AnnieG Skrevet 20. oktober 2009 #1 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg holder på å bli GAL. Skal skal ikke. Klarer ikke å bestemme meg. Til dere som skal vaksinere dere, så bør dere i alle fall lese dette innlegget av Professor dr. med. Bjørg Marit Andersen ved Ullevål Universitetssykehus publisert 17 oktober (3 dager siden) i Dagens Medisin. http://www.dagensmedisin.no/debatt/2009/10/15/avhengig-av-rene-og-effekt/index.xml Les dette også: http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2009/10/15/gravide-bor-ikke-ta-pandem/index.xml Beklager hvis det nå forvirrer dere som har bestemt dere for å ta den. Det er ikke ment som. Jeg vil bare gjerne ha noen tilbakemeldinger... holder på å miste forstanden. Jeg er gravid i uke 27 og har mistet 4 ganger før den satt. Har mer eller mindre vært gravid i 2 år nå. Og hver gang jeg har blitt gravid har jeg måttet bli lagt inn på sykehus med intravenøst pga hyperemesis. Jeg lurer på om man kan på ett eller annet vis få folkehelsa til å kjøpe inn rene vaksiner til gravide? Det må jo være mulig å få tak i dette? Jeg vil jo vaksinere meg og sønnen min på 5, men ikke med Pandemirx.
AnnieG Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter #2 Skrevet 20. oktober 2009 Forresten er denne professoren Smittevernsprofessor på Ullevål universitetssykehus og spesialist på områder som epidemiologi, infeksjoner og smittevern. Dette er ikke en skeptisk jordmor eller allmennlege. Ergo ble jeg bare enda mer i tvil når jeg leste dette... Sukk.
Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #3 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg er uhyre skeptisk til vaksina og tilsetningsstoffene som er tilsatt. Dessverre får ikke Norge en vaksine uten disse stoffene før neste sesong. På tross av at dette kan tilbys i bl.a USA, Canada og Tyskland skal visst kunne tilby en slik vaksine til gravide om kort tid. Slik RELEVANT informasjon blir ikke tatt med i begrunnelsene til FHI og når det er et faktum at det blir gitt i andre land burde det også argumenteres for fra dems side hvorfor vi ikke har tilgang på den. For min del nytter det ikke å lese at den er godkjent av både det ene og det andre, at vi får i oss like mye av visse type stoffer gjenom en spiseskje ditt eller datt. Det er et faktum at den ikke er testet ut på gravide.
Februarbaby2010 Skrevet 20. oktober 2009 #4 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg har det akkurat som deg... Blir så frustrert over at når de først skal vaksinere ikke kan gjøre det skikkelig. Har lest alt jeg har kommet over de siste ukene, og magefølelsen sier meg at dette ikke er lurt. Samtidig ønsker jeg vaksinen så jeg kan få et normalt liv igjen:-) Holder meg mest hjemme, har ikke lyst å gå ut. Har ikke termin før i februar, og kan jo ikke fortsette sånn. Har også en liten på 1 år, og det er hovedsaklig pga ham at jeg vil ha vaksine. Hadde jeg bare hatt meg selv å tenke på ville jeg nok latt være. Føler Folkehelseinstituttet fortier alt det negative. Når de så blir konfrontert med det, har de en eller annen god begrunnelse for det meste. Hadde de lagt alle kortene på bordet med en gang syns jeg det hadde vært lettere å stole på dem/ta et skikkelig valg. En spiseskje ditt og datt er ikke det samme ved injeksjon, så kjøper heller ikke helt de argumentene. Tenker også at det fra deres side er penger og politikk i hele denne saken. Etter hva jeg har forstått bestilte Tyskland nye vaksiner til de gravide i slutten av sist uke. Hvordan de kan klare det til så mange, og Norge ikke skal kunne få tak i en eneste før til neste år forstår jeg ikke helt. Kanskje det har noe med viljen å gjøre... Det er en skam at et av verdens rikeste land skal kjøpe den billigste vaksina på anbud!!! Kjenner jeg blir helt varm... Media skriver jo også så fint i dag at en eller annen høytstående amerikansk rådgiver sier dette er en av de tryggeste vaksinene han har vært borti. Men de skriver jo ingen ting om at dette jo nok er den vaksinen uten alt dritten de bruker i USA! Alle snakker jo bare om influensavaksinen, men ingen nevner at den som de snakker mest om er den vi ikke kan få! Blir lei og frustrert her. Tror på at det ikke er lett å få tak i nye vaksiner, men stoler ikke helt på at det er umulig. Føler litt de tenker at nå har vi kjøpt inn 10 mill, så nå må vi bruke de. Går sikkert greit... Tror jeg skal ringe dem senere i dag. Blir så gal av dette:-( Jeg har også bodd i Danmark og opplevd helsevesenet der. Må si jeg faktisk stoler mer på dem enn på det norske. De anbefaler den foreløpig ikke til gravide. Det er heller ikke styr og stress i nyhetene der sånn som her hver dag. Føler vi skal bli skremt til å ta den jeg... Å så får det bare være med konsekvensene senere. De har vel ordna seg fri for alt ansvar allerede!
