cherry coke Skrevet 20. oktober 2009 #1 Skrevet 20. oktober 2009 Hvordan regne ut dette, og går det med en helt ordinær kalkulator? 100 000 (1+ 0.06/ 12 ) ^12 -1 = ?? Og -100 000 (1+ 0,06/12) ^11 -1 = ?? Drives me crazy!
Lea Laus Skrevet 20. oktober 2009 #2 Skrevet 20. oktober 2009 Tror du skal slite om du ikke har en kalkulator med ^ tegnet. Mulig jeg tar feil, men mener det betyr at alt som står foran skal ganges med seg selv 11 ganger ?!?
cherry coke Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 20. oktober 2009 Joda, det stemmer det=) Men jeg får ikke det til å stemme med fasiten!
thea - M har gull i gulping Skrevet 20. oktober 2009 #4 Skrevet 20. oktober 2009 Hva er fasiten da? skal prøve ut på min kalkulator:)
thea - M har gull i gulping Skrevet 20. oktober 2009 #5 Skrevet 20. oktober 2009 er svaret 106166,78? på den første
cherry coke Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 20. oktober 2009 Nei=) Første skal være 6167,78 Andre skal være 5639,58 Blir gal av denne oppgaven!
thea - M har gull i gulping Skrevet 20. oktober 2009 #7 Skrevet 20. oktober 2009 jeg får jo det svaret, bare med 10 foran:p er du sikker på at det er slik oppgaven står?
UnePune äntligen hemma! Skrevet 20. oktober 2009 #8 Skrevet 20. oktober 2009 Fikk det samme som thea, men leeenge siden jeg holdt på med matte =P
thea - M har gull i gulping Skrevet 20. oktober 2009 #9 Skrevet 20. oktober 2009 ganske rart dette her.. har prøvd flere ganger men får samme svaret!!
cherry coke Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter #10 Skrevet 20. oktober 2009 Det er det svaret jeg også får, men fasiten sier noe annet...hmm..
___ Skrevet 20. oktober 2009 #11 Skrevet 20. oktober 2009 først tar du 0,06 og deler på 12. Legg til 1. Da får du 1,005. dette ganger du med seg selv 12 ganger. Da får du 1,0616...... Trekk fra 1 og gang med 100.000. Da får du 6167,72.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 20. oktober 2009 #12 Skrevet 20. oktober 2009 Men det er feil, Poamin. Du skal ikke trekke fra 1 før du har ganget med 100 000. HI: I så fall er enten fasiten feil, eller du har skrevet opp oppgaven feil.
___ Skrevet 20. oktober 2009 #13 Skrevet 20. oktober 2009 Enig i at det burde vært en parantes til, men med min løsning kommer man frem til fasiten. Det er ofte vanskelig å skrive en matteoppgave helt riktig da vi mangler en del standardtegn.
thea - M har gull i gulping Skrevet 20. oktober 2009 #14 Skrevet 20. oktober 2009 enig med tosøtemså.. Det skal ikke være så komplisert å regne ut et regnestykke på kalkulator!
cherry coke Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter #15 Skrevet 20. oktober 2009 Har ikke skrevet oppgaven feil, og fasiten må nok stemme. Det er fasit fra en eksamensoppgave.
___ Skrevet 20. oktober 2009 #16 Skrevet 20. oktober 2009 jeg forstår heller ikke hvorfor svaret på oppgave to ikke blir neggativt.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 20. oktober 2009 #17 Skrevet 20. oktober 2009 Fasiten må ikke stemme selv om det er i en eksamensoppgave. Jeg kan love deg at fasiten er feil i forhold til den oppgaven du har skrevet. Fort gjort for en som lager fasit å gjøre en liten blunder. Har jeg gjort maaaange ganger.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 20. oktober 2009 #18 Skrevet 20. oktober 2009 Det hadde ikke jeg tenkt på, Poamin. Har ikke prøvd på nr. 2. Den må definitivt bli negativ, ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå