ღMaritpusenღ Skrevet 20. oktober 2009 #1 Skrevet 20. oktober 2009 Disse uendelige spørsmålene i forbindelse med alle reglene og papirjungelen... Vi har tenkt at jeg skal ha all permisjonen, med unntak av fedrekvoten selvsagt. Har skjønt det sånn at mens far tar ut fedrekvoten stilles det ingen krav til hva jeg gjør (hvorvidt jeg jobber, går skole eller er hjemme). Skal far ta ut permisjon utover fedrekvoten må jeg jobbe minimum 75 % - ikke sant? Jeg er student, og skal ha permisjon fra skolen i et år. Jobber også deltid, men har ikke stor nok stillingsprosent til at NAV kan godkjenne det som 75 % yrkesaktivitet. (men ja, jeg har jobbet nok i forkant til at far har rett på fedrekvoten sin). Derfor har vi tenkt at jeg skal være hjemme med barnet i 46 uker, og far ønsker sine uker med fedrekvote i løpet av disse ukene - altså mens jeg også er hjemme. NAV sier: "Når far tar ut fedrekvoten, kan mor velge om hun vil gå ut i inntektsgivende arbeid eller ikke. Når far benytter seg av fedrekvoten kan mor og far samlet ta ut 150 % foreldrepenger. Det er en forutsetning at mor arbeider minst 50 %." Første setning er grei - jeg kan velge. Andre setning - de begrenser hvor mye vi kan ta ut i foreldrepenger på samme tid. Siden vi har valgt 80 % dekningsgrad vil vi i disse ukene "miste" 10 % av det vi kunne fått om far har tatt permisjon etter at jeg er ferdig med min? MEN mor MÅ arbeide minst 50 %?? Er det da snakk om de 50 % for å opptjene foreldrekvoten som de henviser til? Siden jeg kan velge om jeg vil ut i inntektsgivende arbeid (jf setning 1) kan de ikke like etterpå kreve at jeg må jobbe 50%? Noen som forstår???
Maisie Skrevet 21. oktober 2009 #3 Skrevet 21. oktober 2009 Du må ikke jobbe mens far tar ut fedrekvote, dersom han bare skal ha fedrekvoten og ikke flere uker. Dersom du velger å jobbe 50% mens far tar ut fedrekvoten, vil dere få utbetalt 150% (altså fars 100% dersom dere velger 100% dekning + dine 50% som du jobber). Men det er minimum 50% hvis du skal jobbe da, etter som jeg har skjønt. Dette er ikke for at far skal ha rett til fedrekvote, men for å få mere penger utbetalt, og her er reglene minimum 50%. Dersom dere velger 80% dekning blir det 80+50= 130% foreldrepenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå