Gå til innhold

Baby på ca6 uker. Våken HELE natta!

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en ukes tid siden snudde snuppa plutselig og sov SÅ godt om natta, bare oppe og spiste litt, bleieskift og så i seng igjen. Men nå er hun så og si våken fra kl 21 til 4 eller 6 om morgenen! Våkner igjen kl 10 for mer mat, sovner igjen fra ca kl12 og sover en god del gjennom dagen før det er på'n igjen om natta! Hun sover litt om natta også, men ikke mer enn 30 min - 1 time. Er fryktelig slitsomt! Vi deler på å være oppe, men det går jo litt over psyken. Og jeg får jo ikke gjort noe om dagen bortsett fra å sove, og det er ikke alltid jeg klarer det heller. Hun sover kanskje ikke mer enn et par timer i slengen om dagen (noen ganger sover hun i 4 timer, men det er mest om morgenen). Og da er det vanskelig å slappe av og klare å sove om dagen. Og så må jeg jo spise, dusje, pumpe etc, så kanskje hun våkner igjen før jeg får lagt meg...

Livet som småbarnsmor er slitsomt altså!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, det er tungt når de snur sånn på det:(

Kan vel ikke gi så mange råd, siden de sannsynligvis ikke hjelper..

Men det jeg vet hjelper er at søvn avler søvn, så dersom de sover godt på dagen, vil de gjerne sove lenger på natta også...:)

Skrevet

Ja, den gangen hun sov så lenge om natta så sov hun masse hele dagen også. Så det er nok riktig det. Ja ja, det blir forhåpentligvis bedre etter hvert. Og sambo vil ha flere barn, det er ikke akkurat DET jeg står og lengter etter ved stellebordet kl 3 om natta ;)

Skrevet

dakkar deg, vet hvordan det er. husker innlegget ditt sist, jeg husker jeg skrev at det kan komme nedturer!! min har vært mye våken om natten, men har også hatt veldig rolige netter.. har ikke turt å tro på revolusjon før det har skjedd en uke i strekk.. og nå har jaggu har min mini vært en knupp de siste 7 dagene, er i seng mellom tolv og ett, sover til mellom fire og fem, pupp, rett ned i senga uuuten å ståke, så sove til rundt åtte når stroebror og pappa drar til skolen, da er han våken litt ettrpå, får ny bleie pga bæsj, men så sovner vi på kryss og tvers i dobbeltsenga uten pappa igjen, under min dyne, og sover da til halv elleve eller kvart på elleve, bank i bordet.. jeg er sååå uthvilt og fornøyd. håper din tur kommer!! mini er fire uker og tre dager.

Skrevet

ps, min erfaring er at jo mindre han sover på dagen, jo bedre har det blitt. merker at mini er myye mer våken nå om dagen,har to lange soveøkter på to-tre timer om dagen, ellers er der bare minidupper etter mat f eks, og jeg prøver å tvinge han til å være våken i mange timer, fra åtte ca, på kelden.. bader leeenge, skifter flere ganger, ligger naken på badet osv osv,bare for å holde han våken.. prøver han å sovne, legger jeg ham flatt rett ut på ryggen i sofaen, og da kvikner han til med en gang..

Skrevet

ja, det er vel bare å konstantere. ikke før har man fått inn en rutine, før de snur oppned på den igjen... vet ikke hvor mange ganger jeg har pustet ut og tenkt, "endelig sover hun om natten"... Det har aldri holdt.

Men men. Kan jo bare tipse om å ha det mørkt på natta. snakke minst mulig, og i så fall hviske til henne. Ikke tilby pupp hver eneste gang, når du vet hun er mett. Ikke skift annet enn bæsjebleier (forutsatt at bleien ikke er veeldig våt). I det hele tatt, senk servicnivået og aktiviteten betraktelig på natta.

Men ikke forvent at en baby på 6 uker skal sove gjennom natta... Det er vel mer tenkelig at hun skal opp ca hver 3. time for mat da også. Når jenta vår snudde døgnet slik du beskriver her, vekket vi henne på dagtid for mat hver 3. time. Det ble bedre, men om det var det som hjalp er jo vanskelilg å si.

Skrevet

Huff- jeg vet SÅ godt hvordan du har det nå, Frøkna!! Dette var som å lese om mine første uker med flisa- bortsett fra at hun sov minimaaalt på dagtid også.. Hun sovnet aldri før kl 03- 04 tida, og sov da helt til 13-14 tida, med mat innimellom. Helt omsnudd døgnrytme med andre ord, og til å bli totalt sprø av. For oss bedret det seg noe ved 8 ukers alder, da sovnet hun gjerne i 01-tida istedet. Dette sammenfalt med ammeslutt og overgang til MME, men vet ikke om det hadde en sammenheng.

