er forsvunnet i Norge? Nei, dette er noe av det mest useriøse jeg har lest på lenge, og jeg har lest mange innspill både for og i mot vaksinen. Dette bør ikke danne grunnlaget for den beslutningen man skal ta om vaksine eller ikke!

Derimot kan man lese seriøse, saklige og faglige begrunnede innspill -for og i mot vaksinen- på mange nettsteder som WHO, FHI, Norsk legemiddelfirma, noen artikler i Aftenposten, dagens medisin, andre lands statlige myndigheter, andre lands seriøse aviser osv.

Skrevet

ta å søk litt på innholdstoffene i vaksinen så finner du mange studier om er seriøse og som backer opp det om står der er jo en grunn til at tyskere amerikanere m.fler benytter en ann vaksine på sine gravide? jeg hadde vaksinert meg umiddelbart om jeg hadde fått den typen de benytter. men man vet at thimerosal er knytta opp mot autisme er derfor man vanligvis ikke benytter dette stoffelengre men fhi ga dispensasjon for dette da man bestillte pandermix.

Skrevet

Det fins mange studier som er seriøse ja. Men akkurat nå så kommenterte jeg på linken du la ut, og ikke noe annet. Når det kommer så mange useriøse innspill på en og samme nettside klarer jeg ikke å ta noe av det som står der seriøst.

Men for å forfølge din argumentasjon; når du sier at "Man vet at thiomersal er knytta opp mot autisme" så tar du stilling til at akkurat de studiene som hevder dette har rett. Det er også mange (og tyngre) studier som hevder at det ikke er sammenheng. Man må forsøke å se en sak fra flere sider.

Skrevet

Lunda med nr 2 i magen:

Jeg er så enig med deg! Tenk å ha en så useriøs nettside som fritthelsevalg! Prøvde å lese om litt forskjellig der inne, og mangelfull dokumentasjon gjenspeiler seg i det meste som står der.

Er faktisk nesten litt sjokkert.

Jeg har også vært skeptisk til vaksinen tidligere og har søkt masse informasjon, men det er stor forskjell på vitenskap og lettvinte påstander. Av og til kunne man ønske at kvakksalverloven fortsatt var gjeldende!!!

Skrevet

Tiomersal er ikke forbundet med autisme! På slutten av 90 tallet ble det publisert mange studier som hevdet nettopp det, men dette er blitt tilbakevist i flere store, nye og kvalitetsmessig gode studier. Jeg kan komme med link til uttalelser angående dette av amerikanske helsemyndigheter i morgen(har det liggende på jobb-pc-en min).

Skrevet

Skjønner ikke du som lager innlegget som sier til gravide at de ikke bør ta vaksinen, og grunnen til det er at den ikke er testet på gravide. Grunnen til det er at det ikke er lov å teste på gravide eller barn,men det er testet på mus. Tror det var mus.

Min onkel er lege og diskuterte litt med han på lørdag ang svineinfulensa. Det han sa var at hvis man fikk svineinf fikk man HØY feber over lang tid, noe som ikke er bra for babyen. En annen ting er at gravide får ofte komplikasjoner, f.eks i lunger som man da må ha medisiner for og noen havner i respirator. Blir man ordentlig syk blir mamman prioritert, ikke babyen. Mye av medisiner man får på sykehuset for å redde mor trenger heller ikke være veldig bra for babyen. En annen ting er at de sier man må være over i 2.trimester før man får vaksine, det er fordi at alle organer er utviklet, og babyen skal bare modnes. De mener da at det er trygt for gravide å ta vaksinen. Tror ikke de går ut å anbefaler gravide å vaksinen hvis ikke det er trygt for både mor og barn. De er jo veldig flinke til å advare oss om alle andre farer som f.eks mat.

Syntes ingen her inne bør fortelle andre hva de burde gjøre i forhold til vaksinen. Syntes alle burde ta kontakt med sin lege for vurdering i steden for å uroe hverandre her inne.

Skrevet

Må bare klare opp i en ting:

Thiomerosal i vaksine er IKKE knyttet til autisme!

Det var en gang en TEORI om at timersal kunne føre til autisme, men denne teorien er grundig tilbakevist.

Jeg sitererer fra Statens Legemiddelverk:

"Kan tiomersal skade nervesystemet, påvirke utviklingen eller føre til autisme hos barn?

Det er publisert en rekke artikler som hevder at det er en sammenheng mellom autisme og bruk av tiomersal i vaksiner.

I flere land, bl.a. Sverige, Danmark, England og USA, har det blitt gjennomført omfattende epidemiologiske studier for å undersøke om det finnes noen sammenheng mellom bruk av tiomersalholdige vaksiner og forstyrrelser i utviklingen av hjernen og nervesystemet. På grunnlag av resultatene fra disse studiene som har pågått siden 2001, har eksperter både i Verdens helseorganisasjon og de Europeiske legemiddelmyndighetene (EMEA) konkludert med at det ikke finnes en sammenheng mellom bruk av tiomersalholdige vaksiner og utviklingsforstyrrelser slik som forsinket språkutvikling og autisme.

En forskergruppe sammensatt av eksperter på epidemiologiske undersøkelser fra University of Colorado Health Sciences Center i Colorado og Center for Disease Control (CDC), Atlanta, Georgia, har gjennomgått 12 studier publisert i vitenskaplige artikler som enten mente å bekrefte en sammenheng eller som ikke fant noen sammenheng. Konklusjon på denne gjennomgangen var at de studiene som viste en sammenheng hadde vesentlige mangler i måten studiene var gjennomført på, og at konklusjonen derfor var trukket på sviktende grunnlag.

Les mer her:

http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____80891.aspx

Siterer også fra FHI:

"Denne vaksinen inneholder konserveringsmiddelet thiomersal, en kvikksølvforbindelse som har bakteriedrepende effekt. Dette er helt nødvendig for å hindre bakterievekst ettersom vaksinen leveres i flerdoseglass. Det er gjort grundige risikovurderinger av thiomersaltilsetningen, som har vært benyttet i vaksiner i over 70 år. Disse undersøkelsene viser at thiomersal ikke medfører noen helseskade. "

Det er heller ikke korrekt at FHI ga dispensasjon for denne vaksinen:

"Mengden kvikksølv i Pandemrix utgjør 0,0005 vektprosent. Som nevnt innledningsvis gjelder ikke kvikksølvforbudet for produkter som inneholder mindre enn 0,001 vektprosent. Selv uten unntaket som er gitt for thiomersal som konserveringsmiddel i vaksiner, ville derfor ikke Pandemrix vært omfattet av kvikksølvforbudet."

Og når det gjelder mengden tiomersal er det heller ingen grunn til å bli redd:

"Mengden kvikksølv i én vaksinedose som inneholder tiomersal som konserveringsmiddel er vanligvis mellom 2,5 og 25 µg.

Til sammenlikning er gjennomsnittlig inntak av kvikksølv i form av metylkvikksølv gjennom kosten beregnet til ca 4 µg per dag. Amerikanske undersøkelser viser at 170 g hermetisk tunfisk gjennomsnittlig inneholder 17 µg kvikksølv."

Vi kan gjerne diskutere vaksinen, men da må det må vi legge fakta til grunn, ikke rykter. Er liten vits å skremme andre uten grunn.

Skrevet

Altså:

Denne influensavaksinen er laget på nøyaktig samme måte som de andre årlige, influensa vaksinene, som er tatt av gravide i årevis, og som er klinisk testet på over 41 000 personer. Influensavaksinen har vist seg å ikke føre til noe økt fare for babyen i magen.

I tillegg er denne spesifikke vaksinen (Pandemrix) testa på over 2000 mennesker så langt i kliniske undersøkelser, samt gravide. Resultatene viser at heller ikke denne influensavaksinen fører til noe økt fare for mor eller barn. Tvertimot beskytter den mor og barn mot alvorlig skade og død som følge av svineinfluensaen.

Det finnes masse informasjon ute om dette på de aktuelle helseorganenes hjemmesider f.eks

www.fhi.no

www.pandemi.no

Snakk med fastlegen din når vaksinen kommer du. Hun/han kan nok gi bedre råd enn all slags skremselsmaling og "hørt at" på nettforum :-)

Skrevet

Etter det jeg har fått med meg har de ikke vaksinert gravide med vaksiner med sqalene før... Så den er ikke lik de andre influensavaksinene! De inneholder ikke squalen, da dette er forbudt. Roter kanskje rundt i det nå, men etter alt jeg har lest er det dette jeg har kommet frem til. Det er da squalen de er mest skeptiske til å sprøyte inn i gravide. Greit nok det er et stoff vi har i kroppen fra før, men det er ikke ensbetydende med at kroppen aksepterer det om det blir injisert rett inn i en blodåre. Det blir ikke det samme!

Man kan sikkert diskutere dette frem og tilbake i det uendelige, uten egentlig å bli noe klokere. Jeg synes det har vært alt for lite åpenhet rundt denne vaksinen fra FHI sin side, og det er det som gjør meg mest skeptisk. Har sendt dem en mail, men ser ikke ut som om jeg får svar. Får vel bare krysse fingrene og få dritten sprøyta inn... Kjenner jeg blir skikkelig provosert av hele opplegget. Gi oss i det minste de beste vaksinene der ute... Alle andre klarer jo skaffe dem. Og ja, jeg vet de sier de ikke får tak i, men det var da ikke noe problem for Tyskland i sist uke. De bestemte at alle gravide skulle ha uten sualene og tiomersal. Kanskje det står mest på viljen??...

Skrevet

Hei SusyQ

Du kan jo kanskje lese hva Smittevernsprofessor Bjørg Marit Andersen ved Ullevål Universitetssykehus skrev i Dagens Medisin for noen dager siden. Det er ikke slik at selv om man som gravid er kritisk, så er man ikke konspirasjonsteoretiker av den grunn. De fleste klarer å skille mellom såkalt "sprøyt" som kommer fra fritt sykehusvalg og plakater uten avsender. Allikevel er dette et vanskelig valg å ta for mange i og med at vaksinen vi får i norge ikke er testet på gravide. Slik er det nå bare. Vi vet ingenting om bivirkningene. Kanskje litt greit med saklig informasjon fra flere hold?

http://www.dagensmedisin.no/debatt/2009/10/15/avhengig-av-rene-og-effekt/index.xml

og

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2009/10/15/gravide-bor-ikke-ta-pandem/index.xml

God lesing :o)

Skrevet

Jeg mener ikke at alle som er skeptiske til vaksinen er konspirasjonsteoretikere, men jeg mener det er viktig å basere innleggene sine på fakta (helst med linker til kilder) heller enn å dra frem rykter og ting "jeg tror jeg har hørt". Det kan lett skremme andre unødig.

Har lest innlegget på Dagens Medisin, og tilsvarene. Jeg er helt enig med henne i at de ideelle ville vært om vi fikk den tiomersal frie vaksinen, men nå har vi faktisk ikke den muligheten i Norge.

Da er spørsmålet hva vi faktisk gjør i den situasjonen vi står i idag, med den andre bølgen av svineinfluensa på vei over oss, og flere norske, sunne friske kvinner i sin beste alder som allerede har dødd. (Dette i motsetning til vanlig influensa som rett nok tar livet av eldre og folk med svært svekket immunforsvar, men slett ikke friske gravide!)

Jeg leser slett ikke overlegen dithen at hun i den stillingen vi er i nå mener det er tryggere av gravide å droppe vaksinen. Svineinfluensaen er en større (og langt mer reell!) trussel mot vår og fosterets helse enn timorsalen i Pandemrix vaksinen.

Om du vil kan jeg godt sjekke med henne? Jeg jobber med området.

