Gå til innhold

Gravid IGJEN :) Dere med erfaring - trenger noen råd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ut for at vi får en til i juni - kjempe koselig! Har to fra før, eldste nettopp fylt 3 år. Hvordan er det å ha tre så tette? Får man noe tid igjen. Kjenner jeg har veldig behov for en time eller to alene på kvelden, rekker man fremdeles det? Sikkert teit spørsmål, men jeg ønsker meg så innigranskauen en hund (har hatt flere tidligere), men ble nå plutselig usikker på om jeg får tid alikevell...? Noen med erfaring de vil dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du er det minste usikker på om du får tid til hunden så lar du vær!! Det er så altfor mange hunder som blir omplasset når de er ca 1 år fordi eierne finner ut at de ikke har tid til den lenger.

Erfaringer med tette barn har jeg ikke, siden jeg venter første nå. Men jeg har 2 hunder fra før, hvor den ene er en hund som jeg tok til meg 1 år gammel, og jeg vet hvor tidkrevende de er. De står ute hele dagen, men på kvelden vil jeg tro at du kan regne at disse to krever like mye som 1 barn til sammen... de krever stell og kos for å trives :-)

Skrevet

Mine tvillinger var 1 år da jeg ble gravid igjen. Nå er lillesøster 7 mnd og tvillingene 2 år og 3 mnd.

Det er tungt å gå gravid med to små som trenger mamma. Det er ikke til å komme bort fra.

Den første tiden er utrolig slitsom, med bitteliten baby som helst vil ligge på puppen hele døgnet, og to små som gjerne vil ha oppmerksomhet fra mamma.

Men alt går seg til!

Husk f.eks at disse små sover ganske mye på dagtid de første 3-4 månedene. Og etter en stund så får den nye babyen kveldsrutiner den også (ihvertfall i teorien...), og da får du og pappaen litt tid for dere selv.

Jeg ville kanskje ventet litt med hunden. Å ha valp er jo veldig sammenlignbart med å ha baby, så med mindre du egentlig ønsker deg veldig tvillinger, ville jeg ha utsatt hundedrømmen ett års tid, eller så.

Lykke til, og gratulerer med baby i magen :)

Skrevet

Må gjenta at jeg har hatt hunder tidligere altså og jeg skal ikke ha valp - jeg skal ha voksen. Utdannet hundeinstruktør er jeg også, men jeg har aldri hatt 3 barn! Og heller ikke det sammen med hund :)

HI

Skrevet

Jeg har 3 barn, eldste var 4,5 da sistemann meldte sin ankomst (litt mer spredd enn dine). Det var mest travelt fra nr 1 til nr 2 egentlig, da var eldste bare 20 mnd og veeeldig sjalu, ikke gikk han i barnehage heller, så det var nesten bare kav og stress. Stakkars midterste fikk ikke samme kosen som de to andre, det kjenner jeg litt på nå i ettertid. :(

Nå går mine to eldste i barnehage 4 dager i uken mens jeg er hjemme med minstemann, det er deilig, nå kan jeg nyte babyen på formiddagen og nyte de eldste på ettermiddagen/kvelden! Jeg er mye alene med de, så det blir forferdelig travelt til tider, men alt går.

Det jeg vil si er egentlig at det er lettere jo flere du får, tror som sagt det er fra 1 til 2 det er verst - det var det iallefall her og flere andre steder. Lykke til!

Skrevet

3 år mellom er ikke særlig tette da:)

mine var 21 mnd og 16 mnd da baby kom, DET er tett det.. hehe.. (+ jeg har enda 2 til)

men jeg ville kansje ventet med hund da. 3 barn er tross alt mere en 2! å en hund krever mye av eierne sine.

tid dere må bruke på barna:)

Skrevet

Nei, det kommer jo ann på hvordan man ser det. 3 barn på under 4 år er tett nok for meg :)

Vet hva en hund krever, men ikke hva 3 barn krever. Vanskelig dette her... Er ikke alene om dette heller altså! Min mann er så absolutt med! Mangler noe uten hund jeg altså :(

HI

Skrevet

21 mnd og 16 mnd da babyen kom? Mener du å påstå at det var bare 5 mnd mellom to barn?

Skrevet

Forsto ikke helt den der jeg heller, men det må da være at nr 1 var 21 mnd når nr 2 kom og at nr 2 var 16 mnd når nr 3 kom?