Jeg vil imidlertid råde deg til å gjøre det stikk motsatte av det frk fryd anbefaler- for jeg kan LOVE deg at man blir sliten og sprø i hodet av å sitte i mørket natt etter natt på et kaldt soverom og tenke hver kveld at "denne kvelden skal vi få det til". Bare for å oppdage at man IKKE kommer seg i seng før kl 04 denne natta heller, til tross for at man har fulgt alle rådene i boka om mørke, kveldsrutiner, lite service osv.. For slike ting har dessverre minimal effekt på så små babyer- de har sin egen rytme og er fornøyd med den! Eneste som kan funke (ifølge MIN erfaring ihvertfall), er å vekke henne for mat hver 3. time på dagen.

Så mitt råd- sett deg i stua, m dempet men koselig belysning, se på noen serier eller TV, og PRØV å gjøre det beste ut av situasjonen! Det angrer ihvertfall jeg veldig på at jeg IKKE gjorde- det beste for oss alle hadde vært om vi bare innfant oss med situasjonen og prøvde å slappe av med det, og ikke hele tiden stresset mot det umulige målet om legging kl 20...For det er utrolig slitsomt å jobbe mot et mål, kveld etter kveld etter kveld, bare for å innse til slutt at det var fånyttes, at man likeså godt kunne latt vær å sitte der i mørket time etter time.. For det VIL gå seg til etterhvert, av seg selv, og i mellomtiden får man bare prøve å gjøre det beste ut av situasjonen, selvom den føles helsvart der og da!

Lykke til!!!! og hold oss oppdatert- kan jo hende at dette bare er en liten fase, som så mye annet i babyverden =)

Skrevet

Takk for svar jenter, godt å vite man ikke er alene! Er forresten ikke alene om ansvaret her hjemme, sambo er våken endel på natta han og, men han skal jo på jobb kl 7... i dag kom han seg ikke på jobb før kl12 pga han nesten ikke hadde sovet i natt... bra han har en forståelsesfull sjef!

For å svare på forslagene deres:

Snuppa spiser som regel ca hver 3-4 time, kanskje oftere enn det også allerede på dagtid, så er ikke så mye vi kan få gjort der. Hun har god apetitt, men nytter heller ikke å gi henne mat når hun ikke er sulten (har prøvd, he he). Hun får flaske, men jeg pumper meg så hun får mest mm, med noe mme i tillegg. Sånnsett er jeg "heldig" for selv om jeg må pumpe meg så kan jeg likevel overlate endel av matinga til sambo så jeg får sovet.

Når det gjelder natta så har vi forsovet et mindre "tilbud" til henne om natta, men både jeg og sambo sitter og ser på serier på tv mens vi har henne om natta. Orker ikke sitte i stummende mørke og håpe på at hun sovner, for har prøvd det også og det funker ikke! Men vi har mindre lys på i rommet enn vi har om dagen osv.

Å holde henne våken om kvelden er egentlig også temmelig fånyttig. Om hun først sover så SOVER hun. Da tror jeg jeg kunne holdt henne opp ned etter beina og hun ville sovet like godt :) Jeg tror rett og slett at hun har en baby-døgnrytme som ikke er helt lik vår voksen-døgnrytme. Men etter hvert må vi bare prøve å snu på det for jeg blir i alle fall helt ko-ko i hodet av å sove minimalt. Vondt i hodet får jeg også :(

Noen skrev at de ga kammile-te? Hvordan fungerer det? Bare å gi litt kammille-te på flaske? Hvor mye da evt?

Skrevet

Nå har hun snudd døgnet FULLSTENDIG. I natt sovna hun kl 5 og sov da til kl 10. Var våken ca til kl 12 og har mer eller mindre sovet siden. Har prøvd å vekke henne, sette henne opp, ta henne med ut i sola etc, men hun bare sover og sover. Får i henne mat med jevne mellomrom, men nesten så hun spiser i søvne også. What to do?

Skrevet

Huff, det høres ut som om dere sliter litt. Min lille på nesten 6 uker sover heldigvis godt om natta, men jeg vil likevel komme med et par tips (som du kanskje har erfaring med allerede)...