Skrevet

Og angående squalene er det dette Verdens Helseorganisasjon har å si. De har nå ganske grei oversikt:

http://www.who.int/vaccine_safety/topics/adjuvants/squalene/questions_and_answers/en/

Etter det jeg kan lese her stemmer det IKKE at squalene er forbudt. Ei heller at det ikke er testet på gravide/nyfødte. (Synes særlig denne setningen var betryggende: " Clinical studies on squalene-containing vaccines have been done in infants and neonates without evidence of safety concerns.")

What is squalene?

* Squalene is a naturally occurring substance found in plants, animals, and humans. It is manufactured in the liver of every human body and circulates in our bloodstream.

* Squalene is commercially extracted from fish oil, and in particular shark liver oil. Squalene used in pharmaceutical products and vaccines is purified from this source.

Is there squalene in vaccines?

* Since 1997, an influenza vaccine (FLUAD, Chiron) which contains about 10 mg of squalene per dose, has been approved in health agencies in several European countries. Squalene is present in the form of an emulsion and is added to make the vaccine more immunogenic.

What is known about the safety of squalene in vaccines?

* Twenty two million doses of Chiron's influenza vaccine (FLUAD) have been administered safely since 1997. This vaccine contains about 10mg of squalene per dose. No severe adverse events have been associated with the vaccine. Some mild local reactogenicity has been observed.

* Clinical studies on squalene-containing vaccines have been done in infants and neonates without evidence of safety concerns.

Why do some people think squalene in vaccines carries a risk?

* A few people have tried to link the health problems of Gulf War veterans to the possible presence of squalene in the vaccines these soldiers received.

* One published report suggested that some veterans who received anthrax vaccines developed anti-squalene antibodies and these antibodies caused disabilities.

* It is now known that squalene was not added to the vaccines administered to these veterans, and technical deficiencies in the report suggesting an association have been published.

Skrevet

Når det gjelder squalene, se over. Innleggene la seg bare litt feil rekkefølge :-)

Skrevet

Manger her inne på BIM er hysteriske. Og gjør andre urolige og bekymret av små bagateller som hverken har noe å si for mor eller barn. Bra at dere sjekker at vaksinen ikke skader babyen, men det er da grenser. Er allerede lei av vaksine debatten. Nå blir vel jeg beskylt her inne for ikke å ta vare på babyen min osv, men det får i såfall bare være. Slapp av jenter og damer, hør på legene og de som har greie på det. De har MYE mer kunskap og erfaring enn veldig mange her inne...

Pleier vanligvis ikke å svare på sånne innlegg, men denne gangen gjorde jeg det....

Skrevet

Til HI: det har vært veldig mange tråder her inne om svineinfluensa og vaksinen. Jeg foreslår at du søker de opp og leser gjennom. Det virker som du begynner en ny tråd sånn at andre kan dele informasjon med deg og fortelle sin mening, når du har sannsynligvis nesten bestemt deg allerede.

En annen ting, jeg leser og hører ofte at folk ikke vil ta vaksinen fordi den ikke er testet på gravide. Hvordan skal man teste medisiner på gravide??

Er det mange her inne som hadde rukket opp hånda og frivillig vært med på en utprøving av en ny medisin for å se om det ble skader på fosteret eller ikke? Uten noe som helst fordel mener jeg, svineinfluensa vaksinen er litt annerledes da vi blir beskyttet fra en muligens farlig sykdom.

Nei, det hadde ingen av oss gjort så vi kan heller kke forvente at legemiddelsprodusentene finner grupper med gravide andre steder i verden for å utføre tester på før de begynner med sprøyter på norske damer.

Med en ny vaksin så begynner det først å bli prøvet ut for ordentlig når den tas i bruk. Dette er ikke første gang i historie dette har skjedd. En gang var det første gangen de satt meslinger, rubella, polio, tuberkulose eller hjernehinnebetennelse vaksine i et menneskes kropp, til og med kroppen til den første baby som fikk de vaksinene.