Skrevet

Kan ikke si noe om å ha 3 barn og hund av egen erfaring da jeg har kun 2 barn, men det går veldig bra for oss. Noen ganger er det jeg som tar hunden ut, noen ganger tur som familie (da har jeg hunden og mannen barnevogna), men oftest er det mannen min da babyen er veldig knyttet til meg. Men når hun er litt større, så mener jeg det vil gå bedre at hun er sammen med pappa mens jeg og hunden er ute (hun er 12 mnd nå).Og jeg hadde ikke nølt med å ha 3 barn og hund. Mine foreldre hadde 3 barn og 2 hunder, gikk bra det også. Og lillesøsteren min hadde 4 barn, hund og 3 katter, men hunden måtte avlives i sommer.

Tror du får tid til det du ønsker å få tid til. Og jeg er helt enig, livet er ikke helt riktig uten en hund!

Skrevet

ehm, er det bare jeg som ikke får reknestykket til å gå opp? (trøtt). Hvordan kunne det ene barnet være 21 mnd. mens det andre barnet 16 mnd?

Skrevet

Gratulerer! =)

Det går nok helt fint, men hunden ville jeg ha ventet med. Nå kan jeg bare snakke ut i fra egen erfaring, men merker at det blir liten tid til overs til hunden med to tette. Det er et ork når barna er i seng å ta den obligatoriske langturen som kreves når en har hund, og jeg skulle ønske av hele mitt hjerte at jeg kunne gitt hunden all den oppmerksomheten som den burde ha fått. Så hadde jeg vært deg ville jeg ha ventet noen år før dere får dere hund, og da gjerne en rase barna kan lufte og stelle og ta vare på. Det må jo være veldig stas for barna når de blir eldre å få en hund-husker selv hvor stort det var da jeg var gammel nok til å forstå hva som innebar å få en hund, har aldri vært så glad for noe i hele mitt liv tror jeg =)

Skrevet

Bare en tanke... Jeg har ingen erfaring med 3 barn, men har hund :-) Kunne det være et alternativ å ta til seg en gammel omplasseringshund som trengte et godt, men ikke altfor aktivt hjem, de siste årene av sitt liv?

Jeg ville tenkt med fornuften når du skaffer deg hund. Ligget unna gjeterhundene (border, schäfer, belgiere osv). Hva med en litt schlækk labrador? Kan være med på det meste, men rolige til sinns :-)

Jeg har schäfer, som har gått for "lut og kaldt vann" det siste året. Med mann i afganistan, bekkenløsning og så baby har det ikke vært så mye tid til trening. Heldigvis spiser han ikke opp tapeten av den grunn, men familielivet er vel egentlig ikke noe for en hund av hans kaliber. Alikevel tenker jeg nå at det livet han har hatt den siste tiden sikkert er like godt som den gemene familiehundens.

Du triller sikkert barn uansett, så da er det jo bare å ta med hunden! SOm instruktør klarer du sikkert å få en rimelig lydig hund også, dersom du må slippe den for å hanke inn et par unger som springer hver sin vei *hi hi*

Skrevet

Vi skal ha en voksen en, over 2 år, men ingen gammel en. Rett og slett for at den vi hadde sist var hele 7 år før vi fikk henne. Vi hadde veldig mye kos med henne, men hun var på vei "ned". Hun ble 12 år så vi hadde henne jo endel år, men vi hadde gammel hund i altfor mange år om du forstår hva jeg mener :) Var en rottw dette.

En labrador er en jakthund så det er nok ikke aktuelt og heller ikke noen gjeterhund er aktuelt! Er tante til en og eid en selv tidligere - så de orker jeg ikke for å si det på en pen måte :)

Men jeg lurer litt på en polarhund av noe slag. En som kan hjelpe til med å trekke ungene på ski osv. Vi er mye ute og liker å stå på ski/ake/sykle osv så jeg tror jo den vil få mye trim av familieturene og livsstilen vår sånn generelt, men jeg vil jo gi den noe mer enn det også :)

Takk for fint svar!:)

HI

Skrevet

Forstår hva du mener, men her i huset blir det ikke aktuelt at ungene får noen hund! Vi skal ha familiehunder, egne kan de skaffe seg når de flytter for seg selv eller på annen måte utvikler seg merkbart interessert i den retning. Blir de bitt av bassillen som meg og vil trene hund aktivt som andre driver med fotball etc skal jeg vurdere det, men ellers ikke.

Utover det har jeg allerde to tette og er ikke sliten ;) Har litt ad/hd tendens tror jeg - hehehe

Skrevet

Sant? Så enig, så enig! Må bare prøve tror jeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...