Om dagen er det viktig at babyen får mest mulig dagslys for da dannes melatonin som er viktig for å sove godt. Når babyen sover om dagen er det derfor en fordel at den ligger ute. La den i hvert fall ikke ligge i sengen sin med gardiner trukket for og lyset slukket. Prøv å gjøre dag og natt så forskjellige som mulig. Det vil også si at det er litt dumt å være i stua med henne om natta. Særlig dersom dere har på lys og lyd (TV). Om natta bør hun stimuleres minst mulig, så hun bør ikke snakkes til, og ikke ha noe "spennende" å se på. Jeg skjønner at det er kjedelig for dere å være oppe om natta uten å ha noe å fordrive tida med, men hun kommer neppe til å endre døgnrytme før dere legger bedre til rette for hennes søvn. Om dagen kan du kanskje prøve å holde henne våken litt lengre mellom hver gang hun sover, slik at hun faktisk har behov for å sove om natten. Så små babyer sover uansett veldig mye, så det nytter jo ikke å holde henne våken veldig lenge om gangen, men hvis dere klarer å holde henne våken mye av tida fra ca 18 og til dere legger dere, så er hun forhåpentligvis klar for noen timers søvn på natta. Et koselig kveldsstell med bad og kos funker også fint både for å holde babyen våken og aktivisert, og for å gjøre babyen litt sliten (funker fint for å få min baby til å bli avslappet og fornøyd i hvert fall).

Lykke til med snuoperasjonen! Det er slitsomt når de små holder en våken om natta, men trøst deg med at det uansett går over før eller siden. Tålmodighet er løsningen, for snuoperasjonen tar nok uansett litt tid.

Skrevet

Hei Kari Trestakk. Takk for svar. I natt sto jeg opp kl 1.30 for å avløse samboeren min som hadde vært våken med henne til da. Hun hadde spist masse mat og så ut som hun var på vei til å sovne da, men nei. Jeg slukket de fleste lys og la henne i vogna (hun sover i den foreløpig). Jeg bare hvisket til henne, hadde ikke lyset på på badet da vi skifta bleie etc. Prøvde virkelig å få henne til å sove. Hun sovnet, men våknet med 5 min mellomrom og var urolig og skrek opp. Vugget henne (i vogna), så sovna hun igjen. Våkna igjen etter 5 min osv. Etter en god stund ga jeg opp og ga henne mere mat. Så la jeg henne i senga sammen med meg. Hun var veldig urolig og kavete. Hun tar ikke smokk, men hun fikk suge på fingeren min, og etter 10 min med dette sovna hun ENDELIG. Da var klokka 4.45 og jeg hadde prøvd å få henne til å sove siden kl 1.30.

Nå ligger hun her og sover fortsatt. Har tenkt å gi henne et bad snart og mer mat, men hun har nesten ikke spist i hele dag. Har måttet vekke henne og gi henne mat for hun bare sover, men har spist minimalt i forhold til det hun pleier.

Skal på 6 ukers kontroll i morgen. Skal spørre litt om dette. Hun er jo en "engel" om dagen. Blid og fornøyd (og sovende), og så utrolig urolig om natta. Er litt frustrerende! Ville mye heller ha hatt det omvendt!

Om dagen ligger hun som regel på sofaen med gardinene oppe så hun får masse lys. Ligger av og til i vogna og sover hvis vi er på tur el lignende, men pleier å ha kalesjen nede om det ikke er så kaldt så hun ikke skal bli vant til å måtte ha det helt mørkt om dagen for å få sove.

Oi, nå våkna hun med et hyl her, he he. Sulten sikkert :)

Skrevet

Jeg satt i halvmørket på soverommet, uten noe som helst stimuli (annet enn barnefars snork), i natt etter natt etter natt i over 8 uker. Jeg hadde kveldsrituale hver kveld, med bading og kos og stell- men LIKEVEL sovnet ikke jenta mi før klokken nærmet seg 04- okke som!!

Etter 8 uker orket jeg ikke mer, ble jo helt deppa av å sitte der alene i mørket, så tok med meg flisa ut i stua istedet. Dempet belysning og TVen lavt på i bakgrunnen. Så små babyer ser jo ikke på TVen uansett, og litt bakgrunnslyd er jo bare positivt å venne dem til. Omtrent samtidig begynte flisa endelig å sovne litt før- kl 01 istedet for 04. Dette til tross for stue og TV altså.

Jeg fikk etterhvert råd av Karin Naphaug, men da var flisa blitt 5 mnd gammel allerede. Rådene hun ga, var i hovedtrekk å vekke henne kl 07 hver dag- ut i dagslys og "tvinge" henne til å være våken i en drøy time, halvannen, gi mat og starte dagen liksom. Og prøve å legge kl 21, for så å forskyve det tidligere og tidligere. Men da var flisa som sagt 5 mnd gammel, og det er vel for tidlig å begynne sånn med en 6 uker gammel baby vil jeg tro...Så mitt beste råd er vel fortsatt å bare PRØVE å gjøre det beste ut av situasjonen, og trøste seg med at det sikkert snart snur for dere også!

Skrevet

Ja, litt tidlig å gjøre sånt når de bare er 6 uker gamle. Vi får trøste oss med at de sikkert snur etter hvert av seg selv? Og hvis ikke så får vi hjelpe dem til å gjøre det når de blir litt eldre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...