Noen må gå først. På basis av all forskning, kunnskap og erfaring de har samlet de siste årene så er jeg villig til å stole på at det går bra. Alle kan ta sin egen valg. Od det er til deres fordel, dere som ikke vil vaksinere dere uten mer testing, at noen av oss gjør det så snart vi kan. Da får dere se om det er trygt.

Skrevet

Jeg mener det tydelig står i artikkelen at hun ikke anbefaler gravide å ta Pandemrix. Hygieniske tiltak er det aller beste. Men du kan gjerne ta kontakt med henne. Hadde faktisk tenkt å ta kontaktselv, og kommer sikkert til å gjøre det. Forresten så kan du (hvis du kan tysk) lese litt om Pandemrix og skandalen i tyskland.. der har regjeringen bestilt en annen vaksine til seg selv, mens befolkningen skal ta Pandemrix... står om det i

http://wissen.spiegel.de/wissen/resultset.html;iso?suchbegriff=pandemrix&site=SPIEGEL

Offentlige myndigheter i flere land gjør og sier mye forskjellig og mye rart. Det er ikke rart at folk blir forvirret og kanskje litt forbannet.... og faktisk også ganske fortvilet.

Skrevet

Hvordan kan man tolke dette som at hun anbefaler gravide å ta vaksina:

"Men jeg støtter internasjonale og nasjonale helsemyndigheter i deres råd om å vaksinere gravide og andre risikopersoner mot svineinfluensa. Imidlertid bør gravide og andre risikopersoner IKKE utsettes for en uprøvd vaksine som Pandemrix med adjuvans og kvikksølv. Til dette bør det skaffes til veie RENE og effektive vaksiner UTEN adjuvans og konserveringsmiddel i endosepakninger - og med en slik antigenkonsentrasjon at en dose er nok". Sitat http://www.dagensmedisin.no/debatt/2009/10/15/avhengig-av-rene-og-effekt/index.xml

Tragisk og frustrerende at de ikke kan skaffe oss rene vaksiner allerede NÅ!

Skrevet

Ja det lurer jeg også på. Hun anbefaler gravide om IKKE å ta den. Saken er vel at fhi nå har gått så sterkt ut og sagt at den ikke er farlig i det hele tatt selv om WHO og andre land feks Danmark anbefaler vaksine til gravide uten tilsetningsstoffer. De kan liksom ikke gå tilbake på dette nå. SELV om WHO sier at Pandemrix er bedre enn ingenting så betyr ikke det at den er 100% sikker for gravide. Det kan man bare ikke påstå. Det har de ikke data på. Folkehelsa i Danmark anbefaler ikke friske gravide om å ta Pandemrix.

Står mer i Dagsavisen her: http://www.dagsavisen.no/innenriks/article446806.ece

I give up.

Skrevet

I tillegg er denne spesifikke vaksinen (Pandemrix) testa på over 2000 mennesker så langt i kliniske undersøkelser, samt gravide. Resultatene viser at heller ikke denne influensavaksinen fører til noe økt fare for mor eller barn."

Beklager men dette stemmer ikke. Dette er feilinformasjon. Den er ikke testet på gravide, og det er kun modellvaksinen med en annen virusstamme som er testet på 5000 friske mennesker. Ikke gravide.

http://pandemi.no/pandemi/risikogrupper/graviditet/informasjon_om_gravide_og_vaksinasjon_mot_ny_influensa_a_h1n1__596034

Skrevet

ja jeg vet jo att en ikke kan teste på gravide da,,kom litt feil ut bare,,,,

mener bare det ate verken leger eller andre vet hva vaksinen jør med fosteret....noen sier det er helt ufarlig,andre sier det ikke er bra....

så hva skal du tro liksom???

men så er det de som ikke er i tvil,for de vill jo ikke gamble med livet...for det er jo helt sykt....

for friske folk dør jo faktisk..

men så er det d da,tenk om det skjer noe med barne...så skal du ha dårlig samvittighet resten av livet....for de du tok en vaksine som du kansje ikke trengte i det heletatt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...