flowerpower2 Skrevet 20. oktober 2009 #5 Skrevet 20. oktober 2009 Vaksinen er helt uproblematisk, og jeg har overhodet ingen betenkeligheter med å ta den nå. Jeg har forhørt meg med overleger og jordmødre med peiling her på riksen og Folkehelsa, og har grundig studert alle virkestoffer, samt selve det inaktive viruset. Ikke tro på alt konspirasjonsteoretikerne skriver:) Det finnes en god del av dem som faktisk tror at viruset er plantet. Og skeptikere finner du overalt, også innen samme bransje. Men da gjelder det å sette seg ordentlig inn i saken selv. Håper dere finner ut av det;)
AnnieG Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 20. oktober 2009 Så smittevernsprofessor Bjørg Marit Andersen ved Ullevål Universitetssykehus er en konspirasjonsteoretiker? Latterlig påstand. Hun er jo for vaksiner. Det er ikke det dette dreier seg om. Det er hvilken vaksine Norge har kjøpt inn. Kanskje du burde lese det som står der.
flowerpower2 Skrevet 20. oktober 2009 #7 Skrevet 20. oktober 2009 He he, man er kjapt ute med å angripe hverandre her inne på disse sidene. Er vel derfor jeg for det meste holder meg unna, selv om denne debatten er litt interessant å følge med på Jeg kjenner godt til saken du referer til. Det Andersen mener er at gravide bør ha vaksine uten kvikksølv og skvalen, slik det blir gitt i USA. Klart det hadde vært det beste:)Likevel ser ekspertene på det som uproblemtisk å gi kvikksølv og skvalen til gravide, da dette er gitt til gravide tidligere. Det Andresen refererer til er at skvalen ikke er testet på gravide, og av rent etikk-og prinsippfaste årsaker skal man da ikke gi vaksiner til gravide med disse virkestoffene. Dette vil imidlertid ikke si at vaksinen er problematisk og farlig. Og for å rette opp en misforståelse; Andresen er ingen konspirasjonteoretiker, det jeg mener er at man skal være litt kritisk til enkelte røster i samfunnet. Til og med akupunktøren min (som også er jordmor) rister på hodet og påstår hardnakket at viruset er plantet av CIA eller legemiddelfirmaer. Det pågår jo nå også en kampanje MOT vaksinen her i Norge, kreert av konspirasjonsteoretikere:)
fullfartheledagen-med en til! Skrevet 20. oktober 2009 #8 Skrevet 20. oktober 2009 Usikker her også.... Men jeg føler mer og mer for å ta vaksina. Og den viktigste grunnen til det er at jeg har en liten en fra før på 17 mnd. Samboeren min har bestemt seg for å ta den, for å gjøre det han kan for å beskytte den lille gutten vår og meg som er gravid. Det finnes ingenting jeg ikke gjør for gutten vår, men jeg tenker jo også på hva vaksina har å si for den lille i magen. Men tenk om man blir smittet av influensaen og blir alvorlig syk? Hva er da risikoen for meg, barnet i magen og sønnen min? Uff, får vondt av all denne usikkerheten! men jeg heller nå mer mot å følge folkehelsas anbefalinger.
TBM28 er lykkelig 4barnsmamma Skrevet 20. oktober 2009 #9 Skrevet 20. oktober 2009 Etter mye snakk med familie, venner, leger og helsesøster så kommer jeg og ta den vaksinen... Jeg er 20 uker på vei og glad i barnet i magen min.... Men mannen min og de 3 barna jeg allerede har er mye viktigere, så jeg vil heller ta den enn å risikere og dø fra den familien jeg allerde har...
TBM28 er lykkelig 4barnsmamma Skrevet 20. oktober 2009 #10 Skrevet 20. oktober 2009 Det er like mye kvikksølv i den sprøyta som er i den naturlige maten vi får i oss allerede...
Lunda med lillegutt Skrevet 20. oktober 2009 #11 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg har det som deg og har lest Andersens -og andres- betenkeligheter rundt vaksinen. Jeg synes også det er rart at andre land klarer å fremskaffe en ren vaksine på kort varsel og ikke Norge. På FHI sine nettsider kan man lese at de har forsøkt å skaffe en ren vaksine til de gravide nå i ettertid, men at ventetiden er lang. Kanskje Tyskland hadde flaks?! Merkelig er det. Men vi skal ikke glemme at WHO, selv om de helst anbefaler den rene vaksinen til de gravide, sier at gravide bør ta Pandemrix dersom ikke annen vaksine er tilgjengelig. Jeg har også hyperemesis og har hatt væskebehandling på sykehus et antall ganger. Fastlegen min mener dette er et ytterligere argument for at jeg må ta vaksinen. Han mener jeg som nylig har vært og fortsatt er så dårlig vil ha enda mindre å stille opp med om jeg blir smittet. Jeg heller derfor nå mot at jeg kommer til å ta vaksinen.
Magia Skrevet 20. oktober 2009 #12 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg syns folk skal våkne og se at med det massehysteriet som mediadekningen av svineinfluensaen har ført med seg, ligger det stor profitt for legemiddelindustrien som lager vaksiner! Til og med apoteker og produsenter av munnbind, antibac osv har tjent grovt på usikre mennesker! Det dør årlig mennesker av vanlig influensa også i Norge, men fordi at avisene, nyhetssendingene osv ikke dekker disse dødsfallene og "hyper" opp hele den såkalte trusselen er ikke Ola og Kari Normann bekymra for livet sitt hver gang man har litt feber eller smerter i kroppen. Stol på kroppene deres, og at immunforsvaret deres skal klare å rydde opp i det dersom dere skal være uheldige å bli syke mens dere er gravide! Statistisk sett er det jo mye farligere å sette seg i bilen og kjøre i trafikken, likevel nøler ikke gravide (og etter min mening hysteriske) kvinner med å sette seg bak ratttet, eller sitte på med en annen sjåfør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå